Kriza javnog prijevoza

Most ima nekoliko prijedloga za spas Autotroleja. Donosimo detalje njihovog plana

Marinko Glavan

Vijećnici Mosta traže hitan sastanak s gradonačelnikom



RIJEKA – Klub vijećnika Mosta u Gradskom vijeću Rijeke zatražio je hitan sastanak s gradonačelnikom Markom Filipovićem i upravom Autotroleja, na temu kraha gradskog prijevoza u Rijeci, gdje zbog nedostatka vozača dnevno izostaje i po 200 polazaka autobusa u odnosu na vozni red koji je zbog nedovoljnog broja vozača već bio reduciran u veljači ove godine.


Potvrdila je to Petra Mandić, predsjednica Kluba Mosta u Gradskom vijeću, kazavši kako će, ukoliko gradonačelnik prihvati prijedlog, ponuditi niz prijedloga kratkoročnih i dugoročnih rješenja kojima bi se riješio problem nefunkcionalnog gradskog prijevoza.


Sastanci s komorama


– Godinama svjedočimo problemima u poslovanju komunalnog društva Autotrolej, započelo je s problematikom vezanom uz financijsko poslovanje društva, prelilo se na probleme s održavanjem voznog parka pa sve do recentnih kadrovskih problema koji su doveli gotovo do potpunog urušavanja sustava komunalnog javnog prijevoza u Gradu Rijeci i cijeloj njezinoj okolici.




Kao posljedicu svega navedenog svjedočimo značajno reduciranom voznom redu Autotroleja zbog kojega građani, čak i kada dočekaju autobus, najčešće se voze ili u potpuno nehumanim uvjetima pretrpanih autobusa ili su primorani pješačiti jer u autobus ne stanu, a što se događa najčešće u vršnim razdobljima dana u kojima učenici odlaze u školu i radnici idu na posao, kaže Mandić.


Most će, prema njezinim riječima, gradonačelniku i upravi ponuditi kratkoročne mjere koje se odnose na akutno rješavanje problematike nedostatka vozača, dok se ne poduzmu dugoročne, koje su, smatra, provedive u roku od 30 dana.


– U prvom redu to je izmjena Odluke o komunalnom prijevozu, na način da se omogući da određene manje linije, poput ukinute linije 1b, na godinu dana, putem oglašenog javnog natječaja, po ubrzanim uvjetima, preuzmu drugi zainteresirani prijevoznici s kojima bi se sklopio ugovor te izradio zajednički vozni red, kaže Mandić.


Drugi kratkoročni prijedlog Mosta je marketinško oglašavanje natječaja od strane Autotroleja, za sklapanje ugovora o poslovnoj suradnji s licenciranim prijevoznicima za prijevoz putnika koji bi, na rok od šest mjeseci, ponudili uslugu ustupanja licenciranih vozača.


Neoporezive naknade


– Ukoliko isti nisu registrirani i za ustupanje radnika, moguće je navedeno premostiti tako da Autotrolej iznajmi pojedine autobuse prijevoznicima koji s njima sklope ugovor o poslovnoj suradnji, a prijevoznici suradnici se obvežu te autobuse i vozače koje oni osiguravaju u potpunosti staviti u potrebe Autotroleja i postupati po svakom nalogu i potrebi Autotroleja po prethodno utvrđenom voznom redu. Pojednostavljeno, suradnici bi vozili autobuse kao da su vozači Autotroleja. Za osiguranje interesa poslovnih partnera po ovom pitanju prethodno je potrebno zakazati i održati sastanke u Hrvatskoj obrtničkoj komori te Hrvatskoj gospodarskoj komori i potaknuti poduzetnike da se jave na natječaje, kaže Mandić.


Dugoročne mjere koje predlaže Most obuhvaćaju niz promjena, među ostalim povećanje satnice za 100 posto za noćni rad, te 75 posto za rad nedjeljom i blagdanom.


– Uz to predložit ćemo rad u sedmosatnom punom radnom vremenu za sve radnike-vozače s djecom mlađom od osam godina, uz prijavu na puno radno vrijeme od 40 sati tjedno. Cilj je ovom poticajnom mjerom pridobiti mlađih vozača kojima dodatnih pet privatnih sati tjedno predstavlja poticaj za zapošljavanje upravo u Autotroleju. Predložit ćemo i uvođenje neoporezive naknade za boravak djeteta u ustanovi predškolskog odgoja i obrazovanja. Naime, pravilnikom o porezu na dohodak poslodavcima je omogućeno neoporezivo podmirivanje troškova vrtića za djecu zaposlenika, kaže Mandić.


Uz navedeno, Most će predložiti i neoporezivu naknadu za dodatno zdravstveno osiguranje za sve radnike starije životne dobi koji rade na pola radnog vremena, kao i stambeno zbrinjavanje radnika koji dolaze iz udaljenijih krajeva Hrvatske.


– To podrazumijeva i pokretanje pregovora sa svim jedinicama lokalne samouprave koje su suosnivači Autotroleja, s ciljem da se omogući trajni povoljniji najam gradskih i općinskih nekretnina za sve vozače koji se zaposle u Autotroleju, a prethodno su imali prebivalište u gradovima i općinama minimalno 40 kilometara udaljenih od Grada Rijeke. Želja nam je uspostaviti sustav sličan onome kada se liječnici doseljavaju u gradove i općine u kojima nema liječnika pa im se stambeno zbrinjavanje nudi kao poticajna mjera, kaže Mandić koja na sastanku namjerava zatražiti i donošenje dugoročnog petogodišnjeg plana poslovanja u kojem bi se predvidio postupni dodatni rast plaća vozača za još 20 posto.


Osim toga, tražit će i zapošljavanje svih radnika na neodređeno, kao i ulaganje 50 posto svih prihoda od oglašavanja na autobusima Autotroleja u oglašavanje zapošljavanja u Autotroleju kroz promociju navedenih mjera, kao i onih već implementiranih u Kolektivnom ugovoru, poput plaćenog toplog obroka i prijevoza.