Josip Ukalović

Uspješna poduzetnička priča: ‘Želimo biti lider u digitalnom marketingu, a potpora HZZ-a u tom je bila ključna’

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

"Kada sam se odlučio za osnivanje vlastitog poduzeća, ključan korak bio je pronalazak početnog financiranja"



Josip Ukalović vlasnik je i direktor agencije za digitalni marketing Atauctus koju je osnovao 2018. godine u Rijeci, sa samo 23 godine.


Danas ima 28 godina, a njegova poduzetnička ideja izrasla je u prepoznatljiv brend s rastućom mrežom klijenata. Atauctus pruža usluge digitalnog marketinga, kao što su Google oglašavanje, Facebook i Instagram oglašavanje, izrada i održavanje web stranica i web trgovina, SEO (optimizacija za tražilice), vođenje društvenih mreža i PR. Ukalović tumači da je riječ o rastućem sektoru u kojem su prepoznali svoje niše i pažljivo se šire, njegujući i šireći mrežu klijenata kojima su potpuno posvećeni. Za poslovni uzlet presudan je bio početni kapital u vidu potpore koju su dobili od Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (HZZ). Atauctus d.o.o. je naime tvrtka nastala korištenjem potpore za samozapošljavanje HZZ-a, da bi kasnije, širenjem poslovanja, koristili i druge HZZ-ove potpore, za pripravništvo i za zapošljavanje. Ovog mladog poduzetnog Riječanina, koji je završio prijediplomski studij na Ekonomskom fakultetu u Rijeci, zamolili smo da nam kaže više o svojoj tvrtki, sebi i svom poduzetničkom putu.


– Trenutno imamo dvoje zaposlenika te planiramo proširiti tim u sljedećem mjesecu kroz mjere zapošljavanja zeleno/digitalno Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Uz stalne zaposlenike, redovito radi i troje studenata s Fakulteta informatike i digitalnih tehnologija i Veleučilišta PAR (poslovno upravljanje), koji su se pridružili našem timu i preuzeli značajne zadatke. Sve su to mlade i talentirane osobe koje svoje znanje pokazuju na realnim projektima te dokazuju da se ozbiljan posao i inovativna rješenja mogu uspješno realizirati i za vrijeme studija. U poduzeću želimo dati priliku mladim osobama jer donose novu energiju rješenja te nam pomažu biti u korak s trendovima. Navedeno nam se pokazalo kao iznimno uspješna strategija jer nam omogućuje fleksibilnost i brzu prilagodbu. Sve to je izrazito važno za djelatnost kao što je digitalni marketing koji zahtjeva dinamičnost i fleksibilnost. Poslujemo s poduzećima na području Hrvatske, a najviše u Rijeci, Zagrebu i Dubrovniku. Naši partneri su poduzetnici iz raznih djelatnosti kao što su trgovina, turizam, obrazovanje, prevoditeljske usluge, zaštita na radu, proizvodnja, obrtnička zanimanja i ostalo, ističe Ukalović.




Kaže da se za poduzetništvo zainteresirao još u srednjoj školi (Prva riječka hrvatska gimnazija) gdje je s prijateljima iz razreda razgovarao i maštao o tome da jednoga dana ima poduzeće.


Strast i kreativnost


– Tijekom tih razgovora bilo je svakakvih ideja, od prodaje, iznajmljivanja, turizma, marketinga do PR-a. Sve navedeno bilo je u 99 posto slučajeva i nerealno, ali je pomoglo u formiranju mog razmišljanja da jednoga dana želim biti poduzetnik i sve što to podrazumijeva, opisuje Ukalović.


Foto Mateo Levak


Za njega je, kaže, poduzetništvo oduvijek predstavljalo više od običnog pokretanja posla.


– Poduzetništvo je proces u kojem se strast, kreativnost i upornost susreću s potrebama i željama tržišta. To je sposobnost da se vidi ono što drugi ne vide, da se rizik pretvori u priliku i da se iz neizvjesnosti izgradi uspjeh, a zahtijeva hrabrost da se suočimo s neuspjesima kojih uvijek ima, ali i snagu da iz njih učimo. Ono što je mene najviše privuklo kod poduzetništva je njegova sposobnost da osnaži pojedince da ostvare svoje potencijale. Kada sam se odlučio za osnivanje vlastitog poduzeća, ključan korak bio je pronalazak početnog financiranja. Saznao sam za poticaje za samozapošljavanje koje nudi Hrvatski zavod za zapošljavanje (HZZ). Budući da nisam imao iskustva u pisanju projekata, sve informacije o poticajima stekao sam na radionici koju je organizirao HZZ. Procedura apliciranja činila se pristupačnom, a zaposlenici HZZ-a bili su dostupni za sva dodatna pojašnjenja, tvrdi Ukalović.


