Veliki iskorak

LUKA RIJEKA Najveća investicija u 40 godina je pri kraju. Evo što sve donosi novi terminal Škrljevo

Darko Pajić

Pozadinski terminal »Luke« na Škrljevu ujedno je i najveća investicija u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji / foto Silvano Ježina

Pozadinski terminal »Luke« na Škrljevu ujedno je i najveća investicija u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji / foto Silvano Ježina

Na Škrljevu će uskoro biti otvoreno oko 100.000 četvornih metara natkrivenog skladišnog prostora, te dodatni uređeni plato za kontejnere. Pored toga na Škrljevu se dovršava i uređenje u cijelosti natkrivenih željezničkih industrijskih kolosijeka, čime će se omogućiti da se prekrcaj vagona može odvijati od 0 do 24 sata i u svim vremenskim uvjetima



Izgradnja novih kapaciteta na pozadinskom skladištu riječke luke u Škrljevu vrijedna je 218 milijuna kuna, a tvrtke GP Krk i GPP Mikić bi za desetak dana trebale okončati realizaciju prve i druge faze izgradnje. Nekoliko dana prije Božića planira se svečano otvaranje novih skladišnih kapaciteta »Luke« Rijeka, odnosno otvaranje pozadinskog terminala Škrljevo s godišnjim kapacitetom za kontejnerski promet od 125.000 TEU-a.


Riječ je o najvećoj investiciji tvrtke »Luka« u posljednjih 40-ak godina, ujedno i o najvećoj investiciji u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji, koja je realizirana ove godine. Za oko tri tjedna na Škrljevu će biti otvoreno oko 100.000 četvornih metara natkrivenog skladišnog prostora, te dodatni uređeni plato za kontejnere, pored čega se na Škrljevu dovršava i uređenje u cijelosti natkrivenih željezničkih industrijskih kolosjeka, čime će se omogućiti da se prekrcaj vagona može odvijati od 0 do 24 sata i u svim vremenskim uvjetima.



Prometna infrastruktura




Novi skladišni kapaciteti riječke luke već sada izgledaju impresivno, iako na gradilištu vlada velika aktivnost i uposleno je mnoštvo strojeva i radnika kako bi se na vrijeme obavio preostali posao. Već je izgrađeno ukupno 54.000 četvornih metara zatvorenog skladišnog prostora koji će biti dvostruko veći od prijašnjeg, te još 45.000 četvornih metara prostora natkrivenog nadstrešnicom. Za kontejnerski depo određeno je dodatnih 14.000 četvornih metara prostora, koji se u budućnosti, po potrebi rasta prometa, može i dodatno povećavati kako bi se mogli servisirati svi kontejneri. Osim toga izgrađena je trafostanica i sprinkler stanica, te prometna i ostala prateća infrastruktura. Simbolično se ovom investicijom zatvara svojevrsni krug, jer je posljednja značajnija investicija tvrtke Luka bila upravo na Škrljevu krajem sedamdesetih godina prošlog stoljeća.




Predsjednik Uprave »Luke« Rijeka Vedran Devčić izabran je za menadžera godine u kategoriji javnih poduzeća od strane Hrvatskog udruženja menadžera i poduzetnika (CROMA), koje tradicionalno dodjeljuje ovu nagradu. Svečanost dodjele nagrada bit će održana danas u Hotelu »Westin« u Zagrebu s početkom u 18 sati, a nagrade se dodjeljuju u ukupno 16 kategorija. Zanimljivo je kako je upravo uspješna realizacija projekta Škrljevo bio vjerojatno najvažniji argument za dodjelu priznanja Devčiću. Projekt je kreiran i realiziran vizijom Uprave »Luke«, te je uspješno povezao privatizaciju kroz dokapitalizaciju i veliku razvojnu investiciju, jer su sredstva za Škrljevo osigurana upravo dokapitalizacijom »Luke« u kojoj je ova tvrtka dobila i uglednog strateškog partnera, tvrtku OT Logistics, što je rijedak i pozitivan primjer osmišljavanja i provedbe modela dugoročnog razvoja jedne državne tvrtke.



Podrška kontejnerskom terminalu


Kako ističe predsjednik Uprave »Luke« Rijeka Vedran Devčić novi pozadinski terminal Škrljevo bit će produžena ruka postojećeg kontejnerskog terminala na Brajdici, a djelomično i rješenje za problem manjka manipulativnog prostora riječke luke, koja se u središtu Rijeke više ne može širiti niti razvijati.


– Već dugo »Luka« ima veliki problem što na lučkom području, gdje se nalazi stara luka i zaštićena katna skladišta Metropolisa, koja ne odgovaraju današnjim potrebama luke, nema ni prostora niti adekvatnih skladišta za širenje. Vrlo brzo bi se moglo dogoditi i napuštanje dijela prostora kojeg još uvijek koristimo, jer znamo da se namjerava krenuti u ubrzanu realizaciju uređenja marine u Porto Barošu, te staviti zaleđe nove Zagrebačke obale u funkciju drugog kontejnerskog terminala. Radili smo na limitiranom prostoru, koji je ograničavao razvoj, a ovaj modernizirani terminal na Škrljevu s novim skladišnim kapacitetima u dijelu generalnog i rasutog tereta, predstavlja rješenje za taj problem. Škrljevo je također podrška kontejnerskom prometu na Brajdici, koji kontinuirano i ubrzano raste. Na Škrljevu povećavamo kapacitet i uvjete rada za punjenje i pražnjenje kontejnera, a dosad smo te poslove radili za oko četvrtinu svih kontejnera s Brajdice. Sada će biti ostvareni daleko bolji uvjeti za deponiranje praznih, punjenje i pražnjenje kontejnera, što će pridonijeti cilju povećanja dvosmjernog prometa na riječkom prometnom pravcu, odnosno nastojanja da izbjegnemo transport praznih kontejnera što je više moguće. Ovaj pozadinski terminal će istovremeno biti i sjajna poruka i poziv svim sadašnjim i novim poslovnim partnerima da preusmjere dodatne i nove terete na riječki prometni pravac, ističe Devčić dodajući kako će odmah uslijediti i realizacija treće faze projekta. Sva stara skladišta će na Škrljevu biti obnovljena i renovirana nakon što se tereti iz njih izmjeste u nova skladišta i taj posao trebao bi biti završen do sredine naredne godine.



Prometno rasterećenje središta


Jedan od pozitivnih učinaka od otvaranja Škrljeva trebalo bi biti i prometno rasterećenje u središtu Rijeke, jer će se smanjiti broj kamiona i vučnih vozila, koja sada moraju prevoziti dio kontejnera od Brajdice prema bazenu Rijeka i obrnuto. Drugim riječima »Luka« od ovog Božića seli dio svojih aktivnosti iz centra u zaleđe grada, a pritom ostvaruje još bolje uvjete rada i veći potencijal za povećanje prometa, pogotovo u sinergiji s kontejnerskim terminalom na Brajdici. Proces je logičan i potreban, jer svaka luka traži prostor za rad, kojeg u Rijeci nema dovoljno. Šteta je samo što se ova investicija nije i daleko ranije realizirala.