Neuspio projekt

Umjesto povećanja, broj putnika se smanjio. Jeftinije karte za trajekte nisu uspjele

Darko Pajić

Moguće je da su vremenske prilike u siječnju, veljači i ožujku uzrokovale smanjenje prometa / Foto Silvano JEŽINA

Moguće je da su vremenske prilike u siječnju, veljači i ožujku uzrokovale smanjenje prometa / Foto Silvano JEŽINA

Niti na jednoj liniji nije zabilježeno povećanje putnika i vozila. Jadrolinija bilježi smanjenje prihoda za 900.000 kuna, a Rapska plovidba za 57.924 kune



RIJEKA – Akcija vikend-pojeftinjenja karata za 20 posto na trajektima Jadrolinije i Rapske plovidbe, čija je provedba započela 19. siječnja, nije polučila željeni rezultat jer niti na jednoj trajektnoj liniji nije povećan broj prodanih karata u vrijeme sniženja. Unatoč manjim cijenama, bilo je i manje putnika i vozila, pa su stoga obje brodarske kompanije zabilježile manje prihode od prodaje karata u vrijeme vikenda.


Prema podacima Agencije za obalni linijski pomorski promet, Jadrolinija je na razini svih linija i svih vikenda imala 9 posto manje putnika i 5 posto manje vozila, pa je na razini kompanije prihod smanjen za oko 900.000 kuna u odnosu na isto razdoblje protekle godine. Slični su i pokazatelji prometa i prihoda Rapske plovidbe, koja je u razdoblju od ukupno osam odrađenih vikenda s jeftinijom cijenom karata imala smanjeni prihod od prodaje za 57.924 kuna.


Preporuka brodarima


Oba brodara u minusu su za gotovo milijun kuna, a svojevrsni paradoks je činjenica da niti na jednoj liniji spomenutih brodara nije zabilježena povećana prodaja jeftinijih karata. Zbog takvih rezultata Upravno vijeće Agencije za obalni linijski pomorski promet nije dalo preporuku za nastavak ove akcije, a u pisanom odgovoru na upit naše redakcije navodi se samo kako eventualno daljnje produljenje vikend akcije ostaje na inicijativu samih brodara. Oni pak nisu imali isti stav, jer je Jadrolinija na preporuku Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture odlučila nastaviti s vikend-sniženjem, dok su u Rapskoj plovidbi odlučili kako projekt neće nastaviti.





U Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture najavljuju za iduću godinu izmjene Zakona o obalnom linijskom pomorskom prijevozu, koje se tiču upravo cijena karata na trajektima i katamaranima.


– Radi se na pripremi novog Zakona, a ideja je potpuno razdvojiti tarife otočnih karata od redovnih cijena. U svakom slučaju ne želimo bilo kakvo poskupljenje za otočane, ali je zakonski potrebno riješiti razdvajanje cijena kako bi se izbjegla situacija koju primjerice imamo na katamaranima, gdje turisti i osobe koje nemaju prijavljeno boravište na otoku, plaćaju simboličnu i tržišno neodrživo nisku cijenu karata na brzobrodskim linijama. Također je potrebno i smanjiti cijene na nekim trajektnim linijama, primjerice prema udaljenim otocima kao što su Vis i Lastovo – ističe državna tajnica za more Maja Markovčić Kostelac.



Državna tajnica za more Maja Markovčić-Kostelac dodatno pojašnjava zbog čega se ipak preporučuje nastavak projekta, iako su podaci o prometu i prihodu negativni.


– Treba reći da je vikend-akcija trajala prilično kratko, odnosno tek nešto više od nekoliko mjeseci. Pokazalo se da smo upravo u tom razdoblju imali izuzetno nepovoljne vremenske prilike, pa smatramo da zbog toga uopće nije bilo očekivanog povećanja prometa putnika i vozila. Ocijenili smo da je riječ o prekratkom razdoblju za donošenje konačnog suda o projektu te smo stoga preporučili brodarima i Agenciji da se s projektom ipak nastavi, uz obvezu da se financijski minusi koji će eventualno zbog toga nastati, pokriju dodatnim financiranjem brodara. Jadrolinija je tu preporuku prihvatila, a Rapska plovidba nije, tako da se produljenje vikend-akcije provodi samo na linijama Jadrolinije i to dok se ne uvede sezonski red plovidbe na svakoj pojedinoj liniji. Nakon završetka sezone ponovo ćemo raspravljati o podacima o prometu i prihodu te vidjeti hoće li se ovaj model nastaviti ili treba razmisliti o nekom drugom modelu koji bi potaknuo rast prometa izvan sezone – kazala je Markovčić-Kostelac.


Vremenske prilike


Kako iz navedenog proizlazi, podaci su u najmanju ruku kontradiktorni jer ispada da su 20 posto jeftinije karte otjerale putnike s trajekata, što je ipak nelogično. Moguće je da su vremenske prilike u siječnju, veljači i ožujku doista najvažniji razlog za smanjenje prometa, ali se isto tako mora uzeti u obzir i varijanta da sniženjem cijena izvan sezone ipak nije moguće stimulirati putnike za putovanje prema hrvatskim otocima. Interes je tijekom zime jednostavno preslab, čak i kad su trajekti jeftiniji, eventualno bi promet mogao porasti samo u razdoblju predsezone i posezone ukoliko su vremenske prilike povoljne, pa i sezona bude produljena.