Festival će zatvoriti predstava »Simple« Ayelen Parolin / Foto ANNE SOPHIE GUILLET
Kako riječka publika u duhu obilježavanja dana plesa recipijentski ne bi ostala plesno zakinuta, tu je domaći, lokalni, no po dosezima i puno veći, ovogodišnji festival suvremenog plesa Port of Dance koji donosi ponajbolje od plesne scene
povezane vijesti
RIJEKA Možemo reći da je ples čovjekova iskonska težnja. Izvedbena je to umjetnost vrlo specifična, koja je prisutna još od samih početaka civilizacije, jer plesne rituale prakticirale su još i drevne kulture, a ples je, dakako, tijekom vremena evoluirao, da bi danas svjedočili umjetničkim pretapanjima, miješanju stilova, interdisciplinarnom razmatranju plesa i drugome tome slično. Treba li samo spomenuti različite dobrobiti plesa za zdravlje pojedinca, uz naravno onu umjetničku komponentu, kreativnu, pa i oblikotvorno identitetsku.
Dan plesa – 29. travnja
Ustanovljen na dan rođenja začetnika modernog baleta i jednoga od plesnih revolucionara i pionira, Jeana-Georgesa Noverrea, od 1982. godine na inicijativu UNESCO-va Međunarodnog odbora za ples 29. travnja ustanovljen je kao Međunarodni dan plesa. Kako riječka publika u duhu obilježavanja ovog dana recipijentski ne bi ostala plesno zakinuta, tu je domaći, lokalni, no po dosezima i puno veći, ovogodišnji festival suvremenog plesa Port of Dance koji donosi ono ponajbolje od suvremene plesne produkcije, a održava se od 13. do 18. svibnja na različitim lokacijama.
No ono najznačanije je što će publika moći vidjeti aktualni presjek europske plesne scene, koje tendencije i poetike vladaju na vrlo živoj plesnoj sceni. Festival će otvoriti dva dueta, »Born by the Sea« Frana Diaza i »AMAE« Eliane Stragapede i Riječanina Borne Babića. U predstavi »Born by the Sea« susreću se dvije osobe, a tragovi njihovih prošlih iskustava preklapaju se i razilaze, određujući način na koji se kreću, kao i izbore koje donose, dok predstava »AMAE« propituje i istražuje granice između zabrinutosti i opsesije, ljubavi i boli, podrške i kontrole.
Kompas za vrijeme
Autorski rad Riječanke Kristine Paunovski, »ARTissue: Lineage«, istraživanje je na području plesa i raznih umjetnosti, a predstavlja inovativan plesni projekt koji istražuje granice između klupskih i uličnih plesnih stilova poput hip hopa i housea te suvremenog plesa. Također, ne smijemo zaboraviti ni da kvalitetne domaće plesačke snage između ostalog izlaze i iz zagrebačkog ADU-a, jer radi se o studentima plesa, na što će nam još jednom ukazati plesna predstava, to jest ispitna produkcija Sonje Pregrad i Odsjeka za ples ADU-a pod nazivom »Ovo nije mali ples«.
– Ova je koreografija dijamantnog oblika koji i plesačima i gledateljima nudi niz površina od kojih svaka na svoj način reflektira prostor, vrijeme i proceduru stvaranja i izvođenja plesa. Ples je kompas za vrijeme, on otvara tijela prošlosti, budućnosti i sadašnjosti, on nastaje i već je nestao. Naša predstava je istovremeno i proslava njihovog dosad uloženog rada i vremena provedenog zajedno. Ona je i parabola o tome kako su nam tijela uronjena u međuovisnost i kako se ono čega se sjećamo, što jesmo i što možemo biti, fizički međusobno dodiruje, objašnjava Pregrad.
Posveta Aerowavesima
Kao svojevrsna posveta plesnoj mreži Aerowaves, koja predvodi suvremeni ples u Europi te podržava rad umjetnika u usponu, u sklopu festivala će biti prikazan i dokumentarac »Aerowaves at 25 – Remembering John Ashford«, koji uranja u povijest Aerowavesa, umjetnike koje su ga oblikovali i podržavali, te mnoge druge projekte koji su izrasli iz ove plesne platforme, uključujući tako i plesne izvedbe u VR tehnologiji.
Posebno zanimljivo trebalo bi biti VR djelo »The Ephemeral Life of an Octopus« koje propituje neobičnost posjedovanja tijela, snažnog, izbušenog, ispitanog i životinjskog, a nadahnuto je studijama evolucije stanica raka i proživljenim iskustvom bolesti. Prema najavi, »istodobno znanstveni, filozofski i visceralni, rad Lée Tirabasso promatra disfunkciju, kaos i živahnu životnu snagu tijela iznutra i izvana«.
Već svojim opisom, koji kaže da autori Igor i Moreno pokušavaju ukloniti meso iz ljudskog ponašanja, djelo »Karrasekare« privlači pažnju, a radi se o predstavi koja predstavlja ljude kao idiosinkratična i kulturna bića, pokušavajući pritom ne zaboraviti da smo svi mi nešto više od instinktivnih životinja u ljudskom obliku. Usmjeravajući energiju karnevalskih tradicija, djelo je ispunjeno uzbuđenjem zajedništva i druženja, no i provocira naš osjećaj pristojnosti i razboritosti.
Tijelo kao platno
Kulturne reference i hiroviti pokreti srž su VR dueta »Masterwork« Emese Cuhorka i Csabe Molnára. Razvijajući se kroz set vinjeta, ovaj komad istražuje načine na koje tijelo baca kulturna značenja i simbole projicirane na njega tijekom vremena. Koristeći predmete kao kostime koji blokiraju kretanje, tijelo preoblikuje svoju autonomiju u naletu funkcionalnih prepreka.
Promjene raspoloženja, usporeni refleksi, vrtoglavica – razni fizički i psihički simptomi izgaranja nezapaženo se infiltriraju u svakodnevni život. Postavlja se pitanje što umjetnik može učiniti s ovim iscrpljenim stanjem u svijetu u kojem rad čini postojanje opipljivim. U ovoj klimi može se činiti da je kontinuirana proizvodnja, gomilanje projekata ključ zadovoljstva, a sve to ukazuje na put izgaranja, stoji u opisu predstave »Fatigue« mađarskoga autora Viktora Szerija.
Ovogodišnji festival nudi i dvodijelni program koji se sastoji od predstave »Francis Footwork« snimljenoj u VR tehnici, kao i interaktivnu plesnu radionicu vezanu za radnju predstave, koja će se održati nakon same predstave. Predstava »Francis Footwork« posvećena je ljubavi prema pokretu, slobodi i njegovanju vlastite kreativnosti – »Dancing is like dreaming with your feet«, a od svoje premijere 2019. godine doživjela je brojne izvedbe praćene oduševljenim kritikama medija.
Potraga za pulsom
Festival će zatvoriti predstava »Simple«, belgijske autorice Ayelen Parolin, igra u kojoj bi nedovršeno i povratak na početak sadržavala osnovna pravila – nevjerojatan labirint, igra glazbe – bez glazbe. Budući da nema glazbe, na tijelima koja Ayelen Parolin dovodi na pozornicu je da je izmisle, zamisle i sviraju – u potrazi za životnim pulsom. Koristeći se namjerno ograničenim, štedljivim koreografskim rječnikom, Parolin pokreće tri izvođača u zadivljujuću igru ritma i konstrukcije, istodobno repetitivnu i stalno u pokretu, zauvijek redistribuiranu, restrukturiranu, iznova osmišljenu.