Mate Rimac / Foto Mateo Levak
Kako će famozni robotaxi izgledati i hoće li doista uspjeti ispoštovati rokove mogli bi saznati 26. lipnja
povezane vijesti
Mate Rimac objavio je na Facebooku kratki video u kojem je najavio predstavljanje dugo najavljivanih robotaksija.
Uz video je Rimac stavio kratki opis: “Bešte, ljudi – ide robotaxi! Unveil 26.06.2024.”
Dok skeptici sve češće izražavaju sumnju da će taj projekt, za koji je Europski komisija Rimčevoj tvrtki Project 3 Mobility odobrila čak 179.500.000 eura javnih subvencija, rezultirati robotasijima, odnosno autonomnim vozilima, koja bi bez vozača trebala do kraja kraja 2025. početi prevoziti putnike u Zagrebu, Rimac je odlučio najaviti predstavljanje prototipa.
Kako će izgledati i hoće li doista uspjeti ispoštovati rokove mogli bi, dakle, saznati 26. lipnja.
Index je u studenom 2023. godine prvi pisao kako se na projektu robotaksija nije radilo ništa dvije godine, pa nema ni prototipa vozila.
Sad bi ipak mogli vidjeti kako izgleda taj famozni radni prototip robotaksija, čije je službeno predstavljanje sredinom godine, u izjavi za Jutarnji list ovog siječnja najavio suvlasnik i izvršni direktor Project 3 Mobilityja, Marko Pejković.
Testiranje autonomne vožnje
Project 3 Mobility nedavno je objavio da pokreće prvu fazu testiranja sustava autonomne vožnje u Zagrebu. Za početak – prikupljaju prometne podatke.
Za to koriste standardna komercijalna vozila, ali opremljena tehnologijom za mapiranje prometnica. Iz Project 3 Mobilityja kažu kako su prometni podaci, poput širine prometnih traka, kolnika, prometnih znakova i drugih oznaka, nužni za validaciju sustava autonomne vožnje i kalibraciju senzora na prometno okruženje u Zagrebu.
Za nadolazeće mjesece najavljuju brojne aktivnosti i faze testiranja buduće usluge. I u tim fazama koristit će testna vozila koja neće izgledati kao finalni robotaxi.
Umjesto toga za prikupljanje podataka koristit će vozila opremljena “naprednim” senzorima i tehnologijom kompanije Mobileye, partnera Project 3 Mobilityja i “globalnog lidera u rješenjima za autonomnu vožnju”.
Mapiranje ulica
“U P3 smo potpuno fokusirani na pokretanje usluge urbane mobilnosti koju razvijamo i to u Zagrebu kao prvom gradu. Kako bismo to ostvarili, u iduće dvije godine provest ćemo različita testiranja tehnologije i naše buduće usluge na zagrebačkim cestama, uvijek na vrlo siguran i kontroliran način.
To je kompleksan i zahtjevan proces koji se sastoji od više faza. Prikupljanje podataka i mapiranje ulica je samo jedna od njih.
Sve te aktivnosti su uobičajene i potrebne kako bi naša usluga urbane mobilnosti bila sigurna za buduće korisnike i sve građane. U ovoj fazi testiranja vozila neće prometovati autonomno niti je to njihov cilj.
Vozila su namijenjena isključivo za prikupljanje podataka o prometnom okruženju i infrastrukturi, uz poštivanje najviših standarda zaštite privatnosti sudionika u prometu”, izjavio je Marko Pejković, glavni izvršni direktor Project 3 Mobilityja.
Uloga testnih vozača
Vozilima će upravljati kvalificirani testni vozači, a jedan od njih, Dario Šamec, kaže da je njihov zadatak jasan.
“Upravljamo vozilom za prikupljanje podataka kao i svakim drugim vozilom na našim cestama. Sustav se koristi isključivo za potrebe sakupljanja podataka”, rekao je Šamec.
Vozila će prometovati zagrebačkim ulicama po unaprijed definiranim zonama, a prve aktivnosti započinju na području Novog Zagreba.
Iz prve zone vozila potom prelaze na iduću, a sve dok ne obrade sve prometnice u svim zonama. Odabrano područje? Cijeli Zagreb – od Podsljemena do Novog Zagreba te od Podsuseda-Vrapča do Dubrave.
Je li uopće moguća potpuna autonomija?
Podsjetimo, Rimčev robotaksi je najavljen kao vrlo ambiciozno vozilo pete razine autonomije, odnosno vozilo koje u svakom trenutku upravlja potpuno samostalno.
Prema trenutnim najavama on bi trebao biti završen do 2026. godine, no nije jasno hoće li to biti ostvarivo na način na koji je to do sada najavljivano.
Nitko u svijetu, navodi Forbes, pa tako ni Project 3 Mobility ili tvrtka MobileEye čija rješenja za autonomnu vožnju koriste još nije uspio razviti sustav koji može upravljati vozilom u svim situacijama.
Po mišljenju nekih stručnjaka poput francuskog direktora za znanost Renault grupe Luca Julije peti level autonomije nikad neće postojati.
Kad je Mate Rimac 2022. godine predstavio projekt u društvu premijera Andreja Plenkovića i predsjednice Europske komisije Ursule von der Leyen, rekao je kako iz nule razvijaju auto koji nikada neće imati vozača. Tada je dodao kako idu “all-in” te nema povratka ako ne uspiju napraviti automobil bez volana.