PLAVI SVIJET

Branko Šuljić o katastrofalnom požaru u marini Medulin: Sve mjere opreza nisu dovoljne

Branko Šuljić

Foto Općina Medulin

Foto Općina Medulin

Najvažnije je da među ljudstvom nema žrtava, ni ozlijeđenih. Jer, slike što smo ih gledali uistinu djeluju apokaliptično



Katastrofa je zadesila marinu Medulin i mnoge vlasnike plovila što su u njoj bila na vezu. Veliki požar, u potpunosti ili djelomično uništena su 22 plovila. Nema sada potrebe bilo što ponavljati, mediji su o svemu opsežno informirali. Razmjere materijalne štete tek ćemo saznati, nema sumnje da će se iskazivati u milijunima eura. Najvažnije je da među ljudstvom nema žrtava, ni ozlijeđenih. Jer, slike što smo ih gledali uistinu djeluju apokaliptično.


Požar u Medulinu nije prvi što je zadesio marine u hrvatskom Jadranu, a prelijepo bi bilo da je posljednji. U novijoj povijesti našeg nautičkog turizma zabilježeno je više velikih požara s višemilijunskom štetom. U takvu sustavu vrebaju mnoge opasnosti izbijanja požara, a usprkos svim mjerama zaštite i maksimalnom oprezu, opet se događaju. Vještačenje će, nema sumnje, utvrditi uzroke medulinskog požara, nisu sada potrebna bilo kakva nagađanja. Teško da je izbio bez čovjekova utjecaja, izravnog ili posrednog.


Mnogo uzročnika


– Na brodu u marini mnoštvo je opcija što mogu dovesti do požara, govori čovjek iz nautičkog sustava koji je iskusio velike požare i njihove posljedice. Ukazao nam je na neke od njih. Jedan od uzročnika mogu biti neispravne električne instalacije na brodu. Po njemu, to su čak najčešći. Ljudi su neoprezni, često sami nešto instaliraju, prepravljaju, rade nestručno, nesvjesni opasnosti. Izvor požara može biti i neispravni priključak na vanjsku električnu mrežu. Brodske baterije (akumulatori), također, su potencijalna opasnost. Baterija može biti u kratkom spoju, može se sama zapaliti. Još veću opasnost predstavlja punjač baterije, on je posebno kritična točka. Pa razni potrošači što moraju biti konstantno uključeni, kao što je potopna pumpa, ili hidraulična pasarela. Neki se pregrije, drugi zašteka, radi bez prestanka ili nastavi raditi u prazno. Često je i brodska kuhinja izvor požara, nakon pripreme obroka dogodi se da »kuhar« zaboravi isključiti ploču na štednjaku, ili mu se zapali kakva krpa, možda i ulje. U takvim situacijama često dolazi do nesnalaženja i panike, ono što se može brzo i jednostavno ugasiti u trenu plane, a kad zahvati plastiku pomoći nema. Vatra se brzo otme kontroli, a plastiku je užasno teško gasiti.




Uz sve navedeno, tu je i veliki utjecaj mora, ono je izuzetno agresivno. Ma koliko dobro i čvrsto zabrtvili sva brodska vrata i prozore sol ulazi u unutrašnjost plovila. Dovoljno je preći prstom preko neke plohe i jezikom provjeriti slanost. To je nadasve pogubno za električne instalacije. Na mjestima spojeva dolazi do korodiranja, zatvara se strujni krug, neplanirano i nekontrolirano uključuje se neki od potrošača, radi bez zaustavljanja, pregrijava se i – plane. Ili nastaje kratki spoj, iskrenje… Što dalje nabrajati, opasnosti je uistinu mnogo, i uz najveću pažnju i predostrožnost požar može izbiti.


U medulinskom požaru neka su plovila u potpunosti uništena, potopljena, druga oštećena. Bez obzira na stupanj oštećenja, s velikom sigurnošću može se konstatirati da niti jedan od tih brodova više neće zaploviti, da su svi za otpis. »Čim plastika počne gorjeti za brod nema spasa, to se ne popravlja. Ako su oštećenja samo od dima to se još može sanirati«, objašnjava stručni čovjek s velikim iskustvom u radu sa stakloplastikom, na održavanju i gradnji brodova.


