Kratak vodič

Zbunjuju vas oznake na gorivu? Saznajte razliku između oktanskog i cetanskog broja

NL native

Nikada ne točite benzin nižeg oktanskog broja od onog propisanog za vaše vozilo

Nikada ne točite benzin nižeg oktanskog broja od onog propisanog za vaše vozilo



Vozači iza oznake Eurosuper benzina najprije uoče brojeve 95 i100. To je oktanski broj, jedna od važnih karakteristika benzina, no prije nego li pojasnimo o čemu je riječ, da napomenemo da nikada ne točite benzin nižeg oktanskog broja od onog propisanog za vaše vozilo.


To je pravilo koje treba dobro upamtiti želite li u bližoj budućnosti izbjeći popravak motora, a osobito to vrijedi za novije modele automobila.


Oktanski broj – veći broj, veća snaga motora


Oktanski broj označava se brojkama – 95 i 100 i nalazi se iza oznake Eurosuper. Po definiciji to je stupanj kompresije koju gorivo može podnijeti prije nego se dogodi njegovo samozapaljenje, odnosno pokretanje automobila. Dakle, gorivo se ne smije samozapaliti, već zapaliti iskrom na svjećici.




Naime, samozapaljenje može prouzročiti zagrijavanje nekih dijelova motora, nepravilan rad motora i ostale probleme koji zbog toga mogu uslijediti. Što je oktanski broj veći, gorivo može podnijeti veću kompresiju, odnosno ima veću otpornost na samozapaljenje. 


Suvremeni benzinski motori imaju senzore koji određuju trenutak pojave prvog izgaranja, pa tada upravljačka elektronika u motoru smanjuje kut paljenja, a po potrebi i količinu goriva.


Ukoliko u automobil predviđen za 95 oktanski benzin ulijemo benzin višeg oktanskog broja, elektronika će podesiti veći kut pretpaljenja, a to će povećati snagu motora za nekoliko postotaka.


Ali, ako s druge strane imate snažno, primjerice sportsko vozilo, i u njega stavite slabije gorivo od propisanog, može doći do skupe štete. 


Uz adekvatan oktanski broj preporučuje se gorivo s oznakom Class Plus koje zahvaljujući aditivima povoljno utječe na motor – uklanja naslage i dijelove motora štiti od korozije.


Cetanski broj za dizelaše


A kad je riječ o dizelskom gorivu, njegova kvaliteta se označava cetanskim brojem. I kod njega vrijedi isto – što je veći, izgaranje je pravodobnije i bolje, rad motora pravilniji, potrošnja niža.



No, kako je dizelski motor manje osjetljiv na kvalitetu goriva od benzinskog, taj broj se obično ne iskazuje. Zbog male razlike u cijeni preporučuje se Eurodizel s oznakom Class Plus jer sadrži aditive koji aktivno čiste motor, štite od korozije i smanjuju potrošnju goriva.


Čistoća goriva dobra za motor i okoliš


Ni oktanski ni cetanski broj ne pokazuju čistoću goriva koja se određuje po drugim normama. 


Stoga, i visokooktanski benzin može, ali i ne mora biti kvalitetniji, to dakle ovisi o sadržaju raznih neželjenih supstanci u njemu.


Sumpor je jedan od elemenata u gorivu za koji vrijedi – što manje, tim bolje. Aktualni ekološki standardi propisuju kako ga mora biti manje od 10 ppm (parts per million – milijunti dio). Na taj se način smanjuje emisija njegovih spojeva koji su pogubno djelovali na okoliš – pojavu poznatu kao »kisele kiše«. Iznimno je štetan i za rad motora jer djeluje na koroziju dijelova, a uništava i kvalitetu ulja za podmazivanje.


PAH – Polycylic aromatic hydrocarbon ili policiklički aromatski ugljikovodik nam ukazuje na udio teških spojeva koji, kao i sumpor, pogubno djeluju kako na ekologiju, tako i na motor. Osim što mu smanjuju dugovječnost, pogoršavaju sagorijevanje što utječe na povećanje potrošnje.


Gustoća je još jedan pojam koji opisuje kvalitetu goriva. Balans gustoće, bez sastojaka koji bi bili iznad ili ispod optimalnog, »prelagani« ili »pregusti«, također utječe na optimalno sagorijevanje.



Mazivost je karakteristika koja dolazi zbog uklanjanja određenih spojeva, poput sumpora, koji imaju negativne ekološke i dinamičke karakteristike, ali su korisni kod podmazivanja motora. Umjesto odstranjenih štetnih sastojaka, mazivost se obogaćuje aditivima bez negativnih ekoloških manifestacija.


Čistite spremnik i ne vozite na rezervi


Gore su navedene najvažnije karakteristike goriva, no ako vam je i dalje sve zajedno nerazumljivo, kupnjom kvalitetnog goriva sve će navedene karakteristike biti zadovoljene. Ono što bismo vam još mogli savjetovali – čistite spremnik. U njemu se s vremenom može nakupiti vlaga koja se nakon kondenzacije vraća u gorivo.


Koliko često čistiti? Jednom u pet godina najmanje. I ne vozite na »rezervi« jer to nije zdravo za motor. Čim vam razina goriva padne na četvrtinu, put neka vas vodi na benzinsku postaju.


Ostale savjete za racionalnu vožnju pogledajte OVDJE.