Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 32° 1
Sutra: 32° 32° 1
20. kolovoza 2019.
Predsjednica Starta

DALIJA OREŠKOVIĆ ZA NOVI LIST Kuščevićeva ostavka ruganje je građanima

Foto D. KOVAČEVIĆ
Foto D. KOVAČEVIĆ
Autor:
Objavljeno: 10. srpanj 2019. u 21:28 2019-07-10T21:28:00+02:00

Okolnost da je Lovro Kuščević nakon podnošenja ostavke na ministarsku dužnost i funkciju tajnika stranke aktivirao svoj zastupnički mandat u Hrvatskom saboru, znači odmaranje u saborskim klupama uz zastupnički imunitet, djeluje kao nagrada, a ne kao kazna - kazala je kandidatkinja za predsjednicu Republike Dalija Orešković

Nakon mnogo nagađanja, bivša predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa i predsjednica stranke Start Dalija Orešković ipak se kandidirala za predsjednicu Republike. Intervju u kojemu za naš list iznosi prve naznake svog programa počeli smo pitanjem - zašto baš sada.
- Jer su se dramatično promijenile okolnosti. Kandidiram se zbog svoje društvene odgovornosti, dosljednosti političkim ciljevima, ali i pravničkim i demokratskim uvjerenjima. Odlučila sam tako u jeku aktualnih korupcijskih afera u izvršnoj vlasti, i činjenice da za društvenu nepravdu koju je korupcija stvorila nijedan dosadašnji kandidat ne nudi prihvatljivo rješenje. Jer, ovo nisu samo afere i skandali: postoji sumnja da se radi o teškoj političkoj korupciji. Ona bi, nažalost, mogla proći nekažnjeno jer su pojedini zakoni tako podešeni, iako je očito došlo do neosnovanog bogaćenja korištenjem političke pozicije i moći. To je slučaj Lovre Kuščevića, koji je u cjelini usporediv sa »slučajem Veljko Ostojić« iz 2013. godine. Naime,u ožujku 2013. tadašnji ministar turizma Veljko Ostojić podnio je ostavku nakon što su mediji otkrili da su njegova supruga i šogorica za milijun kuna kupile poljoprivredno zemljište u Balama čije je tržišna vrijednost nakon promjene urbanističkog plana i prenamjene zemljišta iz poljoprivrednog u građevinsko porasla na 25.000.000 kuna. Slučaj kupnje, prenamjene i prodaje zemljišta ispitao je Uskok i s tim u vezi izdao priopćenje kako u konkretnom slučaju nije počinjeno kazneno djelo. Okolnost da je Lovro Kuščević nakon podnošenja ostavke na ministarsku dužnost i funkciju tajnika stranke aktivirao svoj zastupnički mandat u Hrvatskom saboru, predstavlja ruganje građanima. Odmaranje u saborskim klupama uz zastupnički imunitet, djeluje kao nagrada, a ne kao kazna.

Borba za pravnu državu

Što vam takva situacija govori?

- Da u Hrvatskoj više nema ozbiljne političke ni pravosudne volje za ozbiljan obračun s korupcijom na najvišoj razini. Institucije ne funkcioniraju, slabe su i neučinkovite. Došlo je do sloma pravne države, sloma svih društvenih standarda i vrijednosti, a tijela koja bi trebala sudjelovati u antikorupcijskom sustavu ili su potopljena, ili su na najboljem putu da ih se eutanazira, kao što je slučaj s Povjerenstvom za odlučivanje o sukobu interesa. Razina do koje je sve to buknulo meni je nezamisliva u funkcionalnim demokracijama, a prolazi bez dovoljno snažne javne reakcije, iako se mediji trude, i stvari su kristalno jasne.

No, kad biste pobijedili, sudarili biste se s činjenicom da ovlasti predsjednice ne omogućavaju ozbiljnu intervenciju u te probleme.

- To je točno, ali predsjednik stvara pravnu i političku klimu u državi. On drži, da tako kažem, najglasniji mikrofon. Moj je programski cilj pravno uređena država, koja je jamac pravednosti i jednakosti pred zakonom, a toga danas u Hrvatskoj nema. Vladavina prava može se ostvariti samo ako se pravila poštuju od najviših razina državne vlasti. Ne slažem se s prijedlozima da se predsjedniku povećaju ustavne ovlasti, jer bi to bio povratak u neka ranija razdoblja. Sretna sam da je Hrvatska stekla političku zrelost da shvati zašto takva rješenja nisu najbolja. Moj se program svodi na to da se Ustav poštuje i u cjelini i u dijelovima, jer su neke od njegovih odredbi površno, loše i kontradiktorno napisane, što u praksi dovodi do napetosti, pa i sukoba predsjednika države i premijera.