Potpora HZZ-a je očito bila ključna, no kako je tekao cijeli proces prijave i je li bio kompliciran, pitamo.


– Proces prijave uključivao je izradu detaljnog poslovnog plana, koji obuhvaća prezentaciju poslovne ideje, plan razvoja, troškovnik i prikupljanje odgovarajućih ponuda za predviđene troškove. Nakon podnošenja dokumentacije, projekt je odobren u roku od otprilike 20 dana. Nakon odobrenja potpisan je ugovor o isplati sredstava te je dobivena potpora od 55 tisuća kuna (tadašnji maksimalni iznos potpore) isplaćena na račun u periodu od 15-ak dana. Od inicijalne faze pisanja projekta do isplate sredstava i formalnog otvaranja poduzeća, prošlo je oko tri mjeseca. Dobivena potpora od 55 tisuća kuna uložena je u osnovna sredstva potrebna za pokretanje poslovanja, uključujući kupnju opreme, plaćanje najamnine za poslovni prostor, doprinose i usluge knjigovodstva, ističe Ukalović, dodajući da bi svakome tko ima dobru ideju koju želi provest u djelo preporučio da pokuša dobiti potporu HZZ-a jer je za njih uistinu bila prekretnica, a sam je proces, kaže, bio jednostavan, pristupačan i odmah su prepoznati njihov trud i inicijativa.


Odnos s klijentima


Kako je dalje teklo poslovanje i razvoj tvrtke, pitamo našeg sugovornika.


– U svojoj prvoj godini poslovanja, prihodi nisu bili na razini mojih početnih očekivanja. Unatoč tome, poduzeće nije doživjelo financijske teškoće i uspjelo je zadržati stabilnost, ostajući u fazi održivog poslovanja. Svojeg prvog klijenta, odnosno klijenticu sam stekao tako da sam na internetu pretraživao Facebook stranice poduzeća kojima bih se mogao javiti za vođenje društvenih mreža. Moj prvi poziv rezultirao je dogovorenim sastankom s vlasnicom jedne cvjećarne. U to vrijeme, njezina Facebook stranica imala je svega 40 pratitelja, i iskreno, bio sam skeptičan u pogledu suradnje. Međutim, pripremio sam prezentaciju i predstavio svoj plan za unaprjeđenje njene online prisutnosti te je pristala na suradnju. Taj prvi poziv i prvi dogovoreni posao postali su prekretnica za moj poduzetnički put. Ubrzo nakon toga, upoznao sam osobu koja je postala moj najbolji prijatelj, vlasnika staklarne, s kojim sam također započeo suradnju. Izuzetno mi je zadovoljstvo što su naši prvi klijenti, s kojima smo uspostavili poslovne odnose, ostali vjerni našoj agenciji sve do danas. Jedan od ključnih elemenata uspjeha naše agencije je izgradnja snažnih i trajnih odnosa s klijentima. Upravo je to, osim stručnosti, ono što naši klijenti prvo ističu. Od samih početaka, fokusirali smo se na pružanje personaliziranog pristupa svakom klijentu, prepoznajući da svako poduzeće ima svoje jedinstvene potrebe, ciljeve i izazove. Ova filozofija pomogla nam je ne samo u privlačenju klijenata, već i u održavanju dugoročnih partnerstava, tumači Ukalović.


Kaže da se njihov pristup temelji na dubokom razumijevanju i empatiji prema svakom klijentu.


Foto Mateo Levak


– Svjesni smo da iza svakog poslovnog zahtjeva stoji pojedinac s vlastitim vizijama i očekivanjima. Stoga, svaki projekt započinje temeljitim razgovorom, tijekom kojeg se usredotočimo na slušanje i razumijevanje specifičnih potreba klijenta. Na temelju toga, kreiramo strategije koje su prilagođene upravo tim potrebama, osiguravajući da svaki aspekt naše usluge doprinosi ostvarenju ciljeva. Vjerujem da je pravi uspjeh moguće postići jedino kada postoji sinergija između agencije i njenih klijenata, a upravo to je ono što neprestano težimo postići, ističe Ukalović.


