»Najbolji trajekt« koji život znači

KRČKI MOST nekada najveći betonski lučni most na svijetu pokrenuo razvoj

Marinko Glavan

Građevina koja je Krk pretvorila u otok-poluotok s velikim potencijalom za rast, Foto: ARHIVA NL

Građevina koja je Krk pretvorila u otok-poluotok s velikim potencijalom za rast, Foto: ARHIVA NL

Krčki most je omogućio ne samo gospodarski nego i demografski rast otoka, što je prava rijetkost, s obzirom na to da na većini hrvatskih otoka broj stanovnika opada. Krk je jedina iznimka među velikim otocima



Krčki most otvoren je za promet prije 43 godine, 19. srpnja 1980., kao tada najveći betonski lučni most na svijetu, čime je otok Krk u prometnom smislu pretvoren u poluotok.


Njegovim je puštanjem u promet značajno poboljšana i prometna povezanost susjednih otoka Lošinja i Cresa s kopnom, u novije vrijeme i Raba linijom Valbiska – Lopar, omogućujući razvoj gospodarstva na tim otocima koji su danas perjanice turizma u Primorsko-goranskoj županiji.


Krčki most je, bez pretjerivanja, u prometnom, gospodarskom, demografskom i svakom drugom smislu bio pun pogodak.


Otok koji raste




O važnosti mosta za otok Krk možda najbolje svjedoči izjava dugogodišnjeg gradonačelnika Grada Krka Darija Vasilića na nedavno održanoj konferenciji Novog lista o održivom razvoju otoka, kada je kazao da Krk ima najbolji trajekt od svih kvarnerskih otoka – Krčki most, kojim je povezan s kopnom 24 sata dnevno.


Jednako tako, istaknuo je Vasilić, most je omogućio ne samo gospodarski nego i demografski rast otoka, što je prava rijetkost, s obzirom na to da na većini hrvatskih otoka broj stanovnika pada.


Krk je jedina iznimka među velikim otocima, jer prema popisima stanovništva, naglasio je gradonačelnik, broj stanovnika u zadnja četiri desetljeća raste konstantnom stopom od oko deset posto, svakih deset godina. I to ne samo prirodnim prirastom nego još više i stalnim doseljavanjem novih stanovnika.


Naplata cestarine na Krčkom mostu tijekom njegove je povijest funkcionirala u različitim režimima.


Prvih šest godina prelazak mosta se nije naplaćivao, da bi 1987. godine bila uvedena mostarina u oba smjera, uz popust za stanovnike otoka od 70 posto, kojima je 12 godina kasnije, 1999. godine, donošenjem Zakona o otocima, omogućen besplatan prelazak mosta.


Dopunama Zakona iz 2002. besplatan prelazak je uveden i za sve gospodarske subjekte sa sjedištem na Krku i okolnim otocima.


Ukinuta je u potpunosti 15. lipnja 2020. odlukom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, čime su Krk, Cres, Lošinj, Rab i okolni manji otoci postali još dostupniji ne samo turistima i izletnicima s kopna nego i gospodarskim subjektima.


Do ukidanja je došlo nakon dugogodišnjih pritisaka lokalnih i regionalnih političkih i građanskih organizacija koje su s pravom tražile ukidanje naplate s obzirom na to da je Krčki most bio jedini most u čitavoj Hrvatskoj za čiji se prelazak plaćala mostarina.


Impozantnim graditeljskim pothvatom prošlo znatno više od 100 milijuna vozila, Foto: Vedran Karuza


Priča od 1960.


Ideja o gradnji mosta između kopna i Krka kroz povijest je bilo više, no priča o sadašnjem mostu seže još u 1960. godinu, kada je počela izrada studija s različitim rješenjima, da bi na kraju bila prihvaćena varijanta betonskog lučnog mosta, s dva luka, preko otočića Sveti Marko, koju su izradili beogradski projektant Ilija Stojadinović i njegovi suradnici Vukan Njegulja i Bojana Možina.


Ova je varijanta odabrana zbog čvrstog tla na uporištima lukova mosta, kao i zbog najmanje udaljenosti od kopna. Gradnja mosta započela je 1976. godine, pod pokroviteljstvom Josipa Broza Tita, čije je ime most nosio nakon otvaranja, a potrajala je četiri godine.


Izvođači radova bili su zagrebačka Hidroleketra i beogradska Mostogradnja. Veliki luk mosta, između kopna i Svetog Marka, dug 390 metara i visok više od 60 metara, tada je bio najveći armiranobetonski luk na svijetu, a tek 1995. godine nadmašio ga je most Wanxian u Kini.


Most je izgrađen sredstvima samodoprinosa građana otoka Krka i tadašnje Zajednice Općina Rijeka, uz kreditno zaduženje, otplaćeno samo deset godina nakon otvaranja mosta, 1990. godine.


Temeljita obnova


Krčki most temeljito je obnovljen u razdoblju od 2020. do prošlog ljeta projektom vrijednim 55 milijuna kuna, kojim su obuhvaćali postavljanje nove betonske ploče, zamjenu asfaltnog zastora i hidroizolacije te dovršetak primarne sanacije i zaštite preostalih betonskih površina mosta od utjecaja agresivnog djelovanja klorida iz morske vode.


U sklopu sanacije izveden je i novi sustav odvodnje s obzirom na to da se dotadašnji sustav sastojao od slivnika iz kojih su oborinske vode direktno curile u more i na kopno ispod mosta.


Na mostu je postavljena i nova zaštitna ograda između kolničkih traka i pješačke staze, znatno čvršća od prethodne, što je jasno vidljivo prilikom prelaska mosta.


Nosivi stupovi ograde postavljeni su puno gušće, odnosno s manjim razmacima nego dosad, znatno su čvršći od dosadašnjih, kao i na njih postavljena zaštitna obloga, čime je povećana sigurnost prometa, ali i izgubljen spektakularan pogled iz vozila prilikom prelaska mosta.


Sanirani su i dijelovi mosta ispod kolničke površine, uz postavljanje svih potrebnih instalacija, čime je most, prema riječima odgovornih u Hrvatskim autocestama, tvrtki koja upravlja mostom, obnovljen za još duga desetljeća u kojima će nastavljati povezivati Krk s kopnom.


Most koji je prešlo više od 200 milijuna ljudi!

O prometnoj važnosti Krčkog mosta svjedoče i podaci o prometu vozila. Službeno, mostom je dosad prošlo oko 75 do 80 milijuna vozila, no ta je brojka u stvarnosti daleko veća.


Naime, od 2005. godine, kada je ukinuta naplata mostarine u oba smjera (uvedena 1987.godine), službeno su se brojala samo vozila u dolasku na Krk, ne i ona u odlasku pa, iako je dio njih odlazio na Lošinj i Cres i kasnije se na kopno vraćao trajektnom linijom od Porozine do Brestove, jednako je tako i dio onih koji su istom linijom dolazili na Cres i Lošinj otoke napuštao Krčkim mostom pa se mirne duše može reći da je ovim i danas impozantnim graditeljskim pothvatom prošlo znatno više od 100 milijuna vozila. Ako je, u prosjeku, u svakome od njih bilo samo dvoje ljudi, dolazimo do impozantne brojke od više od 200 milijuna ljudi.