Foto Vedran Karuza
Broj iznajmljivača u ovoj godini porastao je za 30 posto u odnosu na 2019., a broj kreveta za 39 posto
povezane vijesti
Do prije desetak, petnaest godina iznajmljivače se u Rijeci moglo »nabrojiti na prste jedne ruke«. Karikirano rečeno, ali ne daleko od istine.
Međutim, posljednjih je godina Rijeka doista na valu povećanja turističkih kapaciteta, prije svega privatnog smještaja koji čini većinu broja kreveta u gradu.
Sve je više onih koji kupe stan, ili naslijeđenu nekretninu u gradu odluče »dati« u turizam umjesto da uzmu podstanare, tim više što je od prije nekoliko godina u stambenoj zgradi postalo praktički nemoguće otvoriti hostel.
Nemale brojke
Turistički promet je u porastu, a ni domaći se više ne čude turističkim gužvama ljeti i turistima, osobito mladima, koji s mobitelom u ruci i kuferom po gradu traže svoj apartman.
Da je privatnog smještaja doista sve više, pokazuju i podaci Turističke zajednice grada (TZG) Rijeke prema kojima je 2019., prije pandemije, u gradu bio registriran 1.021 iznajmljivač i 3.717 kreveta u privatnom smještaju.
Danas su u Rijeci 1.333 iznajmljivača koji u svojim apartmanima, sobama i kućama za odmor imaju 5.150 kreveta. Dakle, samo u te četiri godine broj kreveta je povećan za njih 1.433.
Broj iznajmljivača u ovoj godini porastao je za 30 posto u odnosu na 2019., a broj kreveta za 39 posto. Što definitivno nije mala brojka posebno ako se uzme u obzir da Rijeka nije tipična turistička destinacija.
Podaci TZG-a Rijeka pokazuju i kako u strukturi privatnog smještaja u Rijeci za sada još uvijek ima malo kuća za odmor, njih 17, od čega ih je pet s četiri zvjezdice i 12 s tri zvjezdice. Za usporedbu, Rijeka je 2019. imala 11 kuća za odmor.
Rijeka je ujedno i grad u kojem je otvoren i jedan od prvih integralnih hotela u Hrvatskoj – integralni hotel Molo Longo.
Pojašnjavajući što je to ustvari integralni hotel, Terezija Tia Komarić, voditeljica ureda integralnog hotela Molo Longo, kazala je kako je specifičnost ovakvog poslovnog subjekta to da ima centralnu recepciju, a smještajne jedinice, a tu su apartmani i ostali privatni smještaj pojedinih privatnih iznajmljivača, su locirane po gradu.
Uglavnom se radi o centru grada, no imaju klijente i u Opatiji, Kostreni i Crikvenici.
– To što nam smještajne jedinice nisu sve na jednom mjestu je u neku ruku i prednost jer se možemo širiti neovisno o prostornim kapacitetima, kao što je slučaj kod klasičnih hotela.
Kao agencija, pružamo full-service, odnosno, kompletnu uslugu našim klijentima. Vlasnici nekretnina koji se odluče na suradnju s nama ne moraju se više brinuti o rezervacijama, oglašavanju, marketingu, dočekivanju gostiju, čišćenju i održavanju, već sve to mi radimo za njih, pojasnila je voditeljica riječkog integralnog hotela.
Dobar pokazatelj
Također je dodala i kako imaju i agenciju za nekretnine te se bave i uređenjem i adaptacijom objekata.
– Tako da za naše klijente možemo pronaći nekretninu po njihovoj mjeri, po potrebi je urediti i prilagoditi njihovim željama za dizajnom, a požele li je iznajmljivati, tu smo da im pomognemo u promociji i oglašavanju te u administrativnom i logističkom upravljanju dnevnim ili dugoročnim najmom, istakla je naša sugovornica.
