Marko Filipović / Foto Marko Gracin
Jer to znači samo jedno: Rijeka je i dalje najveće gradilište u Hrvatskoj. Rijeka to zaslužuje biti s obzirom na svoj potencijal i s obzirom na svoju jedinstvenu poziciju, poručio je gradonačelnik Rijeke na svečanoj sjednici u povodu Dana sv. Vida
povezane vijesti
Samo je jedna rečenica kojom se može započeti govor večeras, a ona glasi: Da, kopa se na svakom kantunu Rijeke, od centra do Srdoča i Trsata. I dobro je da je tako – unatoč svim problemima koje to donosi u svakodnevnom životu.
Jer to znači samo jedno: Rijeka je i dalje najveće gradilište u Hrvatskoj. Rijeka to zaslužuje biti s obzirom na svoj potencijal i s obzirom na svoju jedinstvenu poziciju. I zato: u Rijeku treba nastaviti ulagati kroz javne i privatne projekte.
Bez tih gradilišta nema i ne može biti 300 novih kilometara vodovoda i odvodnje za čistu i zdravu riječku vodu. Bez gradilišta nema kilometara novog plinovoda, toplovoda, novih toplana, javne rasvjete i novog asfalta, rekao je u uvodu svoga govora riječki gradonačelnik Marko Filipović na svečanoj sjednici Gradskog vijeća Rijeke, održanoj u Hrvatskom narodnom kazalištu Ivana pl. Zajca, u povodu Dana sv. Vida i Dana grada Rijeke.
Filipović je ponovio kako se u Rijeci realizira drugi najveći europski projekt u Hrvatskoj, vrijedan više od 230 milijuna eura, kroz koji će biti izgrađen i novi biološki pročišćivač na Delti. Tako će, i za generacije iza nas, riječke plaže i Kvarnerski zaljev ostati čisti, prepoznatljivi po svojoj biološkoj raznolikosti i privlačni tisućama turista iz cijeloga svijeta, poručio je gradonačelnik Filipović.
Bolji standard
Podsjetio je kako je u protekloj godini Gradska knjižnica uselila u novu zgradu, a zadnje knjige od Filodrammatice do Art kvarta preselile su ruke Riječanki i Riječana u impresivnom ljudskom lancu.
– Škurinje i Mlaku, odnosno riječku luku, povezuje toliko potrebna cesta D403, bez koje Rijeka Gateway Terminal nikada ne bi mogao funkcionirati. Novi autobusni kolodvor na Žabici gradi se planiranom dinamikom.
U tijeku su i radovi na čvoru Orehovica, a početkom srpnja kreću izgradnja novih rotora na čvoru Škurinje. Iduće godine očekujemo i izgradnju čvora Kozala.
Na Sušaku, u kompleksu Sveučilišnoga kampusa, djeca i žene iz šire riječke regije konačno su dobili suvremene uvjete liječenja u novoj bolnici. Stoga zahvaljujem svima – od svakog radnika na gradilištu do onih koji odlučuju na svim razinama vlasti – svima koji su pomogli da se ovi projekti pokrenu i realiziraju, rekao je Filipović.
S druge strane, kako je dodao, ne skriva da kao ni građani Rijeke, nije zadovoljan stanjem u Autotroleju.
– I zato zaista poduzimamo sve što je moguće da to promijenimo i da dobijemo bolji standard javnog prijevoza. Drago mi je da su nam se, u proteklih nekoliko tjedana, počeli javljati vozači iz drugih dijelova Hrvatske koji, zahvaljujući boljim uvjetima i plaćama, žele raditi u Rijeci.
Nažalost, preduga procedura stalno odgađa i dolazak stranih radnika čiji bi angažman mogao bitno poboljšati stanje, pojasnio je Filipović koji je rekao kako i “s čistoćom i zelenilom u gradu također možemo bolje, uz novi, individualizirani sustav prikupljanja otpada koji bi sve trebao potaknuti da budemo odgovorniji, da odvajamo i recikliramo”.
Govoreći o predškolskom i školskom odgoju i obrazovanju, Filipović je istaknuo kako je Grad posebnu pozornost posvetio vrtićima, pa je tako u posljednje tri godine uloženo više od dva milijuna eura u povećanje kapaciteta i poboljšanje uvjeta rada i boravka djece.
– Vjerujem da ćemo već ove godine, uz niže cijene za roditelje, postići da niti jedno dijete s pravom prvenstva ne ostane bez mjesta u jaslicama i vrtiću. Potpisani su ugovori i počinje gradnja novoga vrtića Fiume na Krnjevu koji realiziramo u suradnji s talijanskom zajednicom.
