Butik hotel

Nikola Avram: Mariott će na Cres dovesti goste koji do sada nisu ni čuli za njega

Edi Prodan

Foto Marriott

Foto Marriott

Ugledni poslovni čovjek iz svijeta i visokog hotelskog biznisa, rođeni Riječanin s poslovnim iskustvima od Amerike do jugoistoka Europe, o gradnji butik hotela lanca Mariott



I sasvim neutralne, lokalpolitički neobojene impresije uvijek će otok Cres izdvojiti kao nešto najljepše što je priroda dala na Mediteranu.


Nevjerojatne klimatske posebitosti, Cres je jedan od rijetkih jadranskih otoka na kome, primjerice, ni snježne padaline nisu rijetkost, a da o biljnim vrstama, koje nemaju ni pojedini dijelovi kontinenta, ni ne govorimo. Cres je svakako izazovan i za turiste, no upravo je u toj kategoriji izrazito nedefiniran.


Koliko god ga priroda izdiže iz mnoštva, toliko je njegovo gospodarsko usmjerenje velika enigma, a da o nekoj modernoj infrastrukturi, što bi prizivala bilo kakav vid razvijenog turizma, ni ne govorimo.




A onda poput istinskog groma iz vedra neba, javnost je upoznata s činjenicom kako će tvrtka Valdarke, a riječ je o toponimu s Lošinja, u samom gradu Cresu, na potezu obale koja ide od novog pristaništa prema kampu Kovačine dobiti ni više ni manje nego hotel što se svrstava u lanac – Mariott!


»Krivac« za tu vijest, koju bismo u određenom kondicijama mogli definirati nevjerojatnom, je Nikola Avram. Biografski ga se definira kao poslovnog čovjeka iz Srbije.


Životno, riječ je o osobi u najboljim godinama, rođen je 1980. u Rijeci, a više od polovice svog života proveo je hotelijerstvu i turističkoj industriji, uključujući renomirane međunarodne i regionalne grupacije u jugoistočnoj Europi kao što su Valamar Hotels & Resorts, Vienna International, Adriatic Luxury Hotels i MK Grupa.


Ono što je najvažnije za ovu priču, Nikola Avram je 2019. osnovao Alpha Hotel Management kompaniju čiji je direktor. Sam, pak, Marriott International jamči da je riječ o lancu čijem uključenju u poslovanje prethode najstrože provjere baš svih detalja.


Emocija, analiza i vizija


Iako vas se definira poslovnim čovjekom iz Srbije, rođenjem ste Riječanin koji je formativne godine svog života proveo na Lošinju. Uostalom, jasno to sugerira i naziv tvrtke – investitora u izgradnju vašeg creskog hotela – Valdarke. Možete li nam pomoći u sklapanju kockica vaše biografije?


– Kako da ne, ima tu dosta dinamike. Točno je da sam rođen u Rijeci, ali sam prve četiri godine živio na Cresu. Nakon toga selimo u Mali Lošinj gdje sam pak proveo šest godina, a s tog otoka dolazi i naziv firma Valdarke.


S deset se godina opet vraćam na Cres u kojem sam proveo sve vrijeme do svoje punoljetnosti, do 18. godine. Studirati sam otišao u Dubrovnik, da bih nakon toga dvije godine proveo u Americi na usavršavanju.


Prvi posao nakon povratka iz Amerike bio mi je na Liburniji, tri sam godine radio u Opatiji, u tvrtki Vienna International.



Jasno nam je da je u vašoj nakani gradnje hotela u Cresu jedna od važnijih komponenti bio lokalpatriotizam, da su vas vodile emocije. Koliko je to pametno u poslu koji se planira za razdoblje od najmanje pola stoljeća?


– U srcu netaknutog Cresa, ukazuje se potreba za jedinstvenim hotelom – butik hotelom koji nudi izvanrednu uslugu. Iako emocije igraju važnu ulogu, konačna odluka o takvom poduhvatu proistekla je iz analiza, vođena vizijom da Cres zavređuje ovakav hotelski koncept. Dakako da ja jako volim Cres, ali u taj sam projekt ušao potaknut čistim poslovnim prosuđivanjem.


Upravljate nizom hotela u Srbiji, Crnoj Gori i Hrvatskoj, posjedujete hotel u Splitu. Svi ćemo se složiti da je Cres jedinstvena lokacija kojoj skoro da na hrvatskom Jadranu nema premca po ljepoti. Ipak, s druge strane, ako se ne varamo, na tom je otoku zadnja hotelska investicija stara pola stoljeća. Ne plaši li vas odsutnost imidža destinacije za tip hotela kao i lanac kojem će pripadati?


– Cres je neotkriveni dio Jadrana, neuputne i jedinstvene ljepote kao što ste i sami istaknuli. S druge se strane nalazi znanje koji moj tim i ja posjedujemo.


Kad svemu dodamo potporu Marriott lanca koji broji čak 180 milijuna članova, svatko tko pomisli na Hrvatsku i upiše to u Marriott aplikaciju, istovremeno će doći do Cresa i početi otkrivati njegove čari.