Govoreći o ponudi u Rijeci, dodala je kako je iz godine u godine doista vidljivo kako se nudi sve više privatnog smještaja te kako se ljudi sve više počinju baviti turističkom djelatnošću.
– To je dobar pokazatelj jer veća ponuda znači i sve veću kvalitetu privatnog smještaja i samim time se mijenja i struktura gostiju.
Iz godine u godinu se vidi rast, a i mi kao integralni hotel smo u odnosu na lani povećali kapacitete kojima upravljamo. Iako, rekla bih da je iz našeg iskustva, Rijeka i dalje najviše tranzitna destinacija te je nama prosjek noćenja nekih dan i pol.
U pravilu se radi o gostima koji su na proputovanju, dakle, još nismo pozicionirani kao destinacija u kojoj gosti ostaju klasičnih tjedan dana, dodala je Komarić.
Dodala je kako bi taj rast trebao biti popraćen i većim brojem sadržaja, kao i ulaganjem u infrastrukturu.
– Rijeka nije tipično turistički grad, što je i prednost jer je drukčija i kao takva zanimljiva turistima, no opet s druge strane nedostaje još dodatnih sadržaja.
Primjerice, imamo upite gdje bi turisti mogli ostavljati bicikle, šteta je da recimo imamo rivu koja je ustvari parkiralište, a tu je i sve veća potreba za uređenim plažnim prostorima kako raste broj gostiju, ali i događanjima koja nisu toliko orijentirana na domaće stanovništvo, već bi bila zanimljiva i samim turistima…
Što se tiče profila gostiju, teško je generalizirati, naravno dolaze nam i obitelji s djecom, ali u većini su to ipak mlađi gosti kojima je Rijeka zanimljiva destinacija jer nije tipična.
Dakle, u pravilu u ljetnoj sezoni nam dolaze uglavnom mlađi ljudi, urbaniji jer im je Rijeka ipak nešto povoljnija u odnosu na druge destinacije na obali, ukazala je naša sugovornica.
Poslovni smještaj
Na pitanje koliko se produžila sezona, s obzirom na to da Rijeka kao destinacija nije vezana samo za ljetne mjesece, od naše smo sugovornice doznali kako je promet u privatnom smještaju ipak najintenzivniji tijekom ljeta, kao i kako se van sezone mijenja struktura samih gostiju.
Naime, ljeto je rezervirano za one »klasične« turiste. Van glavne sezone se, pak, u pravilu nešto smanji ponuda smještaja, no oni koji rade budu dobro popunjeni jer Rijeka, ako i nema leisure turista, ima gostiju koji dolaze u grad poslovno pa im treba smještaj, dolazi se na liječničke preglede jer su, primjerice, povoljniji nego u matičnoj zemlji, a tu su i manifestacije koje jako dobro pune kapacitete…
– Ono što primjećujemo jest da su zimi kulturna događanja jako bitna. Ako se održava neki jači koncert, taj vikend nemamo slobodnog kreveta u gradu.
Isto primjećujemo i kod većih događanja i manifestacija kao što su karneval, Advent i Nova godina. Dakle, tu se vežemo na kulturnu ponudu grada koja se pokazala kao zbilja jak motiv dolaska gostiju u tom vansezonskom periodu.
Stoga bi takvog sadržaja trebalo biti što više. Rijeka kao grad ima odlične mogućnosti razvoja i kulturnog i urbanog turizma.
Budući da nemamo atrakcije kao što su Dubrovačke zidine ili Peristil u Splitu, a ipak imamo bogatu i zanimljivu povijest grada, potrebno je, na razini destinacije definirati zajedničku priču koju bismo mogli ponuditi našim gostima i na taj način se pozicionirati i brendirati na tržištu.
Generalno gledano, možemo reći kako tijekom ljetnih mjeseci Rijeku posjećuju ljudi iz čitavog svijeta, dok smo zimi, zbog blizine, zanimljiva destinacija susjednim državama kao i domaćim turistima.
