Foto Sergej Drechsler
Autori su glumica Ksenija Prohaska i filmski redatelj Arsen Anton Ostojić, a prijevod na talijanski potpisuje Sandro Damiani
povezane vijesti
U prepunoj svečanoj dvorani Zajednice Talijana u Rijeci izvedena je predstava »Billie Holiday«, prvi put za riječku publiku na talijanskom jeziku.
Riječ je o predstavi nastaloj 2008. godine u produkciji Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, a zatim je predana umjetničkoj organizaciji Caravan koju su osnovali Ksenija Prohaska i Sandro Damiani.
Na hrvatskom jeziku reprizirana je šezdesetak puta u većem dijelu Hrvatske, uključujući najvažnije gradove, te u Sarajevu, u Mostaru i u Herceg Novom. Na talijanskom je izvedena u dva navrata u Pescari i u nekim drugim mjestima.
Autori su glumica Ksenija Prohaska i filmski redatelj Arsen Anton Ostojić, prijevod na talijanski potpisuje Sandro Damiani, redatelj je Arsen A. Ostojić, scenograf Slaven Raos, a kostimografkinja Neda Makjanić Kunić.
U talijanskoj verziji u Rijeci uloge su tumačili Ksenija Prohaska kao Billie Holiday, Mirko Soldano kao Charlie i Matija Dedić kao pijanist Bobby.
Predstava je nastala na temelju biografske priče o slavnoj američkoj jazz pjevačici Billie Holiday. Svestrano, glumački i pjevački, talentirana Ksenija Prohaska interpretacijom lika legendarne Billie Holiday nastavila je niz uloga posvećenih poznatim ženama umjetnicama – Marlene Dietrich, Edith Piaf, Clara Schumann…
Odabir upravo tih ličnosti nije slučajan, jer je u njima Prohaska pronašla ne samo ženske likove zanimljive za utjelovljenje, već i bitnu poveznicu s glazbom.
Predstava Billie Holiday dramaturški je interesantno postavljena – radnja se odvija tijekom jedne večeri, u sat vremena, u pustome njujorškom baru u koji Billie dolazi između izlaska iz zatvora i glamuroznog nastupa u Carnegie Hallu.
Nakon izlaska iz zatvora nije smjela svirati po klubovima, no ubrzo se vratila na noge i održala comeback koncert u rasprodanoj dvorani Carnegie Halla.
Scenografija dočarava atmosferu Charliejeva bara, u koji uskoro, u pratnji pijanista Bobbyja, stiže Billie Holiday. Ksenija Prohaska pritom i kostimom, i šminkom i ukupnim habitusom priziva ikonu jazz glazbe, čuvenu Lady Day koja je na pozornicu izlazila s bijelom gardenijom u kosi, simbolom ženstvenosti i senzualnosti te snažnim ikonografskim znakom.
Dolazeći u bar nakon još jedne detoksikacije, Billie evocira svoju tešku životnu priču o usponima i padovima, ljubavi, alkoholu, drogi i čežnji za mirom i srećom.
U ovoj glazbenoj drami pjesme Billie Holiday koje izvrsno interpetira Ksenija Prohaska slijede dramaturšku nit, a uvrštena su remek-djela: “Lady Sings the Blues”, “Solitude”, “My Man”, “Strange Fruit”, “Good Morning Heartache” i druge.
Kako bi prikupila hrabrost za nastup u Carnegie Hallu potrebno joj je samo jedno piće… Premda se Charlie tome opire, Billie je sve više pripita, a tu je Ksenija Prohaska iskazala svoje glumačko umijeće koje nije upalo u opasnost od pretjerana karikiranja i preglumljavanja.
Prohaska je bila uvjerljiva, dojmljiva, predajući se liku koji tumači do kraja, suživljena s njime do suza u očima. I povjerovali smo joj.
U svojoj potresnoj ispovijedi Charlieju, kojega je utjelovio glumac Mirko Soldano, Billie evocira potresne događaje iz svoga života – crnačku sudbinu, silovanje koje je pretrpjela kao djevojčica, turbulentne veze s muškarcima…
Poznato je da kada bi Lady Day zapjevala, mali reflektor bi obasjao samo njezino lice. Na završetku bi se svjetla u klubu ugasila, i prije no što bi se ponovno upalila, Holiday bi nestala s pozornice.
Tako je bilo i u predstavi izvedenoj u Rijeci. Ksenija Prohaska u jednom je trenutku nestala s pozornice, da bi se pojavila na malom balkonu Circola, kao jazz ikona Billie Holiday, evocirajući njezin na radiju najavljeni koncert u prestižnom Carnegie Hallu. Božanstveni glas razlio se dvoranom Zajednice Talijana…
Izvođače – Kseniju Prohasku, Mirka Soldana i Matiju Dedića, publika je ispratila velikim pljeskom, a na naklonu im se pridružio i redatelj Arsen Anton Ostojić.