Foto: ZVONIMIR BARISIN /PIXSELL
"Bio je to simbol uspjeha, svatko tko ga je imao mogao je birati djevojke ili sjediti u prvom redu u crkvi"
povezane vijesti
Imoćani su išli na rad u Njemačku, a sad će turisti iz Njemačke, osim na odmor, još više dolaziti u Imotski. Razlog je isti – mercedes. I ne samo turisti iz Njemačke već iz cijelog svijeta, posebice ljubitelji mercedesa.
Razlog je spomenik mercedesu od kamena u prirodnoj veličini, na Trgu imotskih iseljenika, prvi takav spomenik u svijetu.
Spomenik je prošlu subotu otkriven u čast i slavu gastarbajterima koji su trbuhom za kruhom odlazili u Njemačku te se upravo Mercedesom 115, ponosno vraćali kući u Imotski.
Poput minijaturnog Mount Rushmorea, starinski mercedes izranja iz vapnenačke gromade. Skulptura u prirodnoj veličini počast je tisućama emigranata koji su se ponosno vratili kući iz Njemačke za volanom jedinstvenog statusnog simbola.
Kao i mnoga siromašnija područja diljem jugoistočne Europe, Imotski je 1960-ih i 1970-ih slao tisuće svojih sinova i kćeri kao gastarbajtere na rad u Njemačku. Za one koji su se vratili kući vozeći mercedes-benz smatralo se da su uspjeli.
– Bio je to simbol uspjeha, svatko tko ga je imao mogao je birati djevojke ili sjediti u prvom redu u crkvi, rekao je idejni začetnik spomenika Ivan Topić koji je 18 godina radio na građevini u Frankfurtu prije nego što se 1997. vratio u Imotski.
Tvrdi da robusna izdržljivost vječne minike, kako se ovdje naziva klasična limuzina W115 iz 1960-ih, oslikava kvalitete ljudi iz tog škrtog kraja.
– Taj je automobil bio daleko ispred svog vremena, a moderan je čak i danas, rekao je za AFP.
Foto: ZVONIMIR BARISIN /PIXSELL
Tisuće posjetitelja
Prema procjenama organizatora, oko 10.000 ljudi okupilo se na otkrivanju spomenika iseljenicima, ne samo jedinstvenoj svjetskoj znamenitosti već i prvorazrednoj turističkoj atrakciji.
Spomenik mercedesu je posveta brojnim Imoćanima koji su radili u Njemačkoj, a upravo je mercedes postao simbol njihovog poslovnog i životnog uspjeha.
On simbolizira vezu između povijesti grada i utjecaja dijaspore, ali je i šarmantan simbol grada, odražavajući ponos i kulturni utjecaj emigranata povratnika.
Spomenik je svečano otkrio Ivan Topić, odnosno njegov dvogodišnji unuk Jure Kordić. Na oduševljenje tisuća ljudi otkriven je kameni Mercedes 115, popularna minika.
Uz šampanjac i vijorenje zastava Hrvatske, Njemačke i Imotskog, slijedio je gromoglasni pljesak za mlade kipare s akademija iz Hrvatske i Europe koji su klesali spomenik.
Projekt je ostvaren zahvaljujući brojnim donatorima.
– Sami su se javljali, nismo morali nikoga zvati, to je nešto što mi je davalo krila da letim, letio sam visoko, visoko, još nisam svjestan da smo mi ovo napravili, ovo nije komad kamena, ovo nije glupost, ovo je simbol, ovo je pozdrav, ovo je snaga jedna, ovo je imotski kamen, kaže Ivan Topić Nota, inače i predsjednik Kluba oldtimera Imotski te vlasnik desetak oldtajmer mercedesa, pa je na otvaranju spomenika u Imotskom održana i jedinstvena izložba brojnih raritetnih mercedesa iz cijele Europe.
Cijeli projekt »Mercedes« službeno je započeo 2019. godine, ali projekt su ometali imovinsko-pravni odnosi, a kasnije i epidemija korone.
– Ništa nije moglo zaustaviti ovaj projekt, radilo se dan i noć, rekao je Nota.
Spomenik Mercedesu 115 u izvornoj veličini, od imotskog kamena, sastavljen je od 12 dijelova. Tijekom veljače održana je i kiparska kolonija koju je organizirao mladi kipar Roko Rebić, a okupili su se studenti iz Hrvatske i inozemstva. Inicijator Topić, bio je stalno s mladim kiparima i kiparicama, ali je napomenuo da ništa ne bi tako dobro ispalo da nije bilo »ženske ruke«.
– Finije dijelove automobila radile su djevojke. Oduševila me njihova preciznost, one su sposobnije, one su nježnije te su takve dijelove do savršenstva radile baš one, kazao je Nota. Kamena replika modela 115, ima prigodne registarske oznake IMOTSKI 2024.
