Guma glavu čuva

Spremni za snijeg? U brojne EU države od danas se ne može automobilom bez zimske opreme

Edi Prodan

U Hrvatskoj navedene zakonske odredbe stupaju na snagu onog časa kad se proglase zimski uvjeti na cestama te da inače nisu obaveza



Priča ide ovako. Vozač iz Rijeke, Pule ili Zadra kreće prema Zagrebu. Prognoze govore kako će snijega biti, ali on Vakuli ne vjeruje. Odnosno nada se kako će se vratiti prije no što snijeg zatrpa gorski dio Hrvatske. Iz Zagreba žuri kući ali… k’o za vraga, negdje na Bosiljevu kreću prve pahulje. Pa sve snažnije. Naš »optimist« ne da nema zimske gume nego nema ni lance u »bunkeru«. I onda slijedi najgore – umjesto da se na nekoj benzinskoj crpki opremi lancima on kreće u rizik. Pa proklizava, da bi ga na kraju okrenulo na kolniku što stvara kilometarsku kolonu. 


S druge strane protivnici donošenja zakona o obaveznoj zimskoj opremu u određenom vremenskom periodu, ističu kako bi takav zakon bio besmislen za veliku većinu jadranskih županija. Primjerice što će takav zakon Dubrovačko-neretvanskoj županiji? Pa bi se opet moralo imati izuzeća, kao u Sloveniji za njihov jug, pa bi se opet, kad snijeg »iznenadi«, stvarali »čepovi«.





    Klasična konverzacija vlasnika automobila, koji nikako da prihvate činjenicu kako je zimska oprema stvar sigurnosti, a ne zadovoljenja granične policije, svake se jeseni, u studenome, iznova intenzivira. Jer, tradicionalno, 15. studenoga u brojnim europskih državama počinje sezona prometnih propisa što vozače obavezuju na korištenje zimske opreme. I ma koliko se zapravo velika većina pravila zna, svake se godine javlja i čitav niz nedoumica po pitanju što to zapravo čini »zimsku opremu«. 


    Najjednostavnije i najsigurnije je montirati četiri zimske gume. Tada ste u skladu sa svim propisima i ne morate brinuti ma o čemu. Što se god u prometu dogodi, vi ste ispravni. I ne samo da ste ispravni nego i apsolutno pokretni dođe li do snježnih oborina. Nemate li potrebu, ili što je danas česta pojava – nedovoljno sredstava, za nabavku zimskih guma, obaveza su ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 milimetra i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.   


Velike kazne


Napominjemo da u Hrvatskoj navedene zakonske odredbe stupaju na snagu onog časa kad se proglase zimski uvjeti na cestama te da inače nisu obaveza. Prema članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama zimski uvjeti na cesti su kada je kolnik prekriven snijegom ili kad je na kolniku poledica te se u to vrijeme zabranjuje promet motornim vozilima što nemaju propisanu zimsku opremu. 


    Kazneni dio priče je također određen. Za pojedinca, vozača kazna je ako se nađe u zimskim uvjetima bez zimske opreme 700 kuna. Kazne za pravne subjekte, tvrtke ili obrtnike, koji dozvole da se nepropisno opremljeno vozilo nađe u zimskim uvjetima mogu iznositi i do 15 tisuća kuna. 



– Provodimo brojne akcije i edukacije u kojima ljudima pojašnjavamo korisnost korištenja zimskih guma. Vrlo jednostavnom računicom pokazujemo im da nabavka zimskih guma u startu jeste investicija, no investicija što se sasvim sigurno vraća tijekom eksploatacije. K tome, kad temperatura na kolniku padne ispod 7 stupnjeva, ljetne gume imaju znatno manju sposobnost prianjanja pa naprosto nije točno da zimske gume nisu potrebne u jadranskim županijama, ističe Darko Rafaj, voditelj prodaje tvrtke Auto Hrvatska – dijelovi, jedan od vodećih domaćih autoriteta kad su pneumatici u pitanju, tim više što se godinama aktivno bavio automobilizmom pa mu je jasno koliko su gume važne za sigurni opstanak automobila na kolniku.  Stoga, možda je ipak najuputnije »baciti se u trošak« i nabaviti četiri zimske gume.



    U susjednoj Sloveniji priča je vrlo slična, štoviše prema njihovim propisima ljetne gume mogu imati dubinu profila od samo 3 milimetra, no tamo je od 15. studenoga do 15. ožujka to obaveza bez obzira kakvi bili vremenski uvjeti. 


    Slovenski pravilnik je na snazi od prošle godine i sličan je našem s time da se uz lance mora imati i adekvatnu – lopatu. Vrlo se često postavlja i pitanje smije li se u Sloveniju bez zimske opreme u periodu od 15. studenoga do 15. ožujka? Odgovor bi mogao biti i da, smije se, tim više što se na priobalni dio Slovenije, u koji pripada i koridor Pasjak-Podgrad-Kozina, zimske zakonske odredbe ne odnose. U južnim se dakle dijelovima Slovenije zakonska podloga ponaša kao i u Hrvatskoj, no idete li ma u koji drugi dio Slovenije, zimska je oprema neophodna i vrlo je vjerojatno da granicu nećete prijeći nemate li propisanu zimsku opremu. K tome, zateknu li vas zimski uvjeti u Sloveniji bez zimske opreme, kazna je 120 eura. No, ako zbog neadekvatne opreme ugrozite promet, primjerice ispriječite se na cesti i izazovete zastoj, kazna raste na čak 400 eura.   


Odrediti tvrde granice


U Bosni i Hercegovini zakonske su odredbe slične – obaveza počinje 15. studenoga no traje mjesec dana duže, do 15. travnja, odnosno do tada se mora imati zimsku opremu da bi se smjelo prometovati njihovim cestama. Ipak ima i jedna »pogodnost« – kazne su mnogo niže, te preračunato iznose 150 kuna. Srbija zimsku opremu obavezuje od 1. studenoga do 1. travnja, a kazna za njezino neposjedovanje je 28 eura. 


    Zanimljivo, Italija, Francuska, Njemačka pa čak i sam pojam »alpske države« Švicarska, na zimske uvjete gledaju isto kao Hrvatska – zimska oprema je obavezna na mjestima i u situacijama kad se proglase zimski uvjeti. Kažemo zanimljivo jer već su duže vrijeme pritisci na hrvatsko zakonodavstvo da se uvedu obaveze slične kao u Sloveniji ili Srbiji. 


    Naime, svaki jači val snježnih padavina u Hrvatskoj, zbog neopremljenih vozila, izaziva pravi kaos. Tako je uostalom već bilo u listopadu kad je prvi ovojesenski hladni val na usponu autoceste od Vrbovskog prema Ravnoj Gori napravio brojne zastoje. 


    Trenutak kad će se problematika termina obavezne zimske opreme iznivelirati na području EU, ako ne i čitavog kontinenta, je sve bliže, pa bi i dileme o »zimskoj opremi« trebale biti sve dalje. Vozit će se ili s potpunom opremom te maksimalno sigurno, ili će automobili na prisilno »zimovanje«.