Građanski odgoj postao je riječka prepoznatljivost i riječki model koji su preuzeli mnogi drugi gradovi. Vjerujem da će slično biti i sa Zdravstvenim odgojem koji uvodimo u riječke osnovne škole, s porukom da trebamo odgovorno skrbiti za svoje zdravlje i zdravlje drugih, rekao je gradonačelnik, dodajući da se nastavljaju i velika ulaganja u sport i sportsku infrastrukturu.
U suradnji s Primorsko-goranskom županijom uredili smo nekoliko nogometnih terena, uređujemo i opremamo sportske dvorane, otvorili smo jog u Dragi. Ovo ljeto čeka nas i novi balon na bazenu za skokove u vodu, kao i novi travnjak na pomoćnom igralištu na Kantridi i malonogometnom igralištu na Zametu, najavio je Filipović.
Povratak na Kantridu
Govoreći o skrbi za sugrađane kojima je potrebna pomoć zajednice, istaknuo je povećanje potpora za novorođenu djecu, kao i stipendija učenicima i studentima, a dotaknuo se i stambene politike.
– Naša je odluka izdvojiti posebna sredstva za uređenje gradskih stanova koje ćemo, pod povoljnim uvjetima, iznajmiti upravo mladima. Želimo dati poticaj da ostanu u gradu i ovdje dalje žive i rade sa svojim obiteljima.
Projekt POS-a nastavlja se na Zametu. Međutim, ovo je pitanje koje prije svega mora riješiti država. I zaista nestrpljivo očekujemo predstavljanje stambene politike Vlade koja je već trebala biti poznata javnosti, istaknuo je Filipović, koji smatra kako nacionalni interes mora biti i željeznica jer, dodao je, najveća hrvatska luka bez kvalitetne željeznice ne može funkcionirati i taj projekt zaista već kasni.
Jedan od projekata koji će sigurno promijeniti Rijeku jest i Povratak na Kantridu – novi stadion za pobjedničke rezultate Rijeke sa stambenim, poslovnim i rekreativnim kompleksom.
– Svjestan sam da je to projekt koji nikoga ne ostavlja ravnodušnim i projekt koji izaziva mnoge polemike. Uvjeren sam da možemo naći ravnotežu između želja i interesa svih – sporta i gospodarstva, ekologije i razvoja.
Vjerujem da Rijeka, kroz ovako velike i hrabre projekte, može pokazati da je grad koji zna potaknuti i prihvatiti pozitivne promjene. Tim ambicioznim putem razvoja ide i riječko Sveučilište s kojim kvalitetno surađujemo u nizu projekata i programa.
Pozitivne promjene donose i novi projekti Urbane aglomeracije Rijeka vrijedni 55 milijuna eura. U Rijeci će se, europskim novcem, urediti Dvorana mladosti i cijelo područje oko nje, a Export na Delti postat će suvremeni multifunkcionalni prostor koji će moći primiti kongrese, koncerte, edukacije, izložbe i još puno toga u samom središtu grada.
Bit će to i mjesto novog razvoja turizma koji u Rijeci zauzima sve važnije mjesto, kao što će to biti i obnovljeni brod “Galeb”, zaključio je riječki gradonačelnik Marko Filipović.
U svjetlu kriza i sukoba
Na kraju svoga govora osvrnuo se i na nove svjetonazorske promjene u svjetlu kriza i sukoba koji nas okružuju.
– Gdje nas vodi zaokret prema desnim i ekstremnijim stajalištima u Hrvatskoj, Europi i svijetu? Danas ponovo koračamo u pravcu ograničavanja ženskih prava, a one drugačije po nacionalnosti, vjeri ili orijentaciji, proglašavamo nepoželjnima i manje vrijednima.
Zato večeras svima nama postavljam jedno jednostavno pitanje: Koliko nas sa sigurnošću može reći da su im none i nonići rođeni baš u Rijeci? Istina je da je većina u Rijeku došla – trbuhom za kruhom, bježeći od ratova i nemira ili jednostavno, tražeći svoju životnu priliku.
Ali danas mnogi migrante gledaju drugim očima samo zato jer pripadaju drugoj kulturi, a to je problem na koji često upozorava i riječki nadbiskup Uzinić. A to otvara novo pitanje: Je li u redu osporavati drugima pravo da potraže bolji život, ako i sami, u našim obiteljima, imamo slične primjere?
Što kao zajednica možemo učiniti da dostavljači ne budu nevidljivi ljudi, a radnici na gradilištima samo podstanari u našem gradu? Kako im možemo pomoći da upoznaju naš način života i onu dobro poznatu otvorenost ovoga grada?
Samo tako da i mi upoznamo njih. Pa barem je to Rijeka kroz povijest naučila. Pa barem je to riječki način života. Dani našega grada ove godine zato imaju poruku: Baš riječki! A to znači otvoreno, tolerantno i drugačije, poručio je Filipović, uz čestitke svima za Dan grada i blagdan sv. Vida.