Novo zapošljavanje


Na pitanje, kako se dalje poslovanje razvijalo, te jesu li koristili još neke potpore HZZ-a i što su im značile, Ukalović odgovara da je, nakon početne dvije godine poslovanja, gdje je sve poslove samostalno obavljao, zbog obujma posla odlučio zaposliti novu osobu.


– Prvo sam pogledao stranicu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje i vidio mogućnost sufinanciranja plaće pripravnika. Iako je obujam posla za mene bio prevelik, bez poticaja za pripravništvo iznimno teško bih mogao zaposliti novu osobu. Nakon provedenog natječaja i odabira kandidatkinje, predali smo dokumentaciju koja je bila potrebna te u brzom roku dobili pozitivnu ocjenu za zapošljavanje nove djelatnice koja već četiri godine radi u našoj agenciji, naglašava Ukalović.


Kaže da je od svojih skromnih početaka 2018. Atauctus prošao put od mlade i ambiciozne agencije za digitalni marketing do prepoznatog imena u digitalnom marketingu u Rijeci.


– Danas, s pogledom unatrag, možemo reći da smo ostvarili značajne korake u razvoju, širenju poslovanja i postavljanju temelja za budućnost. Od 2018. godine bilježili smo prosječan rast prihoda od 100 posto na razini svake godine, dok nam početak ove godine daje razloge za optimizam da ćemo u 2024. godini ostvariti još veći rast i bolje rezultate. Ovaj rast nije samo brojka, već odražava našu predanost, trud i neprestano prilagođavanje tržišnim promjenama koje su ključne u digitalnom marketingu, tumači Ukalović.


Neprekidno učenje


Kakvi su daljnji planovi?


– Jedan od naših glavnih ciljeva je postati lider u digitalnom marketingu u Rijeci te nakon toga i u Hrvatskoj, što predstavlja motivaciju za daljnji rad i razvoj. Da bismo to ostvarili u narednom periodu, usmjereni smo na praćenje najnovijih trendova u industriji, zapošljavanje novih talenata koji će pridonijeti svježim idejama i perspektivama te na kontinuirano ulaganje u edukaciju našeg tima. Posebnu pozornost pridajemo konstantnom usavršavanju u brzo mijenjajućem okruženju digitalnog marketinga. Razvoj i širenje poslovanja za nas također znači i povećanje naše baze klijenata. Ponosni smo na raznolikost sektora s kojima surađujemo, što nam omogućava primjenu široke palete strategija i pristupa, prilagođenih specifičnim potrebama svakog klijenta. Naša strategija za budućnost uključuje i jačanje tržišta Zagreba te postojećih partnerstava. Vjerujem da je ključ uspjeha u digitalnom marketingu kombinacija inovativnosti, prilagodljivosti, personaliziranog pristupa i neprekidnog učenja. S tim na umu, naši planovi usmjereni su na održavanje visoke razine kvalitete usluge, istraživanje novih tehnologija i metoda te gradnju snažnog tima koji će biti spreman odgovoriti na sve izazove koje digitalno doba donosi. U cijelom procesu razvoja agencije, Hrvatski zavod za zapošljavanje nam je bio podrška u ostvarivanju ciljeva, a vjerujem da će se navedeno nastaviti i u budućnosti, zaključuje Ukalović.


Mladi će se početi vraćati


Ukalović smatra da je situacija za mlade ljude u Hrvatskoj sada puno bolja nego što je bila, a tome, kaže, doprinosi niz mjera, od mjera HZZ-a koje poslodavci mogu uzeti za samozapošljavanje, prvo zapošljavanje, odnosno pripravništvo, potom povrata poreza koji imaju po novom, mladi do 25 godina sto posto, te do 30 godina 50 posto itd.


– Tako da smatram da se mlade osobe u ovome trenutku mogu u Hrvatskoj razviti na tržištu rada, i kao poslodavci i kao zaposlenici. Što se tiče demografskih trendova, po mom mišljenju, to je prirodan proces, ali mislim da će se kroz naredni period dosta mladih vratiti, a vjerujem i da će ih puno manje iseljavati. I iz riječke perspektive, jer živim i radim ovdje, mislim da mlada osoba ovdje ima priliku se razvijati, otvoriti poduzeće i raditi, tumači Ukalović.