LOŠ POSAO U UKRAJINI

AFERA REMONTA MIG-ova Bivši načelnik MORH-a kriv za podmićivanje Ukrajinaca

Vanja Vesić

Foto: Igor Soban/PIXSELL

Foto: Igor Soban/PIXSELL



Županijski sud u Zagrebu u utorak je nepravomoćno proglasio krivima bivšeg šefa natječajnog povjerenstva MORH-a bojnika Josipa Čovića da je primio mito, najmanje 10 tisuća eura od traženih 50 tisuća od drugoptuženog Ivice Josipovića domaćeg predstavnika ukrajinskog avio-zavoda Ukrspecexport nakon čega je ukrajinska firma dobila natječaj i posao remonta hrvatskih MIG-ova.


Bivši načelnik MORH-ovog Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda Čović nepravomoćno je osuđen na jednu godinu i osam mjeseci zatvora a Josipović na godinu dana iza rešetaka s time da prvooptuženi mora vratiti i spomenutih 10 tisuća eura koje sud smatra imovinom RH. Nitko od njih nije se pojavio na izricanju presude. Podsjećamo, po zahtjevu USKOK-a sudski proces pokrenut u rujnu 2017. bio je zatvoren za javnost a i nakon objave nepravomoćne odluke, sudski izvjestitelji morali su izaći iz dvorane jer je i obrazloženje presude po zahtjevu Tužiteljstva proglašenom stvari od nacionalne sigurnosti.


No, i mimo kokošarskog mita za dodjelu poslova remonta hrvatskih MIG-ova i upitne potrebe za tajnošću objašnjenja presude javnost već iaonako dosta zna o lošem poslu u Ukrajini u koji je ulupano oko 130 milijuna kuna. Činjenica je da su na kompromitiranom natječaju “izvisili” jedini konkurenti iz Rumunjske, tvrtka Aerostar, koju su u Hrvatskoj zastupali Đuro i Goran Sesar iz firme Flycom-ing. Ugovor je potpisan u ljeto 2013. a afera je buknula nakon što su sumnje u namještanje natječaja prijavili Sigurno-obavještajnoj agenciji(SOA) upravo predstavnici rumunjskog ponuđača. Prema optužnici Čović je i od rumunjskih ponuđača tražio mito ali su ga odbili i slučaj prijavili.




Čović je obećavao kako će svojim utjecajem na članove povjerenstva osigurati pozitivno mišljenje i prednost u remontu ali i nabavi dodatnih MIG-ova bez obzira na stvarnu tehničku sposobnost potencijalnih izvršitelja posla. Kako smo ranije pisali u ukrajinski zavod u Odessu isporučeno je ukupno sedam zrakoplova a nakon što su vraćeni u Hrvatsku u ljeto 2015. vojni inžinjeri i piloti uočili su neobične detalje. Pojavile su se otvorene sumnje da je remont obavljen nestručno i aljkavo s lošim zamjenskim dijelovima a to što je posao bio za 40 milijuna kuna jeftiniji od rumunjskih ponuđača čini se da je ispalo i skuplje za RH. Od ukrajinskih partnera nabavljeno je još pet MIG-ova, no, oni su također završili na remontu.


Od tih pet aviona, danas leti samo jedan dok su ostala četiri prizemljena još od ožujka 2016. Računa da se domaćim nebom lete tri do pet MiG-ova. Bizarni aranžman Čović je sklopio i u funkciji voditelja Odjela za zrakoplovno-tehničke standarde MORH-a i kao član MORH-ovog Povjerenstva za analizu izvodivosti i isplativosti remonta. Sada je u vojnoj mirovini. Tadašnji ministar obrane Ante Kotromanović u vladi Zorana Milanovića isticao je kako je od DORH-a tražio istragu još u srpnju 2014. sumnjajući u pogodovanje Ukrspecexportu. Ondašnja HDZ-ova oporba rado je koristila ovu aferu u političkoj borbi za vlast.