Na primjer?

- Člankom 94. Ustava propisano je da se predsjednik Republike brine za »redovito i usklađeno djelovanje te za stabilnost državne vlasti«. Do danas nismo vidjeli kako ta briga izgleda, i ne zna se točno što ta odredba u praksi znači. Zalažem se da se precizno odrede ovlasti predsjednika u okviru te odredbe, i kako ih može izvršavati. U današnjoj situaciji, s vladom koja računa na to da se možda može presložiti uz pomoć Bandićevih »žetončića«, što bi trebala reći ili učiniti predsjednica države? Smatra li da takva situacija predstavlja »redovito i usklađeno djelovanje i stabilnost državne vlasti«? Zalažem se i za razradu odredbe koja bi mogla izravno utjecati na predsjedanje Hrvatske EU-om sljedeće godine: člankom 144. stavak 5. Ustava, propisano je da Hrvatsku u Vijeću i Europskom vijeću zastupaju vlada i predsjednik Republike. Ali, u Ustavu nije propisano kako i kada to čine.

Oko toga je već bilo svađe?

- Treba li nam svađa? Zalažem se da se jasno propiše kada Hrvatsku zastupa predsjednik, a kada predsjednik vlade. Ako to ne napravimo, imat ćemo isti sustav u kojem predsjednik i premijer, kada su sa suprotnih političkih pozicija, jedan drugome kreiraju institucionalni nered. Ili ćemo imati suprotnu situaciju, u kojoj se predsjednici dodvoravaju i podilaze stranci koja ih je podržala. Takva se situacija bitno odražava na političku i pravnu klimu, jer ako se čak i ustavne norme prilagođavaju kako se kome svidi, iz toga proizlaze i sve druge situacije u kojima zapravo nije važno što piše u zakonu, jer vlast to tumači kako joj odgovara.

Ustavne obveze

I vi, zapravo, tražite promjenu Ustava?

- Ne. Čitav je niz ustavnih kategorija razrađen zakonom. Postoji i zakon koji definira suradnju Sabora i vlade. O svemu se mogu očitovati ustavnopravni stručnjaci, politički analitičari, politolozi... Praznine su očite, i možemo ih usporediti s neredom koji je stvoren baš zato što imamo ovako loše definiran ustavnopravni okvir. Moja je obveza i odgovornost da na predsjedničkim izborima predložim da vidimo koji problemi proizlaze iz Ustava, i kako ih riješiti, što nije spomenuo nijedan dosadašnji kandidat. Želim reći da Ustav ne trebamo mijenjati, ali neke stvari treba definirati, i početi od toga da najviše razine vlasti natjeramo da poštuju ustavne obveze. Kada to ostvarimo, društvenu klimu moći ćemo mijenjati i na svim nižim razinama.

Za razliku od prije nekoliko mjeseci, kada se vašom političkom osobnošću spekuliralo kao gotovo jedinom dostojnom protivnicom predsjednici Republike, sada je više vrlo borbenih kandidata. Kako mislite pobijediti?

- Srcem.

Što to znači? Spremni ste na konstruktivnu političku svađu?

- Spremna sam na dosljednu borbu za sve u što uistinu vjerujem. Bilo bi možda logičnije da sam kandidaturu istaknula kada mi je osobni rejting bio na dvanaest posto. Ali, ne radi se o tome, niti o tome koliko su jaki drugi kandidati, i koliku će financijsku i logističku podršku u odnosu na mene imati. Ne radi se o prognozama, rejtingu i šansama; radi se o tome da javnost, a naročito oni koji su na europskim izborima glasali za mene i moju listu, očekuju da ostanem dosljedna svojim vrijednostima i javno izgovorenoj riječi. U kontekstu svega što se događa, a naročito onoga što govore drugi kandidati, nemam pravo šutjeti. Moram ponuditi program, a građani će odlučiti kakvu državu žele, i kakav im predsjednik treba.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka