Gotovo je s megaagencijama

Vrli novi svijet turizma. Kako je propala jedna od najvećih europskih turističkih agencija

Edi Prodan

Ilustracija / Foto iStockPhoto; FTiare

Ilustracija / Foto iStockPhoto; FTiare

Ulogu FTI-ja će preuzeti online platforme



Pad jedne od najvećih europskih turističkih agencija, njemačkog FTI Turisma po svemu sudeći neće izazvati potrese na hrvatskoj turističkoj sceni, ali je svakako značajno upozorenje kako je vrijeme velikih, bolje rečeno turističkih megaagencija iza nas. Što o tom problemu kaže direktor Predstavništva HTZ-a u Frankfurtu Romeo Draghicchio?


– Iako se za određene financijske poteškoće FTI-ja znalo i ranije, vijest o stečaju ipak dolazi iznenada i unatoč najavama kako će kompaniju preuzeti američka grupacija Certares.


Ova vijest za putnike znači da će planirana putovanja biti otkazana ili djelomično provedena pa će se klijenti usmjeravati na kontakt centre FTI-ja, a dobro je i što grupa surađuje s Njemačkim fondom za osiguranje putovanja (DRSF) što znači da su plaćanja za paket-aranžmane osigurana.




Što se pak same industrije tiče, najveći izazov imaju putničke agencije koje su veliki dio svog poslovanja obavljale s FTI-jem, ali i ostali subjekti koji su upravo preko FTI-ja dolazili do svojih gostiju. Također, za očekivati je da će ova situacija dovesti do određenih preslagivanja na samom tržištu, ali i još više istaknuti važnost mehanizama osiguranja prilikom bukiranja putovanja.


Kada govorimo o Hrvatskoj i utjecaju na turizam naše zemlje, ne očekujemo negativne posljedice stečaja FTI-ja, posebice kada znamo da nam se najveći dio turističkog prometa s njemačkog tržišta odnosi na individualna putovanja, istaknuo nam je Draghicchio.


Silni strahovi


Umirujuće, ali i upozoravajuće jer i ovaj proces jasno daje do znanja kako se vremena u jednoj ustaljenoj turističkoj vertikali zauvijek mijenjaju. Iako se u medijima, a posebno u turističkim krugovima, izražavaju silni strahovi zbog propasti tvrtke s 11 tisuća zaposlenih, u koju je kroz njemački Fond za pomoć gospodarstvu u postpandemijskim vremenima ubačeno skoro 600 milijuna eura – spasa nije bilo.


Tim više jer je to kao i kod banaka – kad se počinje šuškati o problemima i stečaju, pa tko bi se više povezivao s takvom agencijom ili joj povjeravao organizaciju vlastitog odmora, onih nekoliko tjedana u kojima ne želite misliti ni na kakve probleme.


Koliko god da je to šok, prvenstveno zbog sudbina 11 tisuća zaposlenih i njihovih obitelji – itekako se nešto takvo moglo očekivati. Pandemija je naprosto gurnula u drugi plan neke od turističkih devijacija pa se tako zaboravilo da je 2019., točno pet godina prije FTI-ja, pao još jedan slični turistički mastodont, engleski Thomas Cook.


Stoga je uistinu bilo za očekivati da se tako nešto dogodi i drugima, konkretno FTI-ju. Zbog čega, pitate se – pa kao i u svemu što čini život naš svagdanji, digitalizacija je i turizmu učinila što je namislila.


Istina, i dalje postoje ljudi koji vole načinom first minute već u veljači ili ožujku definirati mjesto i vrijeme svog odmora, u hrvatskom slučaju to je apsolutno dominantno ljetovanje. Uredno za to platiti traženi avans, na miru spakirati svoju prtljagu, sjesti u automobil ili otići u zračnu luku i u točno precizirani čas ući u svoju hotelsku sobu, apartman, kuću za odmor…


Ima ih, ali zahvaljujući sveprisutnoj digitalizaciji daleko je više onih koji se s rezervacijama – igraju. Listaju, surfaju, odlaze na platforme najjačih digitalnih agencija svijeta i kad ugledaju neki dobar mamac, veliki popust u pravilu, uhvate se na »udicu« koja kaže kako »baš za vas imamo još samo jedan apartman – posrećilo vam se silno jer su na ovoj destinaciji, u ovom objektu i u ovom terminu inače svi uvijek zauzeti«.


Dakako da se takve ponude ne propuštaju. Što se i ne bi »kliknule« kad je uza svu tu sreću koja vas je zadesila – otkazivanje potpuno besplatno. Kakav avans, kakvi bakrači. Za par dana se krene opet malo zabavljati s rezervacijama, igra je to poput nekakvog turističkog monopolija gdje se rezervira sve i svašta, pa tako i ono što nikad sebi nećemo priuštiti.


Kad dosadi, besplatno se otkaže i tako do, možda, i neke realne rezervacije na tri, dva, pet, jedan dan. Silna dinamika, silni pritisak na iznajmljivače koji nakon ljeta i »milijun« nerealiziranih rezervacija ne znaju tko im glavu nosi.


Da, to je vrijeme današnje u kojem je žrtva bio FTI. Njegovu će ulogu, ako to već nisu učinili, preuzeti online platforme i svijet turizma će otići u nekom danas ne samo nepoznatom nego i krajnje nepredvidivom smjeru.


