U problemima

RASPAD SUSTAVA Autotrolej zbog nedostatka vozača od ponedjeljka “reže” gradske linije

Marinko Glavan

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Ukidanje polazaka, skraćene trase ili skraćeno vrijeme prometovanja autobusa na gradskim linijama uvodi se prvog dana drugog polugodišta školske godine, kada inače gradom vladaju poprilične prometne gužve



RIJEKA Zbog nedovoljnog broja vozača Autotrolej će od ponedjeljka, 14. siječnja, ukinuti niz polazaka na gradskim linijama javnog prometa, a dio linija prometovat će na skraćenoj trasi, objavljeno je jučer poslijepodne iz gradskog javnog prijevoznika. Ukidanje polazaka, skraćene trase pojedinih linija ili skraćeno vrijeme prometovanja autobusa na gradskim linijama, valja napomenuti, uvodi se prvog dana drugog polugodišta školske godine 2018./2019., kada inače gradom vladaju poprilične prometne gužve.


Novi list je u proteklih mjesec dana u više navrata izvještavao o poslovnim problemima Autotroleja, od poteškoća s održavanjem zastarjelog voznog parka, preko nedostatka vozača, do gubitaka u poslovanju uzrokovanih, među ostalim, sve slabijom prodajom karata, odnosno sve manjim interesom korisnika za uslugu javnog prijevoza. Jučerašnjom objavom pokazalo se da problema itekako ima, a prema najavama iz Autotroleja uslijedit će i korekcija polazaka na prigradskim linijama.


Popularne linije


Zasad su, prema jučerašnjem priopćenju, »srezane« nešto manje frekventne gradske linije, no manje polazaka će biti i na najprometnijim linijama, iako iz Autotroleja nisu našli za shodno preciznije obavijestiti koji će polasci biti ukinuti na inače najpopunjenijim linijama, broj 2, 6, 7, 7a i tako redom.Na liniji 1A, umjesto na relaciji Marčeljeva Draga – Delta, autobusi će prometovati samo od Marčeljeve Drage do Prenoćišta Kantrida, iznad »3. maja« i natrag. Putnici koji iz Marčeljeve Drage žele stići do središta grada, ili iz centra svojim kućama, bit će primorani presjedati na autobuse linije broj 1 na stajalištima u Liburnijskoj ulici, prije skretanja prema Marčeljevoj Dragi. Linija 1B između Strmice i Tower centra, svojevremeno najavljivana kao poveznica istočnog dijela grada s najvećim gradskim shopping centrom, po novom će voznom redu prometovati u skraćenom vremenskom periodu, od 5.10 sati do 8.35 sati te od 13, do 17 sati.Linije broj 3, na relaciji Grbci – Delta i 3a, na relaciji Bezjaki – Jelačićev trg, spojene su u jednu, liniju broj 3, koja će voziti do Drnjevića, zatim do naselja Bezjaki, te u povratku preko Šumci do Grbci i dalje redovitom trasom linije broj 3. Polasci iz Bezjaki prema Osnovnoj školi Zamet pritom će prometovati redovito, prema uobičajenom voznom redu za trajanja nastave. Linije 5a Drežnička – Tibljaši i 5b, Drenova – Kablari – Petrci, također su spojene u jednu, koja će ubuduće nositi broj 5a, a prometovat će od stajališta na rotoru Škurinje, preko Stupara, Petrci i Kablara, do Centralnog gradskog groblja Drenova te natrag istom rutom u povratku.Autobusi na linijama 8a, Jelačićev trg – Kampus Trsat i 9, Delta – Baraći prometovat će skraćeno, tako da će linija broj 8a voziti od 7.30 do 9 sati te od 14 do 16 sati, a linija broj 9 od 70 do 9 sati te od 13 do 17 sati.

Smanjeni polasci


Na ostalim gradskim linijama, šturo izvješćuju iz Autotroleja, u jutarnjem i popodnevnom vršnom periodu zadržan je vozni red »kako bi osigurali dovoljno polazaka za nesmetani odlazak na posao i u škole«. No, smanjen je broj polazaka između jutarnjeg i popodnevnog perioda te u večernjem terminu, navodi se nadalje u priopćenju, valjda bez potrebe za opširnijim objašnjavanjem.


