Međunarodni projekt

Obrazovanje za mir: Profesorica s Cambridgea “skenira” vrbovšćansku školu

Marinko Krmpotić

Cilj projekta Learning Communities for Peace je kroz rad u školama podučiti zajednicu u kojoj djeluju poštovanju nacionalnih, vjerskih i rasnih razlika te pridonijeti širenju ideja mirotvorstva. Stečena iskustva bit će ugrađena u svojevrsni program kojim će se pozitivne ideje nastojati primjenjivati posvuda u svijetu



VRBOVSKO Zahvaljujući kvalitetnom radu i nizu priznanja za aktivnosti vezane uz mirotvorstvo, Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića iz Vrbovskog uključena je u međunarodni projekt Learning Communities for Peace kojem je cilj kroz rad u školskim ustanovama podučiti zajednicu u kojoj te škole djeluju poštovanju nacionalnih, vjerskih i rasnih razlika, odnosno pridonijeti širenju ideja mirotvorstva i nenasilnog rješavanja sukoba. Projekt je začet krajem prošle godine, gotov bi trebao biti u svibnju 2019., a stečena iskustva bit će iskorištena za stvaranje svojevrsnog programa kojim će se spomenute pozitivne ideje nastojati primjenjivati što češće i u što većem broju sredina posvuda po svijetu. Projekt je trenutačno u fazi tzv. početnog evaluacijskog mjerenja koje se provodi u četiri školske ustanove obuhvaćene projektom, a u slučaju vrbovščanske škole provodi ga ugledna kanadska stručnjakinja dr. Sara Clarke-Habibi, profesorica na čuvenom engleskom Sveučilištu Cambridge. Dr. Clark Habibi cijeli je ovaj tjedan provela u Vrbovskom posjetivši uz matičnu i sedam područnih škola, a njeni su dojmovi vrlo pozitivni.


Univerzalni problemi


– Nisam prvi put u Hrvatskoj, ali sam prvi put u Gorskom kotaru i oduševljena sam ljepotom prirode, mirom te kvalitetom rada kojoj svjedočim već nekoliko dana, bez obzira o koliko malim školama i razredima je riječ. Moj je zadatak ponajprije biti promatrač, vidjeti kako škola radi općenito te pogotovo kako se radi u okviru ovog mirotvornog projekta. Sličnih iskustava već imam jer sam, primjerice, 2000. i 2007. intenzivno radila na sličnim projektima u BiH, a i tema mog doktorata je vezana uz obrazovanje za mir pa sam s idejama razvoja mirotvorstva i nenasilnog rješavanja problema dobro upoznata, kako kad je riječ o nastavi, tako i u svakodnevici. Problemi i sukobi motivirani razlikama u nacionalnosti nisu tipični samo za područje Balkana već su, rekla bih, nešto uobičajeno, pogotovo na početku ovog stoljeća kad se javlja iznimno velik broj migranata i mnogi se u svojoj sredini počinju susretati s ljudima drugih nacionalnosti, vjera i rasa. Bitno je pronaći način na koji je moguće što veći broj ljudi podučiti mirnom rješavanju eventualnih sukoba i poštovanju različitosti – rekla je dr. Sara Clarke-Habibi.Postupku početnog evaluacijskog mjerenja nazočila je i Nikolina Svalina iz osječkog Centra za mir i nenasilje.

Početak jedne priče


– Jedan od ciljeva je vidjeti mogu li škole same osmisliti vlastite strategije putem kojih mogu rješavati sukobe unutar škole, ali i u okviru zajednice u kojoj djeluju. Školu u Vrbovskom odabrali smo stoga jer je poznata po suradnji ljudi različitih vjera i nacionalnosti. Naravno, mogli smo odabrati i neku drugu s izraženijim problemima, ali budući da smo na raspolaganju imali samo jednu školsku godinu, odlučili smo ipak za školu u kojoj ćemo lakše provesti ovaj eksperimentalni program. Na temelju svega provedenog napravit ćemo analizu, donijeti zaključke te organizirati i stručno-znanstveni skup kako bismo stečena iskustva potom nastavili primjenjivati u sredinama gdje su problemi izraženiji. Dakle, vrbovščanska škola početak je jedne priče, projekta za kojeg vjerujemo da će se u budućnosti odvijati i u nizu drugih hrvatskih škola s ciljem razvijanja ideje mirotvorstva – kaže Svalina.



Projektom Learning Communities for Peace (Podučavanje zajednice mirotvorstvu) obuhvaćene su škole u Engleskoj, Švedskoj, Grčkoj i Hrvatskoj, a svaka od tih škola tipična je po tome što je pohađaju učenici raznih vjera, nacionalnosti i rasa. Nositelj projekta je Sveučilište u Göteborgu, partneri na projektu su Centar za mir i nenasilje (Osijek), Sveučilište u Barceloni, Arc Resoilution (Ujedinjeno Kraljevstvo), Place Identity GR – Clusters (Grčka) i Zaklada Evans (Belgija). Evaluaciju projekta u svim školama prati Sveučilište Cambridge, a projekt se financira sredstvima Erasmus+/KA2 Strateška partnerstva na području obrazovanja.





U školi u Vrbovskom zadovoljni su prvim iskustvima vezanim uz projekt. Pedagognja Tanja Jakovac ističe da je sam proces vrednovanja i analize rada nastavnika i učenika vrlo koristan jer pokazuje dobre i one manje dobre strane rada.


– Iz dosadašnjih postupaka vrednovanja uočili smo neke daljnje mogućnosti rada i to za sve nas – rekla je Jakovac, a ravnatelj škole Anton Burić vrlo korisnim smatra dobiti uvid u to kako školu i njen rad vidi netko van ovih okvira.– S radošću sudjelujemo u projektu koji će korist, vjerujem, donijeti i našoj, ali i drugim sličnim sredinama, i to ne samo u Hrvatskoj. Nepristran uvid u naš rad koji provode stručne osobe, koje to godinama rade kroz priznate projekte jednog od najpoznatijih svjetskih sveučilišta, nešto je što nas raduje i čini ponosnima – rekao je Burić.