Zajednički cilj
Nazočnima u riječkom HNK-u obratila se i predsjednica Gradskog vijeća Grada Rijeke Ana Trošelj, koja je rekla kako su se u proteklom jednogodišnjem razdoblju na sjednicama Gradskog vijeća zbog gospodarske krize i inflacije te povećanja svih troškova života u najvećoj mjeri nametale teme koje i nisu izravno u nadležnosti Grada, ali smo ih, dodala je, morali isticati i raspravljati, sve kako bi ostvarili naš zajednički cilj – dobrobit naših sugrađanki i sugrađana, Riječanki i Riječana, ali i svih onih koji u naš grad dolaze tražeći bolje sutra.
– Vjerujem da nitko od nas nije očekivao da će u jednoj godini u fokusu biti ne samo materijalna prava i povećanje primanja zaposlenika u predškolskim ustanovama, već i naših vatrogasaca, djelatnika gradske uprave, djelatnika gradske čistoće, a zatim i vozača u javnom gradskom prijevozu.
Sve su to teme o kojima smo debatirali s ciljem stvaranja kvalitetnijih uvjeta za sve one koji su našem društvu iznimno potrebni. Počevši od onih naizgled manje važnih koje se tiču pojedinih skupina građana, do onih najvećih, koje se tiču strateških odluka, infrastrukturnih projekata čiji opseg dotiče svakoga od nas, rekla je Trošelj.
U prigodnom programu svečanosti nastupio je pjevački zbor mladih “Josip Kaplan” pod ravnanjem umjetničke voditeljice Doris Kovačić, Sergej Božić u pratnji akademske gitaristice Slađane Čolović te Maria Matarranz de las Heras i Michele Pastorini, solisti baletnog ansambla HNK Ivana pl. Zajca s isječkom iz baleta “Romeo i Julija”.
Rijeka se razvija u svim segmentima
Izaslanik predsjednika Vlade Republike Hrvatske Andreja Plenkovića, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je kako je strateški položaj Rijeke odavno prepoznat i otvorio je ovom gradu mogućnost za brojne projekte koji su ga pokrenuli.
– Rijeka se razvija u svim segmentima, to se prepoznaju sve političke opcije. Veliki investicijski ciklus pokrenut je posebno posljednjih sedam do osam godina, a među njima su svakako Zagrebačka obala, na kojoj će sljedeće godine biti otvoren jedan od najmodernijih konternejskih terminala, prošle godine otvorena državna cesta D403, a Rijeka se može pohvaliti i jednom od najmodernijih bolnica, kao i hitnom helikopterskom službom.
Buduća ACI marina Rijeka u luci Porto Baroš najveći je nautički projekt u povijesti Republike Hrvatske. U pripremi je čvor Matulji, veliki investicijski ciklus pokrenut je u riječkoj luci, a Vlada je osigurala 59 autobusa za riječki gradski prijevoz.
Rezultati su to i jasnog i promišljenog djelovanja Vlade Republike Hrvatske, koja prati i osigurava ravnomjeran razvoj svih dijelova Hrvatske, rekao je ministar Butković.
Sredina koja poštuje, uvažava i cijeni izvorni riječki identitet otvorenosti i tolerancije
Kao izaslanik predsjednika Republike Hrvatske Zorana Milanovića, nazočnima se obratio župan Primorsko-goranske županije Zlatko Komadina koji je rekao kako je ponosan na činjenicu da “smo kroz povijest, a i u ovim aktualnim političkim zbivanja pokazali da smo sredina koja poštuje, uvažava i cijeni taj izvorni riječki identitet otvorenosti i tolerancije”.
– Identitet koji su gradili ne samo oni koji su ovdje generacijama rođeni, već i svi oni koji su u Rijeku došli da bi ovdje radili, stvarali obitelj. Rijeka je i u ovim zadnjim izbornim ciklusima potvrdila da je grad u kojem žive vrijednosti antifašizma, ljudskih prava i sloboda.
Vjerujem da će Riječani, ponosni na svoje korijene, poštujući višenacionalno i multikulturalno biće Rijeke, nastaviti njegovati skladni suživot i čuvati temelje demokracije. To je nasljeđe koje želimo prenijeti budućim naraštajima kako bi ovaj Grad ostao jednako otvoren, susretljiv i dobro mjesto za život svim generacijama.
Rijeka je i sveučilišni centar, ona je i sjedište Županije koja je partner Gradu u realizaciji niza projekata i vjerujem da zajednički možemo pridonijeti bržem razvoju Rijeke na korist svih njenih građana, poručio je župan Komadina uz čestitke svima za Dan grada.