Razvojna vizija

Strategija razvoja turizma donosi neke nove atrakcije na Crikveničko-vinodolskoj rivijeri

Alenka Juričić Bukarica

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Vizija turističkog razvoja je dinamična rivijera rekreacije i zdravlja. Osnovni ciljevi razvoja turizma do 2029. godine su unapređenje kvalitete, produljenje sezone i podizanje prepoznatljivosti



CRIKVENICA Grad Crikvenica, Grad Novi Vinodolski i Vinodolska općina te njihove tri turističke zajednice pristupili su 2018. godine izradi nedavno predstavljene Strategije razvoja turizma Crikveničko-vinodolske rivijere, koju je izradio Institut za turizam iz Zagreba.


– Mi smo jedna destinacija koja je povezana povijesno, kulturološki, gospodarski… Trenutno na ovom području djeluju tri jedinice lokalne samouprave, što stvara određena ograničenja koje ovom strategijom želimo prevladati i dodatno produbiti postojeću suradnju među jedinicama lokalne samouprave te turističkim zajednicama – pojasnila je Marijana Biondić, direktorica ureda Turističke zajednice Grada Crikvenice.


Kroz strategiju je definirana vizija turističkog razvoja Crikveničko-vinodolske rivijere – dinamična rivijera rekreacije i zdravlja. Prema strategiji, to je »turistička destinacija ubrzanog turističkog razvoja fokusirana na pružanje globalno konkurentnih visokokvalitetnih iskustava odmora, rekreacije i zdravlja u granicama nosivog kapaciteta prostora«. Osnovni ciljevi razvoja turizma do 2029. godine su unapređenje kvalitete, produljenje sezone i podizanje prepoznatljivosti.




Definirana je proizvodna koncepcija rivijere i sustav turističkih proizvoda. To su proizvodi u prvoj skupini odmora – Relax (sunce i more i ruralni), Outdoor, Zdravlje i Kultura. Druga skupina su proizvodi posebnih interesa – Sport, Djeca i Romantik, a treću čine proizvoda poslovnog turizma.


12 složenih programa


Strategija je i prostorno strukturirala turistička iskustva kroz tri zone, zonu obale, središnju ruralnu zonu i zonu šumskog zaleđa. Obalna zona, koja je gotovo u potpunosti urbanizirana, treba biti središnje mjesto zbivanja. Riječ je o uskom obalnom potezu od Jadranova do Sibinja. Na nju se prostorno naslanja središnja ruralna zona od Drivenika do Ledenica, što bi trebao biti prostor fizički aktivnog i kulturološki upečatljivog boravka ispunjenog »ljepotom življenja«. Posljednje je šumsko zaleđe, odnosno zona planinskih obronaka s nekoliko zaseoka koji gostima nude boravak u čistoj i zdravoj prirodi. Ovo je, uz ostalo, prostor uređenih lovišta i centra za jahanje, ali i mjesto promatranja ptica i divljih životinja u prirodnom okruženju.



Iris Bruketa Milić je pojasnila da najveći dio ruralne zone koju definira Strategija potpada upravo pod Općinu Vinodolsku za koju je vrlo važan, uz ostalo, razvoj gastro ponude. Autohtona kuhinja, kvalitetne domaće namirnice, kušaone, više gastro objekata…


Treba samo spomenuti i velik broj stabala smokava od kojih se također može napraviti lijepa turistička priča. Područje koje trenutno ima najveći dio ruralnih vila, trebalo bi postati slično unutrašnjosti Istre puno agroturizama, seoskih gospodarstava i slične ponude koja će gostima dati novu vrijednost kod dolaska. Trenutno primjerice postoji hostel Mali Pariz čija je vlasnica nutricionistica pa se taj dio može lijepo nastaviti i na koncepciju rivijere zdravlja i rekreacije kroz nutricionističke programe i slično.


Tu su i novi projekti u ponudi sporta i rekreacije, u što je uključena i buduća Rekreacijska zona Tribalj. Uz prekrasno Tribaljsko jezero trebalo bi osnovati čitav niz sadržaja, od šetnice, nogometnog igrališta, dvorane, do smještaja za prihvat sportskih ekipa.



U okviru strategije izrađen je i akcijski plan koji definira 12 složenih programa, svaki s većim brojem pojedinačnih aktivnosti koje je potrebno implementirati u svrhu realizacije vizije i ciljeva strategije. Programi su raspoređeni u tri strateške cjeline – unapređenje upravljanja turizmom, unapređenje kvalitete i unapređenje iskustva gosta.


Oformit će se koordinacijsko tijelo koje će činiti čelnici lokalnih samouprava, direktori TZ-a, kao i predstavnici jačih subjekata iz javnog i privatnog sektora. Ovo bi tijelo bilo zaduženo za koordinaciju razvoja kao i kontolu provedbe svega onoga što će se na razvojnom planu u turističkom smislu odvijati na Rivijeri. Za svaki program akcijskog plana osnovat će se projektni timovi koji će biti zaduženi za rad na pojedinim temama.


Jedan od glavnih aduta u Strategiji razvoja turizma Crikveničko-vinodolske rivijere su plaže, a izuzetno su važne na crikveničkom području.