Naplata osiguranja


Osiguranje će vlasnicima uništenih plovila isplatiti štetu, bio je jedan od prvih komentara što sam ga čuo na temu požara u medulinskoj marini. Na prvu sam prihvatio takvo razmišljanje. O načinu i postupku naplate štete informaciju sam potražio od čovjeka koji je gotovo čitav radni vijek proveo u nautičkom osiguranju. On nam je rekao:


– Štetu će lako naplatiti oni koji imaju kasko osiguranje, njime je pokriven i požar. Ostali bi mogli imati puno problema. Ovisi kakvu policu imaju, što ona pokriva? Često je takva da ne pokriva štetu na brodu, ljudi osiguraju samo ono osnovno što moraju. Svi koji nemaju kasko moraju čekati ishod istrage, otkrivanje odgovornosti. Oni se mogu naplatiti od osiguranja kod kojega je osiguran brod s kojega je krenuo požar, ili od nekoga drugoga za koga je utvrđeno da je uzročnik požara. Taj postupak je dugotrajan, poznati su mi slučajevi gdje su vlasnici uništenih plovila naplatu čekali duže od 10 godina.


Naš sugovornik izrekao je zanimljivo pitanje: »A što ako nekome brod uopće nije bio osiguran, jer ga je tek kupio, pa je bio u fazi prijepisa vlasništva i registracije? Tek je taj nastradao, kako će on naplatiti štetu?«


– Niki se ni zabogatil od osiguranja, stara je izreka naših ljudi! Naplatili ili ne, i bez obzira na vrijeme čekanja isplate, nema sumnje da će nemili događaj ostaviti trajne posljedice vlasnicima plovila što su stradala u požaru. Bit će, zacijelo, i takvih koji više neće kupovati brod, ni novi ni rabljeni. Uz brod je čovjek posebno vezan, iako ga često kupuju i oni kojima nije primarna ljubav prema moru i plovidbi.


Brodovi za poslovne namjene


Kako saznajem, među uništenim plovilima bilo je i onih što su korištena za poslovne namjene. Njihovi vlasnici višestruko su pogođeni. Vjerojatno već imaju ugovorene aranžmane za desetak, možda i dvadesetak tjedana plovidbe, a neposredno prije sezone ostali su bez broda. Gdje i kako nabaviti drugi brod, imaju li novca za kupnju, pa čak i za najam da bi ispunili ugovore. Tko zna kada će, kako i u kolikom iznosu dobiti novce od osiguranja. A njima brod treba odmah, hitno. Što će biti s njihovom planiranom zaradom. Možda će morati vraćati i već potrošene avansne uplate. Tko će im nadoknaditi gubitke? Mnoštvo pitanja, a odgovore ne znaju ni sami vlasnici. Čovjeku sa strane nemoguće je postaviti se u njihovu poziciju.


Provjera, pa na vez


Marinu Kaštela veliki požar zadesio je prije nekoliko godina, šteta je tada procijenjena na šest milijuna eura. Detalji istrage i plaćanja štete nisu mi znani, ali sam ovih dana saznao važan detalj. Nakon požara uprava marine donijela je odluku da se ne dozvoljava vezivanje plovilima koja nemaju valjanu policu osiguranja. Najprije provjera, pa potom uplovljavanje i prihvat na vez. Tko se opeče i na hladno puše!


Najjužnija u Istri


Marina Medulin najjužnija je na istarskom poluotoku. Smještena u razvedenom Medulinskom zaljevu izuzetno je pogodna kao polazna luka krstarenja prema kvarnerskim otocima, srednjem Jadranu i dalje prema jugu. Spomenimo i to, u neposrednom susjedstvu nalazi se znatno starija, i veća, ACI marina Pomer. Medulinska marina nije velika, ima 85 vezova. Sljedeći dani dat će odgovor koliko će se od tih vezova moći koristiti ovog ljeta, što je i koliko požar oštetio od sadržaja marine.