Korekcija na niže

NOVI MODEL Nakon drastičnog povećanja, boravišne pristojbe za nautičare (ipak) pojeftinjuju

Marina Kirigin

Foto: D. ŠKOMRLJ

Foto: D. ŠKOMRLJ

Za plovilo duže od 20 metara godišnja boravišna pristojba u 2017. iznosila je 1.700 kuna, za isti se brod u 2018. mora platiti 14.500, a u 2019. godini, usvoji li se nova uredba, cijena će pasti za 50 posto



RIJEKA Prošlogodišnjom uredbom, cijene boravišnih prostojbi za nautičare u 2018. godini porasle su u nebesa. Jedan od najdrastičnijih primjera povećanja je onaj za plovilo duže od 20 metara. U 2017. godini klijent s takvom dužinom broda za sebe i članove posade godišnji paušal plaćao je 1.700 kuna, a ove godine mora platiti 14.500 kuna. Djelatnici u nautičkom turizmu i nautičari odmah su ukazali kako će takva situacija izazvati nemjerljive štete za nautički turizam u Hrvatskoj. Međutim, s obzirom da se uredbe donose u godini uoči stupanja na snagu, ništa se za ovu sezonu nije moglo promjeniti.


Javno savjetovanje


Posljedice tog poteza osjetile su se u marinama duž Hrvatske već ovog Uskrsa, a kakva će biti konačna šteta tek će se utvrđivati. Ipak, kako bi ublažio ovo višestruko povećanje boravišne pristojbe, koja za neka plovila sada iznosi i 8,5 puta više u odnosu na onu iz 2017. godine, Ministarstvo turizma nedavno je predstavilo novi prijedlog za 2019. godinu. Tim novim prijedlogom, boravišna pristojba za dužinu broda veću od 20 metara na godišnjoj razini iznosila bi 10.000 kuna, s time, ako se radi o godišnjem vezu, taj bi iznos bio 6.000 kuna.


Naime, Ministarstvo turizma prihvatilo je zahtjeve nautičara te predstavilo nacrte novog modela plaćanja boravišne pristojbe za iduću godinu. Najveće novine koje se predlažu u 2019. godini su smanjenje paušala boravišne pristojbe za plovila, a uz to su ponuđeni i lakši načini plaćanja. Ovim bi se promjenama nautičarima, nakon prošlogodišnjeg višestrukog povećanja boravišne pristojbe, trebala omogućiti ipak nešto financijski »mirnija« plovidba.





Ovisno o duljini plovila i vremenu boravka prema novom prijedlogu definirana je pristojba za ukupno pet kategorija. Tako će primjerice za plovila od 5 do 9 metara do 15 dana boravka pristojba iznositi 360 kuna, dok će za godinu dana nautičari plaćati 1.800 kuna. Za plovila od 9 do 12 metara za boravak do 15 dana pristojba će iznositi 600 kuna, a za period od godine dana za istu kategoriju plovila, morat će se platiti tri tisuće kuna. Za plovila čija dužina iznosi od 12 do 15 metara, do 15 dana boravka plaćat će se 840 kuna, a 4.200 kuna za plovila koja će biti usidrena godinu dana. Plovila čija se dužina kreće od 15 do 20 metara za 15 dana boravka plaćaju 960 kuna, odnosno 4.800 kuna za godinu dana. Najviše će se morati izdvojiti za plovila duža od 20 metara, pa će za period do 15 dana za tu kategoriju trebati platiti pristojbu od 1.200 kuna, dok će se najviša od 6 tisuća morati platiti za razdoblje od godinu dana.



Zbog navedenog, Ministarstvo turizma do 29. lipnja provodi javno savjetovanje o pravilniku koji definira načine plaćanja boravišne pristojbe za nautičare, a pripremaju se i druge promjene boravišne pristojbe za 2019., o čemu uredbu svakog ljeta za iduću godinu donosi Vlada. Prema prvim informacijama u uredbi kojom se utvrđuju iznosi boravišne pristojbe za 2019. godinu, za nautičare odnosno za vlasnike ili korisnike plovila i za sve osobe koje noće na tom plovilu izvršit će se korekcija u odnosu na važeću Uredbu, i to tako da se smanje iznosi paušala boravišne pristojbe.