Kakvo je o toj problematici razmišljanje Katice Hauptfeld, jedne od najznačajnijih osoba koje su stvarale, i to još uvijek čine, hrvatski turizam. Njezina tvrtka Katarina line koja je slavu stekla organizacijom krstarenja po Jadranu, za nekoliko dana otvara i jedan od najluksuznijih hrvatskih hotela – Keight u Opatiji. S pitanjem o slomu FTI-ja zatekli smo je nakon povratka iz SAD gdje je participirala u radu sajma turizma u Las Vegasu, ali i na još nekoliko značajnih turističkih kongresa.


Visoke aviocijene


– Da, FTI ide u stečaj, njegove obaveze će preuzeti njemačka agencija DER, odnosno njihovo predstavništvo u Puli dok Meeting Point Rijeka čeka ishod stečaja. Koliko mi je poznato i iz našeg poslovanja, svi koji su putem FTI-ja registrirali svoje ovogodišnje smještaje bit će apsolutno zbrinuti.


Iako na van djeluje sve korektno, postavlja se pitanje što nas čeka sutra. Vidite, predsezona je pokazala dobre, čak i jako dobre rezultate. Slični su pokazatelji, i za posezonu, dok za najvažniji dio ljeta, za termine u srpnju i kolovozu nisam baš sigurna da će biti na razini lanjskih rezultata.


Jedan od faktora koji na to upućuje je dakako stanje bookinga, a tu je i veliki rast cijena aviokarata tako da je i taj tip turističkih dolazaka u ovom trenutku manji od očekivanog. Da, nema ni jednog razloga da ne budemo u svakom smislu, pa i po cijenama slični zemljama zapadnog Mediterana, posebno ne ako govorimo o prirodnim ljepotama, prometnoj infrastrukturu, u velikoj mjeri i ponudom sadržaja namijenjenih turistima, no kad često čujete od relevantnih faktora turističkog poslovanja iz Austrije i Njemačke »skupi ste«, počnete vjerovati da smo možda otišli u nekom pogrešnom pravcu, pojašnjava nam Hauptfeld, koja je u ovom trenutku fokusirana na otvorenje najluksuznijeg opatijskog hotela.


Hauptfeld je osim u Las Vegasu u SAD-u bila i u Dallasu gdje je prisustvovala Asta konvenciji što je jedno od najznačajnijih turističkih okupljanja u Americi i u svijetu.


– Razgovaralo se najviše o izrazito visokim aviocijenama, posebno prema Europi zbog održavanja Olimpijade te Eura – nogometnog prvenstva. Mada i o visokim cijenama koje su se jednostavno previše »napumpale«, zabrinuta je Hauptfeld, ali nastavlja u vedrijem tonu.


– Sretna sam zbog otvaranja našeg hotela Keight Opatija by Hilton Curio collection što je prvi svjetski brend u Opatiji koja ove godine slavi 180 godina turizma! Ponosni i sretni što je konačno došao kraj jer smo zbog birokratiziranja izgubili dvije trećine lipnja, jednog od najvažnijih turističkih mjeseci. Kad ponavljam riječi kolega iz nama jako važnih emitivnih zemalja, znam da su u pravu jer Hrvatska se tek treba dokazati kroz izgradnju hotela koji su dio najznačajnijih svjetskih hotelskih kuća.


Mnogo je toga što moramo učiniti da bismo, da se tako izrazim, imali pravo na cijene kao najrazvijeniji. Činimo mnogo, pomaci su veliki, ali opet kad vidimo strukturu našeg smještaja, znamo da je pred nama još dalek put, pojašnjava nam Hauptfeld zbog čega bi nas visoke cijene mogle stajati dobre, kako se prema predsezonskim najavama čini, čak i rekordne sezone.


A opet – turizam je industrija ugode. A kad je već tako, koliko god Njemačka ostala bez jedne od svojih najvećih turističkih agencija, u ovom trenutku pa tako i tjednima ima Europsko prvenstvo u nogometu. U Berlinu je i naš ministar turizma i sporta Tonči Glavina.


Kamp Hrvatske koji je organizirala Hrvatska turistička zajednica u Neuruppinu mjesto je gdje se Hrvatska promovira na jedan jako zanimljiv način. Kako je istaknuo ministar Glavina, cilj je skrenuti dodatnu pozornost na Hrvatsku kao turističku destinaciju, ali i sportsku naciju te time motivirati i nove dolaske u Hrvatsku, ne samo njemačkih turista već i svih onih koji će doći na ovo Europsko prvenstvo i koji zbog blizine naše zemlje mogu Hrvatsku izabrati kao dodatnu destinaciju za posjet.


Prisjetimo li se svjetskih prvenstava u Rusiji i Kataru, Hrvatska je bila među najtraženijim pojmovima na Google tražilici, a porast ulaska na stranicu Hrvatske turističke zajednice bio je i 200 posto veći, što se onda reflektiralo i na turističku potražnju i rezervacije.


Zemlja Nikole Tesle, Marca Pola, Dražena Petrovića, Ivana Meštrovića, Ruđera Boškovića te Slavoljuba Penkale na taj bi način ipak mogla u središnji dio turističke sezone – rekordno. K tome, poznata »srpanjska rupa« ovog puta zbog Eura uistinu ima – smisla.