Ilustracija / Foto Danijela Mihelčić
Radna skupina istaknutih pojedinaca okupljena oko Udruge Sidro i preko 1.300 potpisnika peticije iz redova struke, pozivaju Ministra za stol kako bi se stvorio kvalitetan dokument Nacionalnog kurikuluma, a ovakav dokument čim prije zaustavio i povukao
povezane vijesti
Udruga Sidro – odgojitelji u zaštiti prava djeteta u dječjem vrtiću okupila je u neformalnu radnu skupinu veliki broj stručnjaka kako bi zajednički reagirali na sve nepravilnosti i nelogičnosti koje se nastoje provući prijedlogom novog Nacionalnog kurikuluma predškole.
Javno savjetovanje traje još samo u srijedu, 15.svibnja.
Kao istaknuti pojedinci radne skupine koju čine znanstvenici, profesori i praktičari prof.dr.sc. Edita Slunjski, dr.sc. Jasna Krstović, profesorica u miru, doc.dr.sc. Ida Somolanji Tokić, Helena Burić, prof. Pedagogije, Mirna Švast, mag.praesc.educ. , Marina Marghetti, mag.paed., Ana Donada, mag.praesc.educ., Saša Soukup, mag.praesc.educ., Martina Linić, mag.praesc.educ. , Monika Vinković, mag.praesc.educ., Jelena Draksler, mag.praesc.educ., Ivana Mavračić Miković, mag.praesc.educ. , Lidija Fotez Ban, mag.praesc.educ., Josipa Ljubanović, odgojitelj , Katarina Turković Gulin, odgojitelj, Eva Hohnjec, odgojitelj, Valentina Bel, mag.praesc.educ. ,Udruga odgajatelja predškolske djece ”Krijesnice” i Udruga Sidro s ciljem utjecaja na kreiranje dokumenata koji imaju urediti i odrediti sustav Rani i predškolski odgoj i obrazovanje u Hrvatskoj.
Članovi i volonteri Udruge SIDRO još jednom su pokazali kako se treba dostojanstveno i profesionalno čuvati i štititi dignitet struke, kada se zastupaju stečena prava i na koji način se založiti za postojeću kvalitetu RPOO koju nam jamče postojeći izvrsni dokumenti, kakav je i Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2015.)
Unatoč postojanju kvalitetnog temeljnog dokumenta NK za RPOO, Ministar obrazovanja donosi Odluku o izradi Nacionalnog kurikuluma predškole, koji u svojoj srži ima fokus na odgojno obrazovna očekivanja, što je nježniji izraz za obrazovne ishode, fokus na sadržaj, vrednovanje, umjesto na dijete kao subjekt u procesu svoga razvoja, odgoja i obrazovanja. Novi Nacionalni kurikulum predškole kojeg predlaže Ministarstvo je paradigmatski odmaknut od Nacionalnog kurikuluma za rani i predškolski odgoj i obrazovanje u svim temeljnim određenjima – ishodištima, vrijednostima, načelima…
Prijedlog novog Kurikuluma predstavlja ne samo terminološki, već i idejni obrat koji je u neskladu s dosadašnjom filozofijom pristupa razvoju djeteta rane i predškolske dobi, a samim time i u neskladu s Nacionalnim kurikulumom za rani i predškolski odgoj i obrazovanje. Poglavlje vrednovanja posebno zabrinjava, jer je gotovo u potpunosti usmjereno na motivaciju djece putem vanjskih podražaja i jasno ukazuje na nerazumijevanje cjelovitosti bića i svu vrijednost koju to sa sobom nosi.
Ovakav prijedlog je sadržajno neprihvatljiv, a iz pozicije provedivosti – neprovediv. Neprovedivost se očituje u prisutnim materijalnim, prostornim, smještajnim i kadrovskim nedostacima, koja unatoč planiranim ulaganjima određenih sredstava, ne mogu biti pravovremeno riješena. Obrazovne nejednakosti koje uočavamo na nacionalnoj i regionalnoj razini, nedostatni smještajni kapaciteti za predviđeno povećanje uključenosti djece, i kadrovske pretpostavke koje se odnose na aktualizaciju pitanja nedostatka stručnjaka za realizaciju kako redovnih programa, tako i same predškole. Pozdravljamo najave povećanih ulaganja u sustav RPOO, no znano je kako je financiranje prve stepenice odgoja i obrazovanja gotovo isključivo u nadležnosti jedinica lokalne samouprave. Sredstva koja ulaže država, nisu dostatna da bi se stanje dovoljno brzo optimiziralo za provedbu ovako zamišljene predškole.
Uzevši u obzir širinu i težinu argumenata koji ukazuju na manjkavost i neprimjerenost predloženog dokumenta Nacionalnog kurikuluma predškole, sasvim je jasno kako je istoga nemoguće revidirati, jer što je nevaljano od početka, ne može biti popravljeno.
Udruga Sidro i svi članovi radnih skupina te predstavnici struke putem javne peticije i putem e-savjetovanja zahtjevaju da se prijedlog povuče i da se na mogućem tragu prijedloga Nacionalnog kurikuluma predškole iz 2017. godine, a temeljeno na znanstvenim činjenicama i istraživanjima, uz uključivanje visokokvalitetnih stručnjaka iz ovog područja, izradi dokument koji će biti snažna i kvalitetna okosnica programa predškole u Republici Hrvatskoj.
U tom smislu, stručnjaci ove neformalne radne skupine stavljaju se na raspolaganje Ministarstvu znanosti i obrazovanja, te su voljni doprinijeti da ova važna stepenica odgoja i obrazovanja u najkraćem roku dobije kvalitetan Nacionalni kurikulum predškole, koji će služiti i kao primjer drugim državama. Iz Udruge ističu kako su povratnu informaciju od Ministarstva obrazovanja dobili odmah, ali na traženi zahtjev za sastankom im nisu odgovorili.