– One su svakako naš veliki potencijal i u fokusu su nam interesa, jer »sunce i more« će, bez obzira na razvoj ostalih segmenata ponude, i dalje ostati jedan od naših najvažnijih proizvoda – kažu u Crikvenici. Strategija predviđa uspostavu i uređenje sustava tematiziranih plaža Rivijere kroz izradu zajedničkog akcijskog plana uređenja i upravljanja plažama na čitavom području rivijere koji će odgovoriti na pitanje na koji način dalje razvijati i uređivati plažne prostore te njima upravljati. Program koji je komplementaran programu razvoja plažnih prostora je uređenje obalne pješačke šetnice koja bi povezivala praktički čitavu rivijeru, od Jadranova do Povila.


Rivijera zdravlja


Forte rivijere, a posebno Crikvenice, bit će i razvoj Rivijere zdravlja. U Crikvenici se, naime, nalaze ključne institucije Thallassotherapia Crikvenica, Terme Selce, kao i brojne druge zdravstvene ustanove.– Kroz program koji smo nazvali Rivijera zdravlja radit ćemo na jačanju specijalističke zdravstveno-turističke ponude. Kroz tu aktivnost predviđeno je povezivanje zdravstvene ponude s gastro ponudom, ponudom rekreacije, ponudom zdravih lokalnih proizvoda… Planiramo uvođenje zelenih standarda te daljnju organizaciju kongresa zdravstvenog turizma CIHT koji je jedan od najjačih u Hrvatskoj na ovu temu – istakla je Biondić.

U tu se priču uklapa i ponuda rekreacije, što pretpostavlja stavljanje u funkciju nekih zona koje su predviđene Prostornim planovima, a od kojih se neke i koriste, dok druge tek trebaju biti stavljene u funkciju. Svakako su tu i daljnji razvoj mreže staza i šetnica, bike staza… Također naglašeno i daljnje inzistiranje na povećanju kvalitete u svakom smislu, od smještaja i ponude do razvoja ljudskih potencijala, a iskristalizirala su se i dva vrlo značajna programa. To su razvoj agrozona i OPG-ova, kao i razvoj tematskog multifunkcionalnog parka.


Što se tiče takozvanih agrozona, činjenica je da postoji područje Pavlomira koje vrlo uspješno nosi vinsku priču ovog kraja. Tu je i područje iznad Selca u kojoj je privatni investitor posadio nasade i razvija projekt ruralnih vila. Između Dramlja i Jadranova ispod magistrale pod ingerencijom Grada Crikvenice oformljena je još jedna agrozona. Tu bi bio poljoprivredni dio pod nasadima, uz što bi se gostima nudili i popratni sadržaji poput ugostiteljskog punkta, šetnice, interpretacijskog centra, kušaone…


Sport i rekreacija


Strategija planira i razvoj tematskog parka koji bi uključivao sportsko-rekreacijske i adrenalinske atrakcije, bazene, ugostiteljsku ponudu, kao i sadržaje za organizaciju festivalskih, glazbenih i sličnih događanja. Na uređenju plažnog resursa inzistirat će se i na području grada Novog Vinodolskog. Kako je pojasnio Vlado Butković, direktor TZG-a Novi Vinodolski, jedan od osnovnih ciljeva je daljnje uređenje i širenje plaža te podizanje ponude na višu razinu.


– Bitno nam je i bolje korištenje zaobalja, i to u smislu razvoja smještaja, kao i turističke ponude. Nedostaje nam hotelskog smještaja, tako da je jedan od prioriteta kojeg definira i sama Strategija jest više hotelskog smještaja više kategorije. Potrebni su nam novi hoteli, a poznato je da imamo i neke ruševne koji bi se trebali adaptirati i privesti svrsi – kazao je direktor TZG Novi Vinodolski. Također je istaknuo da se u budućnosti planira raditi i na dovođenju velikih manifestacija, poput festivala, za što bi se uredio prostor kod Ledenica. Velik napredak napravljen je i u nautičkom segmentu koji ostaje jedan od značajnijih segmenata turističke ponude Novog.


Iris Bruketa Milić, direktorica Turističke zajednice Općine Vinodolske, ukazala je na još jedan bitan moment u cijeloj priči, a to je upravljanje turističkim razvojem, odnosno njegovo usmjeravanje.– U našoj općini se turizam razvio relativno kasno, značajniji razvoj počinje prije 15-ak godina. Međutim, u posljednjih šest, sedam godina događa nam se ekspanzivan rast.

To je dobro, ali nam je bilo bitno dobiti dokument temeljem kojeg bismo mogli kontrolirati taj razvoj, a samim time sačuvati i prostor koji nam je izuzetan resurs. Isto tako, iako nam smještaj počiva na ruralnim vilama, na terenu počinju lutanja pa kroz Strategiju možemo osigurati i održavanje kvalitete smještaja koju imamo, što je također vrlo bitno za budući razvoj, bez obzira što nemamo hotelskog smještaja. Paralelno s time razvijat ćemo i nove proizvode, sadržaje i atrakcije – ukazala je direktorica TZO Vinodolske.