Inače, mi smo konkretno zadovoljni i zimskim periodom, imali smo bolju zimu nego prošle godine, iako je možda teško usporedivo jer je prethodna još bila pod utjecajem pandemije, ukazala je naša sugovornica.
Turizam 365
Govoreći o razvoju privatnog smještaja u Rijeci, Petar Škarpa, direktor TZG-a Rijeka, podsjetio je kako privatni smještaj čini više od 50 posto turističkog prometa u gradu.
Istaknuo je kako je vrlo dobro što privatni iznajmljivači rade cijele godine te imaju jako dobre dane iskorištenosti kapaciteta.
Mnogo je građana koji imaju višak stambenog prostora ili su ciljano išli u kupnju stana kako bi se bavili turizmom, a kroz iznajmljivanje turistima uspiju ostvariti sada već i značajne prihode.
Pa se cijena noćenja u luksuznijem apartmanu lani tijekom ljeta popela i do nekih 200 eura.
– Drago mi je da privatni smještaj, osim u broju, raste i u kvaliteti. Vidljiv je i porast broja iznajmljivača i kvalitete što znači da su brojni sugrađani prepoznali turizam kao gospodarsku granu u kojoj mogu ostvariti bolje prihode za sebe i svoju obitelj.
Isto tako treba istaknuti da su riječki iznajmljivači pokazali kako se i u zimskim mjesecima može dobro raditi, a što potvrđuje i činjenica da je u prvih pet mjeseci ove godine riječki privatni smještaj po ostvarenim prometima bio u top deset u Hrvatskoj.
To govori da turizam u Rijeci doista može funkcionirati 365 dana te čestitam svim našim iznajmljivačima na uspjesima, kazao je Škarpa.
Ukorak sa sezonskim trendom povećanja cijena
I Rijeka je po pitanju cijena pratila ove sezone trend povećanja cijena, iako je još uvijek cjenovno povoljnije nego druge morske destinacije.
– Rijeka je u principu last-minute destinacija, dakle, u pravilu se smještaj rezervira dosta kasno tako da na odluku o dolasku dosta utječu i vremenske prilike, koje nam u svibnju i lipnju nisu pretjerano išle na ruku.
Ipak i dalje su nam rezultati bolji od lani te smo zadovoljni i podacima o popunjenosti i zaradi u predsezoni. Ove se sezone osjeti kako su gosti oprezniji što se tiče potrošnje.
Smještaj, čini mi se, nije toliko upitan, za to gosti imaju osiguran budžet, međutim više se pazi na ostalu potrošnju u destinaciji, trošak hrane i popratnih sadržaja.
Špica sezone još nije krenula u punom zamahu, međutim vjerujemo da će rezultati biti ponovno jako dobri kao i lani, rekla je Terezija Tia Komarić dodavši, a na što ovog ljeta ukazuju mnogi turistički djelatnici, kako su cijene porasle i na valu velike potražnje lani, inflacije, ali i velikih očekivanja od ulaska Hrvatske u Schengen i eurozonu.
Nema opasnosti od skretanja u »overturizam«
Petar Škarpa ističe kako Rijeka za sada nije u opasnosti da »skrene« u overturizam, a o tome kakva je budućnost riječkog obiteljskog smještaja, odgovor će dati Plan razvoja turizma grada za idućih pet godina čije se donošenje najavljuje za jesen.
– Vjerujem da ćemo kroz taj dokument doći do toga koja je granična vrijednost broja iznajmljivača na području grada. Iako, mi još imamo puno prostora za rast, međutim moramo na vrijeme postaviti okvir kako nam se ne bi dogodilo ono što se događa mnogim gradskim destinacijama, a to je da u gradskom središtu nemate stanovnika, već su objekti isključivo namijenjeni turizmu.
Što svakako nije dobro ni za turiste niti za građane, ukazao je direktor TZG-a Rijeke.