KVAR "OLIVERA"

Pomorski ekspert pobija tezu o opasnim Jadrolinijinim plovilima: ‘Kvarovi su realnost morske plovidbe svuda u svijetu’

Vanja Vesić

Pregrijavanje glavnih motora bio uzrok problema broda »Oliver« / Foto V. KARUZA

Pregrijavanje glavnih motora bio uzrok problema broda »Oliver« / Foto V. KARUZA

Moramo biti svjesni da se kvarovi na brodovima događaju svugdje u svijetu. Za oba broda, »Oliver« i »Hrvat«, mogu potvrditi da su sigurni za plovidbu, kaže umirovljeni ravnatelj Hrvatskog registra brodova Igor Vidović



 


Nakon kvara trajekta Jadrolinije »Oliver« koji je u četvrtak s tristotinjak putnika satima plutao u Korčulanskom kanalu na putu iz Splita za Velu Luku jučer se pokvario, pomalo simbolički, i »Hrvat«, još jedan trajekt domaće kompanije, potvrđeno nam je jučer iz riječke Jadrolinije. Igrom slučaja kvar je detektiran u splitskoj luci uoči polaska za Supetar na otoku Brač pa je izbjegnuta neugodna situacija da putnici s posadom kao u slučaju »Olivera« ponovo ostanu na plutajućem brodu na moru iščekujući otklanjanje kvara i nastavak putovanja.


Sustav stabilan


Iz Jadrolinije uvjeravaju da je sustav stabilan objašnjavajući kako su doskočili problemu.




– Trajekt »Hrvat« isplovio je sa zakašnjenjem u liniju prema Supetru. Prethodno, brod je zabilježio tehnički problem kad je trebao isploviti u 10.30 iz Splita za Supetar. Putnici bez vozila usmjereni su na trajekt »Marjan« koji je isplovio u redovnoj liniji za Supetar u 11.15 sa zakašnjenjem od nekoliko minuta. Vozači i vozila pričekali su na trajektu te u 11.30 isplovili prema Supetru, odgovorili su nam jučer iz Jadrolinije. »Špica turističke sezone oduvijek je bio najveći izazov s više od 600 polazaka brodova dnevno i 57 brodova ukupno, a problemi se u pravilu rješavaju promptno što je dokazano i u ovoj situaciji, navode u Jadroliniji. Predsjednik uprave Jadrolinije David Sopta u izjavi za naš list izrazio je žaljenje zbog neugodnosti prouzročene putnicima zamjerajući što se tema »nestručno i nekompetentno komentira u medijskom prostoru, naročito u kontekstu generatora u nuždi s čime tematika ovog problema nema veze.«.


Sopta: Rezultati poslovanja Jadrolinije su odlični

 


– Trenutno se Jadrolinija nalazi u snažnom investicijskom ciklusu imajući na umu financijsku stabilnost Društva. Novim investicijama u flotu omogućeno je uključivanje brodova većih kapaciteta na ključnim linijama te su s time znatno smanjene gužve u sezoni. Ukupni promet Jadrolinije raste gotovo 4 posto u odnosu za nas rekordnu 2023. godinu. U suradnji sa sindikalnim partnerima potpisali smo nakon 20 godina Nacionalni kolektivni ugovor za pomorce, a pred potpisom smo i Kolektivnog ugovora za kopno, kazao je Sopta.

– Tehnički problem broda »Oliver« uzrokovan je kvarom izmjenjivača topline kompresora zraka zbog čega je dolazilo do pregrijavanja glavnih motora. Čim je ustanovljen uzrok, sustav je prebačen na drugi kompresor te je nakon ozračivanja sistema brod nastavio s plovidbom. Trenutno prolazimo sve potrebne procedure s brodom »Oliver«. Veza s Velom Lukom će biti sigurno, kako je i komunicirano u 17.30 i 18 sati iz Splita. Prijevoz glazbenika s predviđenom svirkom održat će se na putovanju u 18 sati, kazao je Sopta dodajući da je posada broda »Oliver« svojim naporima detektirala problem i dovezla brod do luke.


Lažne teze


Igor Vidović, dugogodišnji ekspert i umirovljeni ravnatelj Hrvatskog registra brodova, ne slaže se s tezama da flota Jadrolinije koristi nesigurne brodove.


– Moramo biti svjesni da se kvarovi na brodovima događaju svugdje u svijetu i da su oni dio realnosti morske plovidbe. Za oba broda »Oliver« i »Hrvat« mogu potvrditi da su sigurni za plovidbu. Nije problem u lošim motorima jer su oni izvrsne kvalitete, pogotovo za plovidbu u zatvorenim morima i na kraćim relacijama. U konkretnim slučajevima govorimo o pregrijavanjima sustava zbog visoke temperature, situacijama koje se mogu dogoditi bilo gdje u svijetu, ističe Vidović.


“Oliver” i “Hrvat”

 


Brod “Oliver” je, podsjećamo, izgrađen 1997. u Japanu, a Jadrolinija ga je kupila prošle godine za 12 milijuna eura bez PDV-a, pri čemu je još 2,7 milijuna eura utrošeno na remont. Trajekt “Oliver” ranije je plovio u Grčkoj pod imenom “Hermes”, a u Hrvatskoj je zaplovio 20. svibnja nakon remonta u brodogradilištu “Viktor Lenac”. Može primiti 680 putnika i 100 vozila.


Trajekt “Hrvat” izgrađen je 2007. godine u domaćem brodogradilištu Kraljevica s kapacitetom za 1.200 putnika i 138 automobila. Izgrađen je za održavanje trajektne linije Split – Supetar. Ime je dobio po jednom poznatom hrvatskom parobrodu iz 20. stoljeća. Brod je izgrađen istovremeno s “Jurjem Dalmatincem”, koji održava morsku liniju Zadar – Preko. Oba su trajekta novija inačica, nešto starijeg “Marjana”, koji je izgrađen 2005. godine. Danas “Hrvat”, liniju Split – Supetar, održava zajedno s “Marjanom” i “Biokovom”.

– Štetno je javnost plašiti lažnim tezama da su Jadrolinijini brodovi opasni za plovidbu. Ne mislim pritom da su mediji ti koji proizvode paniku, nego pojedinci koji se predstavljaju kao izvori za medije. I sam sam bio dugogodišnji dizajner za brodske motore, oni se proizvode tako da ne mogu biti uzrok kvara. Osobno, vidim problem u drugom smjeru. Evidentno je da se u Jadroliniji vode unutarnji sukobi, no oni ne smiju biti na štetu javnosti i kompanije koja je jedan od malobrojnih preostalih hrvatskih brendova. No, sasvim je legitimno preispitivati poslovnu politiku sadašnjeg vodstva i tako treba biti jer je to strateška hrvatska kompanija od interesa građana koja mora ostati u vlasništvu RH, a ne da se privatizira pod lažnom izlikom da država ne zna, ne može ili ne treba voditi brodarsku tvrtku, upozorio je Vidović.