Stvar riješena


Prema izmjenama i dopunama Pravilnika o načinu plaćanja paušalnog iznosa boravišne pristojbe za nautičare, koje je od kraja svibnja na javnoj raspravi, predlaže se da nautičari mogu platiti paušal boravišne pristojbe i za kraće razdoblje, odnosno za tri dana, uz dosadašnja razdoblja od osam, 15, 30 i 90 dana te za godinu dana. Isto tako pristojbu će se moći osim u lučkim kapetanijama platiti i u lukama nautičkog turizma, odnosno marinama, čime bi se nautičarima olakšalo plaćanje boravišne za drugi i svaki idući puta kada se izdaje potvrda za novo vremensko razdoblje.


Sean Lisjak, predsjednik Udruženja marina Hrvatske gospodarske komore, podržao je nove napore ministarstva, za koje kaže da su prvi zabilježeni iskorak u zajedničkom djelovanju. Izrazio je zadovoljstvo da su spremni za razgovor i uvažavaju informacije s terena, a plod toga je i nedavno održan sastanak u Ministarstvu na kojem je prezentiran novi prijedlog.


Sean Lisjak / Foto: M. TRINAJSTIĆ


Sean Lisjak / Foto: M. TRINAJSTIĆ



– Podržavamo nove napore Ministarstva, ali ne stavljamo pod tepih štetu koja je već nastala. Idemo zajednički raditi, analizirat ćemo štetu i nastojati je svesti u neke relativno normalne okvire. Novim prijedlogom na neki način prihvatila se naša kritika. Cijelo vrijeme upućujemo da je to bilo neopravdano, nepotrebno visoko povećanje boravišne pristojbe i u skladu s time su u Ministarstvu izašli sa prijedlogom smanjenja za 2019. godinu. Ono što je žalosno je to da je za ovu godinu stvar gotova, riješena, ali na nekakvu našu sreću se ipak pokazalo malo razumijevanja i svjesnosti greške koja je napravljena. Primjer tablice, odnosno popusti o kojima se govori za sljedeću godinu u rasponu su od 17 do skoro 50 posto ovisno o veličini plovila. Sljedeću stvar koju je Ministarstvo predložilo je da se uvede trodnevnu boravišna pristojba, što je vrlo pametno i korisno. Nautičari koji dolaze u bilo koju našu marinu dosad su morali uvijek platiti boravišnu za osam dana, a sada će moći platiti i za tri dana. I to smo pozdravili i složili se, kaže Lisjak.


Mobilna aplikacija


Ipak, najviše ih je, ističe, razveselila njihova informacija da se razmišlja o elektronskoj aplikaciji s kojom bi se za iduću sezonu omogućili klijentima da putem mobilne aplikacije plate dnevni boravak, odnosno noćenje za svaku osobu na brodu.


– To je najkorektnije i stavlja ih u isti rang sa stacionarnim gostima. Isto tako, novim prijedlogom, daje se mogućnost marinama, koje su dislocirane od lučke uprave ili turističke zajednice, da same naplaćuju boravišnu pristojbu. Marine ne moraju naplatu uvesti kao imperativ, već im je to ponuđeno kao mogućnost. To su naglasci predloženog – ne možemo reći da smo super sretni, ali u realnosti onoga što je sada moguće napraviti idemo to pokušati dobro iskomunicirati za iduću godinu – rekao je Lisjak navodeći kako se o razmjeru štete koja je nanesena višestrukim povećanjem boravišne pristojbe za nautičare u ovoj godini još ne može govoriti.


– Za Uskrsne blagdane napravili smo anketu po marinama i dobili prve reakacije gostiju koji su tek tada saznali o novoj cjenovnoj politici. Zabilježili smo određeni gubitak plovila po tim marinama. Vjerojatno ih još ima, ali podvući ćemo crtu na kraju sezone i definirati one ljude koji su otišli isključivo radi povećanja boravišne pristojbe – rekao je Lisjak.