HAC je naplaćivao cestarinu na dionici Posedarje – Zadar dok rješenje o izvlaštenju parcela na kojima je izgrađena autocesta A1 još nije pravomoćno. No, sud je ocijenio tužbeni zahtjev neosnovanim
RIJEKA Nema pravo na isplatu naknade od 60 tisuća kuna dvoje bivših vlasnika nekretnine, na ime toga što je na tim parcelama izgrađena autocesta i Hrvatske autoceste godinama naplaćivale cestarinu, dok rješenje o izvlaštenju još nije pravomoćno. Bit je to presude riječkog Općinskog suda, odnosno Stalne službe u Opatiji, koja je odbila tužbeni zahtjev dvoje Kastavaca koji su tražili da im Hrvatske autoceste (HAC) isplate po tisuću kuna mjesečno na ime toga što su od rujna 2010. godine naplaćivali cestarinu poslujući, po njima, na njihovoj nekretnini, pa su predlagali da sud donese presudu u njihovu korist, temeljem »pravila stjecanja bez osnove«. No, sud je ocijenio tužbeni zahtjev neosnovanim.
Islam Latinski
U tužbi dvoje Kastavaca objašnjavalo se da su bili vlasnici dijela nekretnice u Islamu Latinskom te da je 20. srpnja 2015. godine doneseno djelomično rješenje o izvlaštenju u korist HAC-a. Tužitelji su tvrdili da im je dio nekretnina, u površini od gotovo tisuću kvadrata, »samovlasno i bez pravnog osnova« oduzeto radi izgradnje autoceste A1, dionica Posedarje – Zadar, čvor Zadar. Na toj dionici HAC godinama naplaćuje cestarinu, ostvaruje prihod i zaradu na teret imovine tužitelja, a za to nije platio nikakvu naknadu. Dvoje Kastavaca trpi štetu zbog nemogućnosti korištenja dijela nekretnine, a HAC ubire korist, navodilo se u tužbi, u kojoj se tražilo da se Kastavcima dosudi naknada za korištenje tuđe stvari u iznosu od najmanje tisuću kuna mjesečno.
Tuženi HAC u odgovoru na tužbu je ponajprije ukazivao na nenadležnost riječkog, odnosno opatijskog suda, smatrajući da bi to trebao biti zagrebački sud, s obzirom na sjedište tvrtke. Prigovarao je i da tužitelji nisu dostavili dokaz o vlasništvu nad nekretninom. Podvlačilo se da je za dionicu autoceste Maslenica – Zadar, na kojoj su sporne nekretnine, uporabna dozvola izdana još u lipnju 2003. godine, kada je i puštena u promet, čime je zemljište postalo opće dobro, a danas i javno dobro u vlasništvu Republike Hrvatske, pa da se »radi o stvari koja nije u pravom prometu«. Stupanjem na snagu Zakona o javnim cestama, pravomoćnošću uporabne dozvole, autocesta je postala javna cesta, a zemljište pod autocestom javno dobro u općoj uporabi u vlasništvu Republike Hrvatske. Za tužitelje je pravo vlasništva na nekretninama prestalo izdavanjem uporabne dozvole, podvlačilo se u odgovoru na tužbu. Ukazivalo se i da Kastavci traže dio cestarine koju je ostvario HAC, za što nisu registrirani, da jedino Hrvatski sabor donosi odluku za davanje koncesije za autocestu. To znači da tužitelji nisu legitimirani za davanje autoceste u zakup pa im ne pripada dio cestarine, a nastupila je i zastara potraživanja, isticalo se iz HAC-a.
Prijedlog HAC-a