Foto Ana Križanec
Međunarodni dan djevojčica obilježen je panel raspravom u Ogranku Trsat Gradske knjižnice Rijeka
povezane vijesti
Povodom Međunarodnog dana djevojčica koji se obilježava 11. listopada, u srijedu se u Gradskoj knjižnici Rijeka – Ogranku Trsat održao panel na temu “Kako odgajati djevojčice da poštuju sebe i druge te izrastu u (od)važne žene”.
Panel je organiziran u suradnji s Mjesnim odborom Grada Trsata, a sudjelovale su Paula Bogović, psihologinja, psihoterapeutkinja, voditeljica Skloništa i savjetovališta za žene i djecu žrtve nasilja u obitelji, Udruga UZOR, Iva Davorija, voditeljica edukativno-preventivnih programa SOS Rijeka i članica Centra za ženske studije pri FFRI te Linda Poščić Borovac, direktorica tvrtke Crocon te autorica nagrađene slikovnice “Disaster – dijagnoza modernog biznisa”.
Posebni izazovi
Razgovor je moderirao psiholog Daniel Antunović iz Vijeća MO Grada Trsata koji je u uvodu objasnio kako je cilj obilježavanja ovog dana da se skrene pozornost upravo na to da postoje posebni izazovi s kojima se djevojčice širom svijeta susreću, iako nam se čini da je u našim krajevima život djevojčica lakši, posebice u usporedbi s prošlosti, u ostatku svijeta su ti izazovi još uvijek vrlo ozbiljni.
O perspektivi djevojčice u patrijarhalnom okruženju, zahtjevnostima tijekom odrastanja, strahovima te odgovornostima odraslih i što je nužno mijenjati u našem društvu govorila je Paula Bogović koja je na početku naglasila kako govori iz iskustva direktnog rada sa ženama i djecom žrtvama nasilja u obitelji.
– Bojim se da ne upadnemo u neku zamku u tom našem razumijevanju što učiniti i kako odgajati djevojčice, pa da tu ogromnu odgovornost promjene stavljamo na djevojčice, roditelje, dječake, na bilo kog pojedinca jer je to promjena koja mora biti sveobuhvatna i na svim razinama.
Naše društvo je ustrojeno tako da su promjene vrlo teško dostižne i da samo kada na svim razinama ta promjena bude kontinuirana duži period vremena, onda ćemo moći vidjeti neke rezultate – objasnila je Bogović te dodala kako svakako na mikrorazini pojedinci imaju utjecaj na jedan dio zajednice.
Socijalizacija djece
Iva Davorija referirala se na obrazovni program te kazala kako je od predškolskog odgoja do srednje škole, a posebno na fakultetima, nužno uvesti programe kojima će se potaknuti djecu i mlade da razvijaju zdravu sliku o sebi, kritički propituju društvo te, najvažnije, brinu jedni o drugima i prihvaćaju različitosti, a osvrnula se i na rani odgoj te način na koji su djevojčice značajno drukčije odgajane od dječaka.
– Od rođenja imamo to rodno pripisivanje koje se odmah dodijeli te dijete ne poimamo kao ljudsko biće nego kao dječaka ili djevojčicu i prema tome onda uređujemo sobu, kupujemo igračke.
Zapravo imamo određena rodna očekivanja i od tada sve već kreće, zajedno s društvom gradimo ta očekivanja kroz rast i razvoj, dešava se vrlo banalno razlikovanje u socijalizaciji djece.
Dječake se puno više uči asertivnosti i zauzimanje za sebe, dok djevojčice više idu u smjeru pasivnosti, brige o drugima, modificiranju svojeg ponašanja prema okolini. Čekamo još ta istraživanja koja će nam reći da imamo promjenu – objasnila je.
Volimo sebe
Linda Poščić Borovac smatra da najprije treba izgraditi sebe u jedno veliko i dobro ljudsko biće. Jer ako nema velikih i dobrih ljudskih bića, neće biti ni dobrog društva. Ako nema dobrog društva, nema ni dobre nacije, nema ni dobrog svijeta.
– Žalosno je što prođemo tolike godine edukacije i školovanja, a da nas nitko nije naučio da volimo sebe i zašto je to važno. Definitivno bi trebalo, i djevojčice i dječake, podržati i slušati ih.
Najčešće ljudi slušaju samo da odgovore, rijetko kad slušaju da bi razumjeli. Treba pružati podršku u svemu što misle da bi trebalo, ne samo u nečemu u čemu su korisni, u smislu koristi društva – kazala je Poščić Borovac te kazala kako jedina sreća nekoj osobi, nekoj djevojčici ne smije biti samo ta korist koju od nje ima društvo.