INTERVJU

Razgovarali smo sa Sarom Saršon o čarima trbušnog plesa: ‘Ples je igra u kojoj možemo nesmetano izraziti vlastite emocije’

Claudia Bošković

Foto: Jasmina Ban

Foto: Jasmina Ban

Poznata riječka plesačica trbušnog plesa tijekom godina se educirala te je sada postigla Level 5 na Suhaila Salimpour Institutu



S izvanrednom Sarom Saršon popričali smo o popularnosti trbušnog plesa i njezinom plesnom putu. Dinamična kulturna razmjena Istoka i Zapada kroz više tisuća godina omogućila je kontinuirani protok ideja i praksi, a globalizacijskim zamahom »daleki« i »mistični« Orijent u pojedinim segmentima implementiran je u kulturni kod zapadne hemisfere.


To je, dakako, prvenstveno vidljivo u sferi zdravlja i »wellbeinga« u kojima se najčešće pribjegava već kulturno adaptiranoj – ili asimiliranoj – jogi, no u zaostatku svakako nisu niti ostale prakse i discipline. I trbušni ples u određenoj mjeri bilježi interes, što pospješuju ponajviše suvremeniji načini njegova širenja među publikom – koji uključuju i tečajeve putem online platformi.


U ovom dijelu Europe trbušni ples obavijen je velom mistike, moglo bi se reći i stigme, no činjenica o slaboj zastupljenosti i znanju o ovoj vrsti plesa ne ostavlja sumnju – sugovornika je lako odabrati, a jednu vrlo reprezentativnu pronašli smo u Hrvatskoj, i to baš u Rijeci. Riječ je dakako o mnogima već poznatoj Sari Saršon, koju javnost najviše pamti po njezinim upečatljivim nastupima u šou »Supertalent« u kojemu je sudjelovala u čak tri navrata.




Kao jedina poznata trbušna plesačica u Hrvatskoj, ali i uopće u ovom dijelu Europe, Sara Saršon obrazuje se prema prestižnom Salimpour formatu trbušnoga plesa – prvom certifikacijskom programu trbušnoga plesa. Studenticom Suhaila Salimpour instituta Riječanka je postala 2011. kad je upisala online satove, a svoju priliku za postajanjem profesionalnom plesačicom vidjela je upravo u svom temeljitom kurikulumu – koji se sastoji od dvaju formata, Suhaila Salimpour format i Jamila Vokabular. Saršon je u oba postigla najviši stupanj, Level 5, što je čini jednom od trinaest plesača u svijetu s ovim postignućem, te jednom od troje u Europi.



Foto: Jasmina Ban

Viši standard


– Prvi i drugi level sam položila na seminarima po Europi, u Milanu i Bruxellesu dok je Level 3 i više levele trebalo ići polagati u San Francisco, gdje je škola instruktorice Suhaile Salimpour za što mi je bila potrebna viza. Bilo je dosta prepreka tijekom mog školovanja. Najveća je ta da mi je viza odbijena dva puta, ali pojavom COVID-19 otvorila mi se mogućnost da završim više stupnjeve i postignem L5.


Naime, godine 2020. utemeljen je Suhaila Salimpour Institut Online Edukacije, tako da mi je put bio konačno otvoren te Level 5 završavam u proljeće 2023., istaknula je Saršon. Cilj Instituta je podignuti standard i status trbušnoga plesa u svijetu, a to je moguće jedino s obrazovanim instruktorima i izvođačima. Također je cilj educirati sve zainteresirane spojem modernog i tradicionalnog plesa, no uzimajući u obzir autentičnost i svijest o arapskoj glazbi i kulturi koja je i iznjedrila ovaj ples. Naime, trbušni ples bilježi bogatu povijest koja seže unatrag više od 6 tisuća godina.


Neki ljudi smatraju da je »orijentalni ples« ples zavođenja, dok drugi smatraju kako je trbušni ples nastao kao ritual plodnosti. Kroz povijest Bliskog istoka, trbušni ples izvodio se na posebnim proslavama i prigodama poput vjenčanja, najava rođenja i festivala. Diljem svijeta tečajevi trbušnog plesa podučavaju se slobodi kretanja i osnažuju žensko tijelo i samopouzdanje. Kao što ističe Sara, škola nastavlja nuditi satove i seminare uživo koji su potpora Institutu, ali se pripreme i polaganje ispita odvija isključivo kroz online tečajeve u Institutu.