– Novi vozni red bit će pravovremeno objavljen na web stranicama Autotroleja i na stajalištima, navodi se u priopćenju, iako je upitno što znači pravovremeno, s obzirom na to da novi vozni red na snagu stupa prekosutra pa bi se mnogi koji su, primjerice na putu do kraja tjedna, mogli neugodno iznenaditi čekajući u ponedjeljak autobus koji neće doći. »Također zbog manjka vozača, u pripremi je i korekcija voznog reda prigradskih linija. Novi vozni red za područje prigrada na snagu će stupiti 1. veljače, a o detaljima izmjena građani će biti obaviješteni naknadno. Molimo za razumijevanje sve naše korisnike«, poručuju nadalje iz Autotroleja. Inače, cijelu novu shemu polazaka objašnjavaju premalim brojem vozača.

– Zbog nedovoljnog broja vozača na tržištu rada Komunalno društvo Autotrolej nije u mogućnosti zaposliti dovoljan broj profesionalnih vozača potreban za održavanje postojećeg voznog reda. Upravo zato, Komunalno društvo Autotrolej prisiljeno je privremeno izmijeniti vozni red i to spajanjem linija, skraćivanjem vremena rada linija i smanjenjem broja polazaka. U najfrekventnijim periodima radnog dana zadržat će se postojeći broj polazaka kako bi usluga Autotroleja ostala na istoj razini u vrijeme dolaska i odlaska građana na posao i u škole. Naime, zanimanje profesionalnog vozača izuzetno je deficitarno, pa tako u Primorsko-goranskoj županiji uopće nema evidentiranih nezaposlenih vozača D kategorije koja je potrebna za obavljanje posla vozača autobusa. Autotrolej stoga natječaje za zapošljavanje vozača objavljuje i u ispostavama Zavoda za zapošljavanje izvan županije i to uz pogodnost osiguranja smještaja. Nažalost, niti ova mjera ne daje željene rezultate«, stoji u priopćenju, uz napomenu kako je Autotrolej, u dogovoru sa Zavodom za zapošljavanje pokrenuo osposobljavanje 12 nezaposlenih vozača C kategorije, o trošku Društva, za stjecanje D kategorije. Također, pokrenuta je i prekvalifikacija zainteresiranih nezaposlenih radnika za stjecanje kvalifikacije i polaganje ispita D kategorije za upravljanje autobusom.


Bolji uvjeti rada


Isto tako, Autotrolej kontinuirano zapošljava umirovljenike i trenutačno ih je u sustavu ovog komunalnog društva zaposleno 12.– U konačnici, sa sindikalnim predstavnicima dogovaraju se bolji uvjeti rada i povećanje stimulativnog dijela plaće koji se planira uvesti od 1. veljače ove godine. Vjerujemo da će sve ove mjere dati željene rezultate i da će uskoro biti popunjena otvorena radna mjesta profesionalnih vozača. No, u međuvremenu, s trenutačno zaposlenih 313 vozača D kategorije, što je čak 29 manje no početkom 2018. godine, Autotrolej je, kao što je rečeno, prisiljen privremeno korigirati vozni red. Također, treba reći i da je na samom kraju prošle godine na vlastito traženje neočekivano umirovljeno čak 13 vozača i to zbog činjenice da su umirovljenjem baš u tom trenutku ostvarili bolje mirovine nego da su čekali da ostvare puni radni staž. Iako je njihov postupak u potpunosti razumljiv, dodatno je opteretio sustav koji se već neko vrijeme susreće s nedostatkom vozača i upravo zato poduzima već spomenute mjere. Autotrolej tako u ovom trenutku raspolaže s najmanjim brojem vozača u posljednjih pet godina, objašnjavaju iz Autotroleja.

Negativni trendovi u poslovanju Autotroleja iz prošle godine, politikom ukidanja polazaka teško da će biti ispravljeni. Možda na papiru i u bilanci, ali poanta javnog prijevoza nije da ostvaruje profit, već da osigurava adekvatnu uslugu građanima, kao i učinkovitu alternativu prijevozu osobnim vozilima, na taj način smanjujući gužve na gradskim prometnicama, kao i zagađenje zraka prevelikim brojem vozila u gradskim središtima. Što od toga kani postići Autotrolej, nakon ove je objave teško zaključiti, ali je teško vjerovati da će, sa smanjenim brojem polazaka javni autobusni prijevoz biti konkurentniji bilo osobnim automobilima, bilo drugim vidovima javnog prijevoza poput taksija ili ubera.