Danas: 5° 1
Sutra: 5° 5° 1
22. siječnja 2020.
Osvrt na film

Istraživanje osobnog nasljeđa: Dirljivih "Tisuću sunaca" Mati Diop

Objavljeno: 1. listopad 2013. u 7:51 2013-10-01T07:51:31+02:00

Brišući granice između filma i fikcije, Diop istražuje autorsku ostavštinu svog ujaka Djibrila Diopa Mambetyja ne bi li četrdeset godina nakon njegova filma »Touki Bouki« ušla u trag njegovim glumcima

Iako su dosadašnja izdanja festivala 25FPS dokazala da eksperimentalni film baš i nije prečesto tjerao publiku da vadi maramice iz džepova, programski vrhunac njegove ovogodišnje 9. po redu edicije učinio je upravo to. Riječ je o dirljivom i krajnje emotivnom komadu Mati Diop »Tisuću sunaca«, inače autorice koja je glumila u filmu Claire Denis »25 Rhums«, s kojom dijeli slične intimističke opsesije prema Africi. Brišući granice između filma i fikcije, Diop istražuje autorsku ostavštinu svog ujaka Djibrila Diopa Mambetyja ne bi li četrdeset godina nakon njegova filma »Touki Bouki« ušla u trag njegovim glumcima.

Da bi publika bolje shvatila dotične poveznice, trebalo je u program uvrstiti i Mambetyjev originalni film, te ga prikazati u korelaciji s »Tisuću sunaca« kao predigru, samim time što je »Touki Bouki« prvi afrički film kojem su atribuirani epiteti »avangardnog« i »eksperimentalnog«. Mambetyjev alegorijski komad sumanuta je priča o senegalskom pastiru i njegovoj djevojci koji pokušavaju na sve moguće načine doći do novca za bijeg u Francusku. Kad su se preodjeveni u elegantnu kolonijalnu odjeću trebali ukrcati na brod, on odustaje shvativši da je sve to bila čista iluzija, dok ona odlazi.

U »Tisuću sunaca« Diop pokazuje da se četrdeset godina kasnije s njima ništa nije previše izmijenilo. On i dalje odvodi stoku na klanje uz zvuke famozne balade Texa Rittera iz westerna »Točno u podne«. Glazba Josephine Baker i dalje je tu, kao i famozni motocikl s volovskim rogovima. Samo što Anta nije u Parizu već na Aljasci, dok je njen voljeni Mory/Magaye zamišlja u snovima kako gola hoda snijegom. Ponešto se izmijenio i politički diskurs, što je vidljivo u sceni vožnje taksijem za čijim je volanom angažirani senegalski reper Djily Bagdad, aktivist pokreta »Y'en a marre« (Došlo nam je do grla), koji vozi junaka na projekciju filma »Touki Bouki« u dakarsko kino na otvorenom. No tijekom projekcije glumac je malo popio s prijateljima i skoro zakasnio na svečanu prezentaciju.

Iako prosede Mati Diop za razliku od njena ujaka Membetyja nije toliko avangardan, »Tisuću sunaca« su zasluženo osvojili jedan od tri festivalska Grand prixa.

Promo
PUST 2020.