Osim što omogućuju prezentaciju šireg sadržaja i personaliziranu povratnu informaciju, online tečajevi idealni su jer polaznici iz različitih dijelova svijeta na nikada lakši način mogu uploviti u mistični svijet trbušnoj plesa.


– Sretna sam što sam jedan od instruktora u Institutu. Svaki level sadrži određeni broj courseva. Učenike imamo iz cijeloga svijeta te pratimo njihov napredak svaki semestar tijekom nekoliko mjeseci. Kao instruktor pregledavam tjedne zadaće od tehnike do koreografije i na kraju ocjenjujem testove.


Mi instruktori smo vrlo posvećeni svakom učeniku te im uvijek stojimo na raspolaganju, objasnila je. Rani afiniteti k umjetnosti pokreta Saru su proveli kroz okušavanje u različitim plesnim stilovima još od desete godine. Od skidanja koreografija popularnih glazbenih grupa i pjevača, Sara je napredovala do tečajeva urbanih plesnih stilova koje je nadopunjavala edukacijama na raznim seminarima po Europi.



Foto: Jasmina Ban

Prvi put


– Prvi put sam trbušni ples ugledala na videospotovima te su me fascinirale izolacije i drugačija glazba. Iako sam svestrani plesač s iskustvom iz baleta pa sve do pole dancea, ništa mi ne pruža sreću i dobar osjećaj kao što je trbušni ples. Pokreti su poput masaže što vjerojatno izaziva ovisnost. Fascinira me tehnika ovog plesa za koju je potrebno imati potpunu kontrolu nad mišićima, a za što su potrebne godine treninga. Kad se savlada tehnika, ples postaje igra i možemo nesmetano izraziti vlastite emocije kroz ples, objasnila je Sara.


A u izražavanju emocija upravo esencijalno jest pitanje medija, savladavanja tehnike koja se kontinuirano mora održavati, jer bez dobre tehnike niti nema dobrog plesa. Zato tehniku kontinuirano treba održavati, a karakteriziraju je, kako ističe Sara, nebrojene izolacije u trbušnom plesu, ali i širok vokabular pokreta. Dakako, sve je posebno kad plesačice izvedbe obogaćuju i raznolikim rekvizitima, koji dodatno ističu vladanje tehnikom i scenom.


Naime, upravo je mnoge Sara Saršon impresionirala svojom izvedbom na »Supertalentu«, kad je nastupila – sa sabljom.


– Sablja mi je definitivno najdraži rekvizit. Plešem i s velovima, shamadanom (svijećnjakom), isis wingsom, fan veilsom, štapom. Ne mogu ne spomenuti neizostavne činelice ili finger cymbals koje su instrument trbušnih plesačica. Njih ne smatram rekvizitom, već su one muzička pratnja. Svirati i plesati u isto vrijeme je još jedan od razloga zbog čega sam se zaljubila u ovaj ples, naglasila je.


Jako bitan dio izvedbe jesu i prepoznatljivi kostimi, koji osim što predstavljaju kulturu i ljepotu plesa, ujedno i reflektiraju priču koju izvođač nastoji prenijeti na sceni. A Sara Saršon svakako jest majstorica usklađivanja scenografije i kostimografije, s obzirom na to da su njezini raskošni egipatski kostimi djelo najboljih dizajnera.



Foto: Jasmina Ban

Puno više od zabave


No trbušni ples puno je više od zabave. Osim što je riječ o popularnom fitnessu koji novim tehnologijama pronalazi put k široj publici, riječ je i o vrlo respektabilnoj umjetnosti pokreta koja je, uslijed opće neupućenosti, često podvrgnuta svakojakim osudama i stigmama. No upravo je to razlog Sarine motivacije za postizanjem najvišeg stupnja u ovoj disciplini, ali i prenošenjem svoga znanja na sve zainteresirane. – Trbušni ples je umjetnost i na taj način ga i prezentiram.


Vjerujem da se ljudima sviđa kad plešem i ostanu pozitivno iznenađeni. Često i sami znaju reći da nisu znali da taj ples tako izgleda. Smatram da ljudi još uvijek imaju iskrivljenu percepciju o ovom plesu koji povezuju sa striptizom i jeftinosti. Trbušni ples se usvaja godinama baš kao i ostale plesne discipline. Volim rušiti predrasude svojim nastupima i podučavanjem i pokazati ljudima što je zapravo trbušni ples, zaključila je plesačica.