Velika je to povezana snaga koja će vrlo brzo početi doprinositi rastu Cresa kao destinacije, počet će dovoditi goste koji do sada možda nisu ni čuli za njega.


Projekt star 15 godina


Zadnjih je godina bilo nekoliko pokušaja izgradnje zanimljivih turističkih kapaciteta na Cresu. Projekt luksuznih apartmana Porozina ne da je propao, nego je iza sebe ostavio razvaline, srušio je objekt koji je posjedovao određenu estetsku, povijesnu pa i emocionalnu dimenziju. S druge strane, svjedočimo prijeporima oko izgradnje glampinga u Lubenicama s čime se, od stručnih ljudi do najvećeg dijela domaćeg stanovništva, nitko ne slaže. Kakva su vaša iskustva po tom pitanju? Jeste li vi naprosto »domaći čovjek« pa sve prolazi bez nekih naglašenijih tenzija?


– Iako vam možda djeluje kako je sve došlo sada i iznenada, istina je da se na ovom projektu radi dulje od 15 godina. Prolazio je on razne faze u svom razvoju, strogo smo se držali svih uputa koje je davao Grad Cres i zajedno smo s Gradom Cresom došli do najboljeg rješenja, a to je butik priča s pet zvjezdica koju Grad Cres upravo i želi u svom budućem razvoju. Sve je dakle maksimalno usklađeno s postojećim planovima i zakonima na svim područjima.



Kako ste objavili, budući hotel imat će 49 soba i apartmana minimalne veličine 40 četvornih metara, grijani vanjski bazen i plažu, restoran kapaciteta 80 osoba te sve pripadajuće sadržaje – SPA od 400 »kvadrata« sa svojim sadržajima, kao i teretanu od 100 »kvadrata« – kakvi se i očekuju od butik hotela s pet zvjezdica. Gradite pak na području popularnog restorana Šumica koji je u posjedu vaše obitelji. Kakvo ste gastronomsko pozicioniranje definirali za restoran u sklopu vašeg hotela?


– U donjem dijelu, području restorana Šumica ponovo ćemo kreirati poseban gastronomski koncept. Riječ je o beach bar restoranu što dakako podrazumijeva i dovođenje vrhunskih kuhara kao i koktel majstora.


Dopustite mi ipak da dio ove priče za sada zadržim za sebe, jer želim da to što će se točno u tom smislu organizirati bude iznenađenje koje ćete i vi i vaši čitatelji saznati sljedeće godine.


Ono što također želim istaknuti, a to je još jedna komponenta korisna za Cres u širem smislu – restoran će biti otvoren za sve, kako za goste hotela tako i za građane otoka Cresa, i naravno sve ostale goste koji žele uživati u specifičnoj ponudi koju najavljujemo.


Kako napreduju radovi s obzirom na to da ste najavili otvorenje prije srca turističke sezone 2024.?


– Radovi napreduju dobro, trenutačno je zabrana gradnje zbog turističke sezone, ali uskoro krećemo dalje. Za sada ne vidimo problem koji bi nas mogao usporiti, razlog zašto ne bismo mogli otvoriti prije srca sezone 2024. godine.



Plažna koncesija


Ne bojite li se da bi vam se mogli dogoditi problemi s plažnom koncesijom? Nedavno je, naime, usvojen novi Zakon o pomorskom dobru koji je vrlo restriktivan. Hoće li gosti vašeg hotela imati plažnu privatnost koja se očekuje od objekta takve razine?


– Tvrtka Valdarke posjeduje koncesiju zadnjih 20 godina, ona je uvijek bila otvorena plažna koncesija, takva će i ostati. Moja je želja uvijek bila da kreiramo posebno iskustvo na plaži ispred objekta, koje će biti otvoreno kako za goste hotela tako i za druge goste i građane otoka Cresa.


Što se tiče privatnosti, naši gosti će uživati u potpunom miru na bazenu koji se nalazi ispred hotela na uzvišenom dijelu. Pažljivo smo osmislili ovu postavku kako bismo im omogućili potpunu privatnost i diskreciju tijekom boravka.


Osim s Gradom Cresom, jeste li imali kontakte s nekim drugim hrvatskim institucijama. Hrvatska je, naime, nedavno usvojila Strategiju razvoja održivog turizma. Čini se da prema predloženim informacijama vi gradite jedan upravo takav – samoodrživi objekt, potpuno usklađen i hrvatskom razvojnom strategijom?


– U kontaktu smo samo s Gradom Cresom. Hotel će 40 posto energije dobivati putem solarnih panela tako da će hotel zadovoljiti kriterij energetske učinkovitosti zgrade gdje je propisan najstrožim pravilima, a ekologija i održivost jedni su nam od najvažnijih postavki u radu.


Naša će politika hotela biti »no paper no plastic«. Kao što je hotel građen po svim principima samoodrživosti tako će i cjelokupni koncept hotela biti usmjeren k samoodrživosti.



