Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 15° 1
Sutra: 15° 15° 1
20. rujna 2019.
Ovako se brendira država

Zašto Hrvatska ne krene stopama Velike Britanije?

Jedna od reklamnih poruka britanske kampanje
Jedna od reklamnih poruka britanske kampanje
Autor:
Objavljeno: 13. srpanj 2013. u 19:29 2013-07-13T19:29:00+02:00

I u Hrvatskoj je takva kampanja i izvediva i potrebna. Imamo dovoljno pameti i znanja za to, samo netko treba odlučiti da se u tako nešto krene, smatra Krešimir Macan, stručnjak za odnose s javnošću

Kad je Andy Murray prošlog tjedna osvojio Wimbledon, postavši tako, nakon 77 godina, prvi domaći igrač koji je pobijedio na tom turniru, nije trebalo dugo čekati da njegova fotografija s pobjedničkim peharom u rukama i u društvu s britanskim premijerom Davidom Cameronom osvane na stranici kampanje »GREAT«.

»This is GREAT. Britain«. Tako glasi slogan kampanje koju od prošle godine provodi Velika Britanija kako bi se svijetu predstavila kao najbolje mjesto za biznis, ulaganja, tehnološka otkrića, obrazovanje, inovacije, kulturu... Moto kampanje – kojom se upravlja s broja 10, kako to vele Britanci, odnosno iz ureda premijera – temelji se na igri riječi: Great Britain je Velika Britanija, ali »great« isto tako znači sjajno, odlično. Tako je nastao cijeli niz slogana poput »Technology is GREAT. Britain«, »Enterpreneurs are GREAT. Britain«, »Innovation is GREAT. Britain«.

Britanska diplomacija

Iako se Britanci svijetu predstavljaju i svojom kulturom, modom, pa čak i kuhinjom – koja uglavnom, izuzev nekih iznimki, nije na najboljem glasu – naglasak kampanje je na privlačenju investitora i otvaranju novih radnih mjesta. Za pokretanje kampanje iskoristili su trenutak kada su oči svijeta bile uprte na »Otok«, prošlogodišnje Olimpijske i Paraolimpijske igre u Londonu. Ali, to je bio samo početak. Kroz dvije godine uložit će ukupno 37 milijuna funti za promociju Velike Britanije kao izvrsnog mjesta za biznis, kao odlične turističke destinacije i kao sjajnog mjesta za stjecanje obrazovanja, nadajući se da će to stvoriti dodatnu vrijednost od milijardu eura u obliku rasta trgovinske razmjene i ulaganja.

Brojne poznate britanske ličnosti i tvrtke podržale su koordiniranu akciju predstavljanja njihove zemlje svijetu: Victoria Beckham, princ Harry, Sir Richard Branson, Anna Wintour, Damon Hill, British Airways, Virgin, Aston Martin, Jaguar Land Rover... Međunarodne aktivnosti odvijale su se na deset ključnih tržišta, tržišta na kojima žele bolje pozicionirati svoje tvrtke ili s kojih žele privući investitore u Veliku Britaniju, poput Sjedinjenih Američkih Država, Njemačke, Francuske, Indije, Kine, Japana, Brazila, Australije. S crvenog tepiha u svoje su prednosti uvjeravali New York, Los Angeles, Rio de Janeiro, Melbourne, Šangaj, Tokio.

»Velika Britanija je, naravno, zemlja kraljevske obitelji, Tudora i Shakespearea, Oxforda i Cambridgea, ali je i više od toga. To je zemlja inovacije, novih tehnologija, poslovnih mogućnosti«, tako britanska diplomacija objašnjava zašto su i kako kroz kampanju spojene tradicionalne i moderne vrijednosti njihove zemlje.

Svoju poruku Britanci su nedavno promovirali i u Zagrebu. Kako bi obilježili ulazak Hrvatske u Europsku uniju, u Zagrebu su u zadnjim danima lipnja u promet pustili tramvaj oblijepljen plakatom njihove kampanje. »Hrvatsko pristupanje Europskoj uniji ima povijesno značenje i predstavlja veliki korak kako za Hrvatsku tako i za EU. Velika Britanija želi Hrvatskoj srdačnu dobrodošlicu, i puno uspjeha kao dvadesetosmoj članici Europske unije«, kazao je tada britanski veleposlanik David Slinn.

Baš taj trenutak, ulazak u Europsku uniju, i Hrvatska je trebala iskoristiti kako bi Europi i svijetu ispričala svoju priču, priču o tome tko smo i što smo, kakva je ta zemlja koja postaje nova članica Unije, smatra Krešimir Macan, stručnjak za odnose s javnošću, koji je dobro upoznat s britanskom kampanjom.

– I u Hrvatskoj je takva kampanja i izvediva i potrebna. Imamo dovoljno pameti i znanja za to, samo netko treba odlučiti da se u tako nešto krene. U Velikoj Britaniji se ne radi o nekakvoj privatnoj inicijativi, nego o državnoj akciji u kojoj su iskoristili zamah za Olimpijske igre i uspješno ispričali svoju priču cijelome svijetu, ističe Macan, napominjući da je Hrvatska trebala iskoristiti trenutak kada su oči Europe bile uprte u nju.

– Ulazak u EU trebao je biti vrhunac nekakve kampanje. To je bila idealna prilika da sami pokušamo stvoriti sliku o sebi i da je plasiramo prema van, kaže naš sugovornik.

Asocijacije na Hrvatsku

No, za smislenu kampanju nužno je, napominje on, da najprije znamo kakva je slika Hrvatske i kakva će Hrvatska biti za, primjerice, godinu dana. U ovom trenutku glavne asocijacije u inozemstvu, kad se spomene Hrvatska, prirodne su ljepote, prekrasna obala, a još uvijek i ratna zbivanja iz devedesetih godina. Pokazalo je to i prošlogodišnje istraživanje, rađeno za potrebe izrade strategije razvoja turizma.

Potencijalni turisti iz zemalja Europske unije tada su, kao najčešće asocijacije, spominjali ljetni godišnji odmor, sunce, more, lijepe plaže, ali dijelom i rat te nekadašnju pripadnost Jugoslaviji. Macan smatra da se to može i treba promijeniti, a da bi oslikao gdje se trenutno nalazimo, posegnuo je za abecedom i neveselom anegdotom koju je nedavno u Saboru ispričao HDZ-ov zastupnik Domagoj Milošević. Milošević je kazao da ga je njemački investitor pitao zna li što znači ABC – »anything but Croatia« (Sve osim Hrvatske) – aludirajući na poteškoće s kojima se ulagači susreću kada žele investirati u Hrvatsku.

– Mi smo sad na početku abecede, ABC. A trebamo doći do kraja abecede, do slova »w« i »Wow! Croatia«, ističe Macan.

U tome bi Britanci rado pomogli Hrvatskoj: već ove jeseni planiraju u Zagrebu organizirati konferenciju na kojoj će s hrvatskim akterima podijeliti svoja znanja i iskustva u brendiranju države. Hrvatska strana, kako doznajemo, zainteresirana je za razmjenu iskustava, no problem je uvijek isti – ne nedostaje ni znanja, ni pameti, samo novca nema.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.