Foto: ZVONIMIR BARISIN /PIXSELL
Grad pun mercedesa
Imoćani su i dalje veliki obožavatelji toga vozila. Polovina od 16.000 registriranih automobila na tom području su mercedesi. Osim što je sinonim uspjeha, Mercedes-Benz duboko se ukorijenio u identitet regije i njezinih ljudi, rekao je Mislav Rebić koji je osmislio dizajn spomenika.
Siromašni poljoprivredni kraj desetljećima je bio obilježen iseljavanjem, što traje i danas. Sedamdesetih godina prošlog stoljeća gotovo petina stanovništva Imotskog radila je u inozemstvu, a samo u Njemačkoj ih je živjelo oko 9.000.
– Otišli su tražeći posao kako bi kupili kravu, bicikl, rekao je Topić za AFP.
Ali kako se cestovna mreža tog područja razvijala, vraćali su se automobilima.
– Kupili bi mercedes, odvezli ga kući i ostavili u nasljedstvo. On je bio nešto što smo kupili i ostavili djeci, a oni će ga ostaviti svojoj, rekao je. S obzirom na njegov kultni status, Topić je rekao da mu je očito da bi spomenik u obliku mercedesa bio savršen znak zahvalnosti za žrtve koje su podnijeli lokalni gastarbajteri.
Zna Topić ponešto o tim autima. I sam ih posjeduje nekoliko, uključujući i model iz 1929. godine. Ali nisu svi dijelili Topićev entuzijazam pa je ideji trebao nekoliko godina da zaživi. No, čim su radovi krenuli interes za neobičan spomenik brzo se proširio, čak i izvan granica Hrvatske.
– Mercedes simbolizira sigurnost i naše ljude koji su iznikli iz ovog (krškog) kamena, rekao je Nediljko Đuka, povratnik iz Australije.
Stipan Bušić, koji je pomogao oko spomenika, rekao je da takvog nema nigdje u svijetu.
– Ovdje mercedes znači sve. Kad ga kupiš, možeš biti miran – Uspio si!, rekao je Bušić koji ih i sam ima tri.
Imoćani su ovim spektaklom simbolično ispisali povijest kako svome gradu, tako i svim Imoćanima koji su od sredine pedesetih, odlazili u Europu kako bi zaradili za bolji život.
Foto: ZVONIMIR BARISIN /PIXSELL
Riječanin Karlo Mrvoš s kolegama radio na skulpturiRiječanin i student Akademije primijenjene umjetnosti u Rijeci, Karlo Mrvoš, jedan je od studenata kiparstva iz nekoliko zemalja Europe koji su sudjelovali i dijelom doprinijeli da nastane mercedes od kamena. – Dobio sam informaciju od asistenta s Akademije, Silvestera Ninića o tom međunarodnom studentskom projektu u Imotskom pa sam poslao molbu s biografijom i svojim dosadašnjim radovima. Iskreno, nisam mislio da imam neke šanse da me izaberu. Kako sam student treće godine kiparstva, mislio sam da će veće šanse imati oni koji su studenti pete godine kiparstva i pred završetkom diplomskog studija, kaže Karlo. Ipak, prošao je na natječaju i pozvan je u Imotski. Već po dolasku bio je oduševljen načinom na koji je primljen, gostoprimstvom te cjelokupnim boravkom koji je doživio u Imotskom. Osim rada u kiparskoj radionici, bilo je puno zabave, pa čak i aktivnog sudjelovanja na tamošnjem karnevalu. – U Imotskom sam proveo pola mjeseca, a mogu reći da sam oduševljen toplim prijemom i cjelokupnim boravkom. Imao sam apartman u Imotskom, a na posao u klesarsku radionicu odlazio sam – mercedesom. Domaćin Ivan Topić Nota, idejni začetnik tog projekta, dao nam je svoj oldtajmer mercedes za dolazak u kiparsku radionicu obitelji Rebić gdje nam je bila kiparska baza. Vlasnik radionice Mislav Rebić i njegov sin, student Akademije u Ljubljani, Roko Držislav Rebić i Emira Bećirović, bili su nam predivni domaćini, u svakom smislu. Iskustvo, ali prije svega gostoprimstvo koje sam doživio u toj radionici pamtit ću cijeli život. Sa mnom će se sigurno složiti ne samo kolege već sada i prijatelji Fran Marko Vlahinić, Iva Japec, Ronja Hage Tange, Ante Jona Matković i Stipe Golem s kojima sam radio komade karoserije od kojih je sastavljen Mercedes, opisuje Karlo. Karlo objašnjava da je u okviru kiparske kolonije sve bilo vrlo profesionalno i ozbiljno organizirano, jer već ima iskustva sudjelovanja u međunarodnim umjetničkim projektima. Uspješno se vodila borba s planom i rokovima, ali bez stresa i uz dobru radnu atmosferu. Pitanje kvalitete izrade, nije dolazilo u pitanje, jer su se svi trudili da posao bude vrhunski napravljen. – Bili bi i učinkovitiji da nam stalno nisu dolazili domaći i strani novinari, fotoreporteri i televizijske ekipe, pa smo morali obavljati brojna snimanja i izjave. Svjestan sam da za umjetnost, uz današnju politiku, te sport i kriminal nema puno prostora u medijima, ali ovo u Imotskom posebno me iznenadilo. U pravilu umjetnici za rukav vuku novinare da nešto napišu o njima, a u Imotskom je slučaj bio potpuno drukčiji. Mogu reći da je naš Nota pravi PR stručnjak, od koga bi mnogi mogli puno naučiti. Roko je također odlično obavio posao izjava s novinarima, tako da nas ostale novinari nisu previše gnjavili i mogli smo raditi svoj posao u kojem smo istinski uživali. Karlo nažalost zbog obaveza na Akademiji nije uspio prisustvovati otvaranju spomenika, ali veseli se skorom odlasku u Imotski vidjeti konačni izgled spomenika. – Nadam se da ću uskoro imati prilike otići u Imotski i vidjeti gotov spomenik uživo, kao i naći se sa svim tim divnim ljudima u Imotskom. To nije bila samo jedna obična kiparska kolonija već izuzetno dobro iskustvo, a posebno me veseli što sam stekao nove prijatelje i kolege s kojima ću u budućnosti možda surađivati na još nekim velikim projektima. Sada mi je u prvom planu finalizacija završnog rada na trećoj godini i upis na diplomski studij, zaključuje Karlo Mrvoš. |
Vrijedne ruke mladih umjetnika Roka Držislava Rebića, Emire Bećirović iz Ljubljane, Karla Mrvoša iz Rijeke, Ive Japec i Frana Marka Vlahinića iz Zagreba, Foto: IVO ČAGALJ/PIXSEL
Foto: ZVONIMIR BARISIN /PIXSELL
S takvim modelom Grk prešao 4,6 milijuna kilometara
Mercedes 115 bio je vrlo izdržljiv automobil. Grčki taksist Gregorios Sachinidis poklonio je svoj Mercedes-Benz 240D iz 1976. muzejskoj zbirci Mercedes-Benza s 4,6 milijuna kilometara na brojaču. Upravo je taj model prepoznat kao mercedes-benz s najvećom zabilježenom kilometražom do danas.
Ovaj se automobil također može pohvaliti naprednim tehnološkim inovacijama iz tog vremena. Godine 1969. predstavljen je potpuno elektronički sustav ubrizgavanja goriva, a taj model je bio prvi serijski mercedes-benz koji je koristio ovaj sustav.
Druge inovacije uključuju središnju konzolu, prvu u mercedesovoj limuzini, i rebrasta stražnja svjetla iz 1974., dizajnirana za bolje odbijanje prljavštine i krhotina.
Bio je to jedan od najboljih automobila s trokrakom srebrnom zvijezdom, koji se među fanovima, ali i stručnjacima, smatra jednim od najboljih automobila ikada napravljenih.
Spomenik kakav u svijetu ne postoji, u Imotskom teži preko 50 tona, dok je limeni original težak 1,4 tone. Potrošnjom od 7,1 do 9,5 litara dizelaš 200 D bio je znatno povoljniji od benzinaca, koji su trošili i više od 15 litara. U našim je krajevima, kao u tom trenutku najmanji model marke, ponio nadimak minika, a i danas se može naći u EU oglasnicima i košta od 5.500 do 30.000 eura, ovisno o očuvanosti.
Foto: MATKO BEGOVIC/PIXSELL
Kultni model s varijacijama dio je svjetske povijestiMercedes 115 dizajnirao je francuz Paul Bracq koji je deset godina radio kao dizajner za Mercedes, a kasnije je radio i dizajnirao za BMW i Peugeot. Zanimljivo je kako je on dizajnirao i zasigurno najpoznatiji automobil na svijetu Mercedes-Benz 600 i najdužu miniku – Pullmana u kome se vozio Tito. U Mercedesu 600, a neki i u Pullmannu, vozili su se i Aristotel Onassis, Coco Chanel, David Bowie, Eric Clapton, Elizabeth Taylor, Elvis Presley, John Lennon, ali i brojni kraljevi, carevi i predsjednici država. Iako su neki modeli te serije bili duži, a neki kraći i uži, neki skuplji, a neki jeftiniji, svima je prednja maska bila jedinstvena i zaštitni simbol, baš kao i u jedinstvenom svjetskom modelu od kamena u Imotskom – gradu mercedesa |