Foto: iStock
Tvrtke poput Forda ili Hyundaija neće morati brinuti o tome gdje će njihovi kupci napuniti svoje automobile, odnosno neće morati dodatno ulagati, a Tesla će profitirati prodajom veće količinom energije ostalim auto-tvrtkama
povezane vijesti
- Objavljena lista automobila s najviše i najmanje grešaka na tehničkim pregledima. Tesla je na čelu, ali…
- Nakon Trumpa, najveći pobjednik izbora je Elon Musk. Dobit će posebno ministarstvo i mogući sukob interesa
- Biden optužio Elona Muska da je i sam bio ilegalni imigrant kad je pokretao svoj tehnološki start-up Zip2
I nakon što je postalo jasno da električnoj budućnosti automobilskog prometa nema alternative, auto industrija se i dalje bori s istim pitanjima dilemama kao što je to bio slučaj kad je cijela priča bila u povojima, da ne kažemo znanstvena fantastika.
I dalje je proizvodnja prosječnog električnog automobila bitno skuplja od proizvodnje automobila s motorom na unutarnje izgaranje, i dalje je problem infrastrukture punjenja, kao i problem dužine punjenja. Nadalje, proizvodnja same baterije iziskuje i dalje mnogo resursa koji dodatno opterećuju atmosferu sa stakleničkim plinovima…
Čak i u pitanjima koja se daju riješiti lako, kompromisom i dogovorom, kao da dosad nije bilo sluha da se jedna složena priča pojednostavi barem u jednom segmentu. Naime, uza sve probleme, tu je i onaj sa standardiziranjem punjača. Globalnog standarda nema, a vjerojatno neće ni biti, to nije neka novost s obzirom da je slično u svim granama industrije, ali kontinentalni, ili bar regionalni bi riješile muke mnogih vlasnika električnih automobila. Kina ima standard, pa se mreža njihovih stanica za punjenje i najbrže širi, Europska unija je na tragu s nametanjem političke volje da Type 2 priključka postane obveza za sve proizvođače električnih automobila. SAD, Japan, Koreja su drugačija priča. Veliki igrači u pokušaju stvaranja dominantnog položaja na tržištu, razvijali su vlastite punjače i njihove priključke, pa je stvar dodatno komplicirana.
No, u posljednje vrijeme racionalnost nadjačava poslovnu taštinu, ali tako da se oni koji kaskaju na tržištu električnih automobila pridruže pobjednicima. Konkretno, Tesli. Tesla je najduže na tržištu, prodaje najviše električnih modela i sukladno tome, ima daleko najveću mrežu vlastitih stanica za punjenje vozila. Dakako, s priključcima za punjače po vlastitom standardu.
Pritisnuti raskorakom sve veće proizvodnje električnih vozila i slabo razvijene mreže postaja za punjenje, ostale auto-tvrtke našle su se pred dilemom, ulagati velik novac u vlastitu infrastrukturu ili se pridružiti Tesli. U zadnjih nekoliko tjedana to su učinili auto giganti General Motors i Ford. Najnovije vijesti na tu temu stižu danas s različitih strana svijeta. Još jedna tvrtka izrasla na načelima poput Tesle, kalifornijski Rivian, objavila je danas da se pridružuje njihovom North American Charging standardu (NACS). S druge pak strane globusa danas stiže vijest iz Seula da Hyundai razmatra da se u SAD-u također pridruži NACS-u. To nije rekao bilo tko već sam predsjednik tvrtke Jaehoon Chang.
Cijela ova priča rasplela se nakon što je Bidenova administracija objavila da će država dati 7,5 milijardi dolara subvencija za razvoj mreže postaja za punjenje električnih automobila. Dakako, uvjet je bio da takve postaje ne budu ekskluzivne za jednu marku automobila, već otvorene za sve.
Iako izgleda kao ustupak Tesle da dobije sredstva za širenje infrastrukture punjača, riječ je zapravo o klasičnoj win-win situaciji. Tvrtke poput Forda ili Hyundaija neće morati brinuti o tome gdje će njihovi kupci napuniti svoje automobile, odnosno neće morati dodatno ulagati, a Tesla će profitirati prodajom veće količinom energije ostalim auto-tvrtkama. U prošlom kvartalu prihod od prodaje struje na stanicama za punjenje činio je deset posto od ukupnih prihoda Tesle. Nakon što se i drugi proizvođači „priključe“ na njihovu mrežu punionica taj bi postotak mogao rasti.