Foto DM
"Pretpostavka je bila da je došlo do »strujnog udara« kad se zbog naglog dotoka prevelike energije zagrijalo i stopilo plastične dijelove, kabel i moj automobil bili su vezani kao »pupčanom vrpcom«, kaže dr. Matovinović
povezane vijesti
Nije bilo prekasno, no s obzirom da se u Ravnoj Gori, odnosno Kupjaku po novoj nomenklaturi, na benzinskoj crpki nalazi brza, 150 kW Mol Plugee punionica električne energije za automobile, nije imalo smisla riskirati. Koliko god da je Rijeka blizu, sa strujom treba biti oprezan. Dr. Damir Matovinović, ugledni liječnik, dugogodišnji ravnatelj lovranske Ortopedske bolnice, kao i jedan od najkvalitetnijih hrvatskih nogometnih sudaca svih vremena, sudio je primjerice i na svjetskom prvenstvu u Španjolskoj 1982. godine, odlučio je sa svojom Subaru Solterom skrenuti na punjenje baterije, ujedno i malo odmoriti.
– Imam njihovu aplikaciju za punjenje, a iako sam imao relativno dovoljno pohranjene energije u bateriji, odlučio sam obaviti punjenje kako mi ujutro prva briga ne bi morala biti – brzo do najbliže punionice. Uostalom stalno sam na relaciji Rijeka – Zagreb tako da imam i dovoljno iskustva s kvalitetom i brzinom punionica. Nije dakle bilo ni najmanje sumnje kad sam se prikopčao, da bi nakon nekoliko minuta – dotok energije stao, pojašnjava nam dr. Matovinović nedavnu situaciju s punjenjem svog električnog automobila.
Nije se mogao “odlijepiti”
S obzirom da je došlo do zaglavljenja priključnog kabela, otišao je do osoblja crpke, kako bi ga se pokušalo osloboditi i nakon resetiranja sustava nastaviti punjenje. Ili naprosto otputovati prema Rijeci. Ravna Gora se nalazi na jednoj od najviših točki autoceste A6 tako da je do Orehovice i Rijeke uglavnom sve u »spustu« što električni automobili posebno vole. U takvim situacijama ne da ne troše, oni još i generiraju energiju.
– Otišli smo do automobila, no sve zajedno nije slutilo na dobro. Kako nam se činilo kabel je bio stopljen s ulaznim punjačkim dijelom automobila tako da je trebalo pozvati ozbiljnu servisnu pomoć. S moje stane nije bilo problema jer vozač sam Subarua godinama, promijenio sam čak osam njihovih modela, riječ je o automobilima uistinu jako velike kvalitete. K tome i jednakog takvog servisa koji u Lovranu drži Dražen Pavlović. Ali, problem je bio u – suprotnoj strani. Bez nje se moj automobil nije mogao »odlijepiti« od stanice za punjenje, pojašnjava Matovinović.
A tu i počinje situacija koju je teško definirati adekvatnim pridjevom. Jer bila je istodobno tragična, neposlovna, iritantna, na kraju krajeva i užasavajuća. Bez obzira na najavljenu podršku u svim situacijama što se mogu događati s električnim automobilima, a koju jamči Mol, nije se dogodilo – ništa.
– Navedeni broj za korisničku podršku zvao sam ukupno 16 puta. Kad smo te večeri vidjeli što nam se dogodilo, pretpostavka je bila da je došlo do »strujnog udara« kad se zbog naglog dotoka prevelike energije zagrijalo i stopilo plastične dijelove, kabel i moj automobil bili su vezani kao »pupčanom vrpcom«, napustili smo Ravnu Goru. No nadali smo se kako će se sve tijekom idućeg dana riješiti. Krenule su »telefonade«. Bez ikakvog uspjeha. S druge strane su se javljali ljubazni, pa i stručni mladi ljudi koji dakako nemaju nikakvu moć utjecaja na neke funkcije i procese.
Uglavnom da vam ne duljim – automobil mi je u Ravnoj Gori »zavezan« ostao punih šest dana! Vjerovali ili ne, nitko se od strane vlasnika tih punionica nije uputio prema Ravnoj Gori skoro tjedan dana. Iako je bilo očito kako je krivnja na njihovom sustavu. Ma da i nije – zamislite da ste turist koji s autom punim prtljage ide prema nekom jadranskom odredištu i da vam se to dogodi. A itekako je to moguće iz najmanje dvije stvari u koje sam se i osobno uvjerio – kvalitetu punionica i njihove tehničke podrške, objašnjava nam Matovinović.
Nitko nije došao
Da, dobro ste pročitali – šest dana na punionici! Šest dana u kojima se baš nitko od službenog osoblja, predstavnika Mol Plugeeja nije pojavio u Ravnoj Gori. Cijena samog odspajanja automobila, serviser je morao provesti vrlo opsežnu akciju kako bi odvojio staljeni dio automobila, kao i otklanjanja štete bila je golema, mjeri se u tisućama eura. Matovinović će odštetu kao i namirenje ostalih troškova potražiti sudskim putem, ali ono što ostaje je – tužna hrvatska stvarnost po pitanju kvalitete sustava za punjenje električnih automobila.
Ona je kakva-takva na autoputevima, mada sumnjamo da bi se dr. Matovinović s nama složio, gdje je cijena po jednom kWh jako visoka, a loša do očajna u komunalnom sustavu. Jako je to loše po domaće vlasnike električnih automobila, katastrofalno po strance, turiste koji će uskoro krenuti prema Jadranu s velikim brojem električnih automobila. Proces instalacije punionica i obnove zastarjelih traži hitnu akciju. Ili je čitavu priča o elektrifikaciji prometa zapravo u smislenoj »slijepoj ulici«. Pa Matovinovićevih šest dana na punionici uskoro neće biti eksces nego – nerijetki događaj, naprosto »loša sreća«.
– Ne znam što reći. Jako sam iskusan vozač, iza mene je više od pola stoljeća za volanom, a i električni automobili mi se dopadaju. Zbog ekologije, ali i dinamike kao i mnogih drugih prednosti koje donose. Na žalost, za punionice se jako teško mogu naći takve riječi, zaključio je naš razgovor Matovinović.