Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 22° 1
Sutra: 22° 22° 1
25. kolovoza 2019.
Izgubljena sezona

Talijanski trajekt zapeo u riječkoj birokraciji: 'Dobrodošli su, samo da napravimo studiju...'

Foto Vedran Karuza
Foto Vedran Karuza
Autor:
Objavljeno: 17. srpanj 2019. u 7:00 2019-07-17T07:00:05+02:00

Uvođenje ove trajektne linije moglo bi izazvati totalno zagušenje prometa u dijelu Rijeke gdje je na snazi privremena regulacija prometa, tvrde u Lučkoj upravi

RIJEKA - Trajekt »Giuseppe Franza«, s kojim je brodar iz Messine ciljao da bi ove turističke sezone prevozio putnike i vozila na relaciji Rijeka – Porozina i obratno, i dalje je na vezu na Orlandovom gatu jer još uvijek nema sve potrebne dozvole i suglasnosti da bi mogao pokrenuti ovu komercijalnu liniju na kojoj je, prema njegovom zadnjem zahtjevu, planirao voziti od 15. srpnja do 15. rujna.

Sve upućuje da je za ovog talijanskog brodara, tvrtku Caronte & Tourist Isole Minori S.p.A, ova ljetna sezona koju je želio odraditi i na hrvatskoj strani Jadrana, povezujući Rijeku sa otokom Cresom, najvjerojatnije izgubljena.

Za dozvole, suglasnosti i koncesije koje mora ishodovati, u najboljem slučaju, trebat će još neko vrijeme. A već smo ušli u drugu polovicu srpnja i u samu špicu turističke sezone. Osim potvrde Ministarstva mora, prometa i infrastrukture da je tehnički podoban za obavljanje kabotaže, kao i odobrenja nadležne Lučke kapetanije Rijeka za plovidbu na liniji, talijanski brodar još uvijek je u postupku ishodovanja suglasnosti i dozvola od strane lučkih uprava Rijeka i Cres.

Zakonska procedura

– Uvođenje trajektne linije Rijeka – Porozina i obratno znači novu uslugu u putničkom prometu riječke luke i kao takav, projekt ima našu punu podršku, bez dileme. Međutim, prema najavama brodara, trajekt predviđen za održavanje te linije ima kapacitet od približno 110 vozila i prometovao bi tri puta dnevno. To u praksi znači veći broj vozila koja su u iskrcaju ili ukrcaju na trajekt, i to upravo u onom dijelu Rijeke gdje je već na snazi privremena regulacija prometa, uvedena u kolovozu prošle godine, kojim je cijeli željeznički teretni promet s Brajdice preusmjeren kroz uži centar grada, do glavnog kolodvora Rijeka.

U tim okolnostima izvjesno je da bi uvođenje trajektne linije Rijeka – Porozina moglo izazvati totalno zagušenje prometa u ovom dijelu grada. Zato je Lučka uprava Rijeka, prije izdavanja Suglasnosti brodaru na red plovidbe, inicirala izradu odgovarajućeg prometnog rješenja koje će biti prihvatljivo gradskim prometnim službama i svim sudionicima u prometu, kao i korisnicima trajektne linije, stoji u odgovoru kojeg smo dobili od Lučke uprave Rijeka.

Drugim riječima, tek nakon što se izradi ova studija vidjet će se da li se može odnosno pod kojim uvjetima udovoljiti zahtjevu talijanskog brodara da obavlja ukrcaj i iskrcaj vozila i putnika u riječkoj luci.

Prema neslužbenim informacijama, to bi moglo biti za desetak dana. Čini se da isti problem, kako dvije litre utrpati u bocu od litre, samo u ovom slučaju u pristaništu Porozina, muči i creske lučke vlasti.

Iz riječke Lučke uprave navode, i kako osim suglasnosti na red plovidbe, talijanski brodar mora zatražiti i ishoditi koncesiju za obavljanje lučkih djelatnosti na ukrcaj i iskrcaj vozila i putnika.

– Sve ovo je uobičajena zakonska procedura koja iziskuje vrijeme, a bez koje brodar neće moći pokrenuti liniju, zaključuju iz Lučke uprave Rijeka.

Liberalizacija tržišta

Iz Agencije za obalni linijski pomorski promet (AOLPP), s kojom brodar mora finalno potpisati ugovor o obavljanju javnog prijevoza bez obveze javne usluge, napominju kako će to bez odgode učiniti »ukoliko brodar pribavi svu potrebnu dokumentaciju«.

Prema podacima Agencije, uz državne trajektne, brodske i brzobrodske linije, duž cijelog hrvatskog Jadrana postoji još jedanaest sezonskih linija, dakle onih bez obveze javne usluge, koje redom održavaju domaći brodari. Nakon što je stranim brodarima omogućeno da, osim pokretanja novih komercijalnih linija, mogu konkurirati na natječajima i za državne linije, odnosno one s obvezom javne usluge, upravo je talijanski Caronte & Tourist Isole Minori prvi strani brodar koji je prema hrvatskim pomorskim vlastima došao sa službenim zahtjevom za održavanje jedne linije u Hrvatskoj.

Riječ je o tvrtki koja je dio respektabilne grupacije Caronte& Touri, točnije grupaciji koja se na svojim službenim web stranicama diči sa više od šest milijuna prevezenih putnika i dva milijuna vozila godišnje.

Potpunom liberalizacijom tržišta putničkih linija prošle godine, stranim je brodarima omogućeno ne samo da pokreću nove komercijalne linije, poput ove između Rijeke i Porozine, nego i da konkuriraju domaćim brodarima na linijama s obavezom javne usluge, odnosno onima za koje država isplaćuje subvencije, s obzirom da su veći dio godine komercijalno neisplative, ali s druge strane brodar ima obavezu održavanja tih linija tijekom cijele godine prema točno propisanom plovidbenom redu.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka