Foto Vedran Karuza
Potpisan je Kolektivni ugovor za pomorce na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu. Stupa na snagu 1. rujna
povezane vijesti
U upravnoj zgradi Jadrolinije u Rijeci potpisan je Kolektivni ugovor za pomorce na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu, odnosno u kabotaži, punih jedanaest godina nakon isteka zadnjeg Kolektivnog ugovora, potpisanog još prije četvrt stoljeća, 1998. godine.
Što sve donosi novi Kolektivni?
Kolektivni ugovor će stupiti na snagu i primjenjivat će se od 1. rujna ove godine, a kako saznajemo, očekuje se da bi prosječne plaće pomoraca u nacionalnoj linijskoj plovidbi, sa svim dodacima, trebale porasti za dvadesetak posto.
Ugovor je u ime Udruge brodara Mare Nostrum potpisao David Sopta, predsjednik uprave Jadrolinije, a u ime sindikata Anton Miculinić iz Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske(NSPPBH) i Antun Aljinović, predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske(SPH), a potpisivanju su prisustvovali ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković te predstavnici sindikata i brodara.
Novim Kolektivnim ugovorom uređuju se radni i socijalni standardi temeljem kojih se sklapaju ugovori o radu pomoraca s brodarima kako je propisano Zakonom o prijevozu u linijskom i povremenom obalnom pomorskom prometu. Konkretno, povećava se iznos pomorskog dodatka, hranarine, kao i same plaće pomoraca.
Prilikom potpisivanja istaknuto je kako je cilj ovaj kolektivni ugovor proširiti na cjelokupnu djelatnost linijskog prijevoza, kako bi se primjenjivao na sve hrvatske pomorce i pomorce drugih država koji plove na brodovima koji obavljaju prijevoz u linijskom obalnom pomorskom prometu u Republici Hrvatskoj, u cilju osiguranja istih polazišta i iste razine radnih i socijalnih prava.
Butković: Povijesni događaj
Ministar Butković je zahvalio predstavnicima oba sindikata i brodarima na uspješnom završetku pregovora o novom Kolektivnom ugovoru.
– Ovo je povijesni događaj, jer je zadnji kolektivni ugovor potpisan za pomorce u kabotaži potpisan 1998. godine. Pregovori su trajali dugo, u njih su bili uključeni i privatni brodari, ne samo Jadrolinija, a ovim novim Kolektivnim ugovorom uređuju se radni i socijalni standardi temeljem kojih se sklapaju ugovori o radu pomoraca s brodarima.
Ugovor se zaključuje u dobroj vjeri, radi promicanja i održavanja socijalnog dijaloga kao i skladnih odnosa Udruge Mare Nostrum i Sindikata. Riječ je o povećanju materijalnih prava pomoraca, ali i ne manje bitno, o osiguranju istih polazišta i razine radnih i socijalnih prava u liberaliziranoj tržišnoj utakmici.
Ovo je veliki korak u zaštiti naših pomoraca i brodara u obalnoj plovidbi. Upravo je zato cilj proširiti ovaj ugovor na cjelokupnu djelatnost linijskog prijevoza, kako bi se on primjenjivao ne samo na hrvatske pomorce, nego i na sve pomorce drugih brodara iz Europskog gospodarskog pojasa koji će ploviti na linijskom prijevozu u Hrvatskoj.
Pregovori su uspješno završeni na dobrobit najvažnijeg resursa hrvatskog pomorstva, a to su naši pomorci, rekao je Butković.
Sopta: Zaštita prava pomoraca u fokusu
Predsjednik Uprave Jadrolinije David Sopta je prilikom potpisivanja ugovora naglasio je da se Kolektivni ugovor potpisuje nakon 25 godina u vrijeme kada je zaštita prava hrvatskih pomoraca u posebnom fokusu i nužno potrebna.
Istaknuo je da je ovaj Kolektivni ugovor prije svega rezultat timskog rada i napora svih strana uključenih u pregovore te se zahvalio svim sudionicima pregovora.
– Novim Kolektivnim ugovorom uredit će se radni i socijalni standardi. Konkretno, povećat će se materijalna prava pomoraca, odnosno iznos pomorskog dodatka, hranarine, a najvažnije od svega, povećavaju se same plaće pomoraca.
Želim zahvaliti ministru Olegu Butkoviću koji je cijelo vrijeme bio osobno davao potporu socijalnom dijalogu, rekao je Sopta.
Aljinović: Poboljšan standard pomoraca
Predstavnik Sindikata pomoraca Hrvatske Antun Aljinović je kazao kako su u Sindikatu zadovoljni potpisivanjem Kolektivnog ugovora, jedanaest godina nakon isteka dotadašnjeg i nakon dvije godine zastoja u pregovorima između socijalnih partnera.
– Činjenica je da je Kolektivni ugovor iz 1998. godine u nekim stavkama bio povoljniji za pomorce, posebno po pitanju radnog vremena, dana godišnjeg odmora, subote kao neradnog dana i naknade plaće za vrijeme korištenja godišnjeg odmora.
Drago nam je da su brodari i kolege iz Nezavisnog sindikata prihvatili dobar dio naših prijedloga koji su dodatno poboljšali standard pomoraca.
Pozitivno je i to što će s brodarima biti ispregovarani posebni dodaci Kolektivnom ugovoru, s obzirom da je ugovor ispregovaran u relativno kratkom roku i primjena počinje tek prvog rujna.
Inzistirat ćemo da se do tad ispregovaraju ti posebni dodaci s brodarima, rekao je Aljinović, izrazivši nadu da će odlukom ministra rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike Marina Piletića, ugovor biti proširen te da će ga morati poštivati svi koji se namjeravaju baviti obalnim linijskim prijevozom, uključujući i strane brodare.
Ugovor potpisujemo u dobroj vjeri, s ciljem zaštite od nelojalne konkurencije i očuvanja radnih mjesta pomoraca, rekao je Aljinović.
Na koga se ugovor odnosi?
Predstavnik NSPPBH Anton Miculinić kratko je zahvalio pregovaračkom timu Sindikata, predsjedniku uprave Jadrolinije, kao i predstavniku radnika u nadzornom odboru Nediljku Buliću, ujedno predsjedniku Glavnog odbora NSPPBH, te kolegama iz Sindikata pomoraca Hrvatske, na uspješno okončanom pregovaračkom procesu.
Nediljko Bulić je kazao kako su u NSPPBH zadovoljni većinom ispregovaranih odredbi novog Kolektivnog ugovora, posebno u dijelu koji se odnosi na materijalna prava pomoraca.
Na pitanje novinara odnosi li se novi Kolektivni ugovor na sve brodare i pomorce pa tako i one inozemne koji bi eventualno radili u obalnom linijskom prijevozu, ministar Butković i predsjednik uprave Jadrolinije Sopta su objasnili kako se on za sad odnosi na članice Hrvatske udruge brodara Mare Nostrum, ali i da se uskoro očekuje odluka ministra rada Piletića kojom će se ovaj Kolektivni ugovor proglasiti granskim, a tada će se odnositi na sve brodare u kabotaži, što je značajan korak u zaštiti hrvatskih brodara i pomoraca od eventualne nelojalne konkurencije.