Iako u ovom trenutku tako ne djeluje jer je uistinu neobično i civilizacijski čudno da najveći dio grada Cresa nema pitku vodu, nije li upravo ekološka nenarušenost prednost za širenje vaših investicija i primjerice na Tramuntanu u Beli?


– Tako je! Jedan od mojih snova jest oživljavanje područja Tramuntane na sjevernom dijelu otoka Cresa, stvarajući tamo prostor za samoodrživi luksuzni turizam.


Prilika za nove investicije


Tvrtka koja gradi objekt je Valdarke. Riječ je o malološinjskom lokalitetu. S obzirom na to da ste i u Malom Lošinju proveli nemali dio svog odrastanja, kao i zbog činjenice da je Mali Lošinj jedan od razvijenijih dijelova hrvatske obale, kanite li i tamo u izgradnju?


– Za sada nemam namjeru širenje na Lošinj, fokus je više na otoku Cresu i dizanju kvalitete usluge na otoku Cresu. Nadam se da će ova investicija privući i druge investitore koji su zainteresirani za razvoj malih luksuznih hotela na otoku Cresu i time stvoriti mogućnost dovođenja drugih internacionalnih brendova na otok, čime bi se dodatno obogatio otok Cres kao i njegova turistička ponuda. Prema tome – ne, za sada ne kanim prema Malom Lošinju s investicijama.


Poznati ste u svijetu visokokvalitetnog hotelijerstva. Jesu li vaši kolege »naoštrili senzore« iščekujući rezultate budućeg hotela? Konkretno, postoje li još neke prednajave dolaska ozbiljnih, poput vašeg, hotelskih lanaca na Cres?


– Naravno da je svima zanimljivo što jedan tako značajni objekt gradimo na otoku Cresu. Uostalom, prvi je internacionalni brend koji dolazi na Cres.


Mada za sada nema najave dolaska drugog lanca koji bi u blisko vrijeme došao na Cres. Ali kao što sam već rekao, dolaskom Marriotta mislim da će se stvoriti mogućnost i za nove investicije.


Spremni smo pomoći svojim iskustvima i znanjem kako bismo Cres doveli na značajno viši nivo turizma. Izuzetno nam je važno da na otoku Cresu gradimo samoodržive objekte kako bismo sačuvali prirodnu ljepotu i autentičnost ovog otoka.


Naš je cilj razviti objekte koji minimalno utječu na prirodni ekosistem i time očuvati ono najvažnije, svu izvornost i čari otoka Cresa.



Duša i okus Cresa svime što nude lokalni partneri


Održivost, korištenje lokalnih namirnica, dostupnost raznim prijevoznim sredstvima. Cres nešto od toga ima, nešto i ne. Koliko vaš hotel može biti poticajan za pokretanje djelatnosti koje trenutno na Cresu ne postoje? Primjerice poljoprivreda je vrlo elementarna, na otočju nema autohtonih vina. Ima pretjerano mnogo divljači koja je u nekoj specifičnoj ponudi poželjna, za mnogo toga baš i ne. Kanite li širiti svoje poslovanje na Cresu prema poljoprivredi?


– Nemamo autohtonih vina, ali imamo masline koje su jedne od najboljih na svijetu. Naša ideja je da usko surađujemo s lokalnim proizvođačima kako bismo gostima pružili jedinstveno iskustvo.


Marriott ima inicijativu i modalitet rada »garden to table«, dakle s polja ili vrta na stol, princip gdje se hrana uzgaja lokalno i prirodno, direktno iz vrta na stol.


Naš cilj je da ovakvim pristupom omogućimo našim gostima da osjete dušu i okus Cresa svime što nude naši lokalni partneri. Samim time jasno je da bi moglo doći i do napretka u poljoprivredi što sve zajedno doprinosi održivosti, autentičnosti i kvaliteti iskustva koje nudimo.


Hoće li i Rijeka uskoro postati dio Marriott obitelji


Rijeka stalno najavljuje značajne turističke iskorake. S obzirom na to da je svojedobno vaša obitelj vodila restoran Cres na željezničkom kolodvoru, kako u turističkom smislu vidite današnju Rijeku? S obzirom na to da je nedavno stigao Hilton, hoće li i Mariott u glavni grad Kvarnera?


– U Rijeci se vide značajne promjene u turističkom razvoju. Vjerujem i gotovo sam siguran da će Rijeka nastaviti tim putem jer je takav njezin razvoj značajan za šire područje.


Naprosto, razvoj turističke Rijeke i njezin uspon u tom će smislu povući za sobom i razvoj Cresa, kao i cijelog Kvarnera. Prisustvo Marriotta u Cresu i Ičićima postavlja osnove za sjajan početak rada u Hrvatskoj.


Mislim da sada, s Marriottom na dvije destinacije na Kvarneru, dobivamo i mogućnost širenja, tako da sam skoro siguran kako će i Rijeka uskoro postati dio Marriott obitelji i dodatno učvrstiti turističku poziciju grada.