Premijera

Ciničan prikaz “tvornice snova” i njenih iluzija: Što je pokazao “Sunset Boulevard”

Foto HNK Ivana pl. Zajca

Foto HNK Ivana pl. Zajca

Na ovom zahtjevnom projektu angažirane su gotovo sve umjetničke snage kazališta – članovi Hrvatske i Talijanske drame, Baleta i Opere. Tako se skoro u cijelosti radi o riječkom kazališnom proizvodu, uz angažman gostiju Damira Kedže i Elene Brumini

Ankete koje je provodio HNK Ivana pl. Zajca redovito su pokazivale da je riječkoj publici mjuzikl jedan od najdražih žanrova. No već neko vrijeme ove glazbeno-scenske forme nije bilo na repertoaru »Zajca«, pa je potez uvrštavanja popularnog mjuzikla »Sunset Boulevard« Andrewa Lloyda Webbera dobrodošao. Na ovom zahtjevnom projektu angažirane su gotovo sve umjetničke snage kazališta – članovi Hrvatske i Talijanske drame, Baleta i Opere. Tako se skoro u cijelosti radi o riječkom kazališnom proizvodu, uz angažman gostiju Damira Kedže i Elene Brumini.

Veliki izazov

Kazalište Ivana pl. Zajca nije specijalizirano za mjuzikle, pa su se članovi njegovih ansambala našli u za njih neuobičajenim ulogama – glumci moraju pjevati, pjevači glumiti, a plesači pjevati. I za njih, i za redateljicu Renatu Carolu Gaticu kojoj je ovo prva režija mjuzikla, izazov je bio velik. Kao i za dirigenta Igora Vlajnića, koji potpisuje prvi prijevod i prepjev ovog mjuzikla na hrvatski jezik. Riječ je i o prvoj izvedbi »Sunset Boulevarda« u Hrvatskoj. Premda neki sudionici imaju i ranijih iskustava s mjuziklima, u mjuziklu je ipak najvažnije pjevačko umijeće što se u prvoj premijeri nije moglo osjetiti u svim segmentima.

Čuveni mjuzikl Andrewa Lloyda Webbera realiziran je oslanjanjem na izvedbene mogućnosti riječkog teatra i predstavu »Zajca« nema mnogo smisla uspoređivati s produkcijama na West Endu ili na Broadwayu. Njihovu izvedbenu i tehničku savršenost i preciznost teško je dostići, ali im barem treba težiti. Tijekom prve riječke premijere, naime, bilo je problema s mikrofonima, a u ključnom prizoru zakazao je pištolj iz kojega Norma Desmond puca u Joea Gillisa. Glumac je tako prije pucnja pao u bazen, a pucanj je kasnio…

Na predstavama se, naravno, svašta nepredviđeno može dogoditi, ali bi ipak trebalo poraditi na tehničkim pojedinostima. Mjuzikl »Sunset Boulevard« nastao je prema glasovitom filmu Billyja Wildera i na tekst Dona Blacka i Christophera Hamptona, a praizveden je 1993. na londonskom West Endu. Istoimeni film, u hrvatskom prijevodu »Bulevar sumraka«, Wilder je režirao 1950. godine. Priča je to o neuspješnom holivudskom scenaristu Joeu Gillisu, koji se bježeći od kamatara skloni u raskošnu vilu bivše zvijezde nijemoga filma Norme Desmond. Uskoro postaje njezin suradnik na pisanju scenarija za film »Salome«, kojim se ona namjerava senzacionalno vratiti u svijet filma. Gillis s vremenom postaje i ljubavnik od njega dosta starije Norme, kojoj je dotad jedino društvo predstavljao njezin batler. U ovom filmu Billy Wilder vrhunski razrađuje svoje poetičke i tematske preokupacije, što se prije svega odnosi na zaokupljenost motivom obmane.

Spektakularne scene

Film, kao i mjuzikl, ciničan je prikaz Hollywooda kao »tvornice snova« koja živi od iluzija, dok likove karakteriziraju obmane i samoobmane. Sve do završetka u kojemu Norma, nakon što je ubila Gillisa, tumači svjetla policijskih i medijskih reflektora kao vlastiti povratak na ekran. Posebnost je Wilderova filma što uvodi unutarnji monolog mrtvaca – narator je, naime, ubijeni Gillis.

U režiji Lloyd Webberova mjuzikla Renata Carola Gatica nije se upuštala u interpretacije ni osuvremenjavanja, već ga je postavila klasično, pridržavajući se libreta i glazbenih zadanosti ovoga žanra. Dojam spektakla predstavi su naročito dale scene s brojnim izvođačima na sceni. Tome je pridonijela koreografija Tihane Strmečki, koja je kreativno odgovorila zadanostima mjuzikla. Za vizualni aspekt zaslužni su i scenografi Dalibor Laginja i Paola Lugarić, koji su željeznom konstrukcijom s pokretnim stubištem te detaljem bazena naznačili mjesta zbivanja – filmske studije Paramounta i vilu Norme Desmond. Duh holivudskih 1950-ih godina svojim je kostimima prizvala Manuela Paladin Šabanović, a dojmu spektakularnosti pridonijelo je i oblikovanje svjetla Dalibora Fugošića.

Na prvoj premijernoj izvedbi, Normu Desmond utjelovila je Olivera Baljak. Svoju interpretaciju ekscentrične, osamljene i manipulativne bivše filmske dive Baljak gradi iz vlastitog glumačkog habitusa i sukladno svojim pjevačkim mogućnostima na kojima bi još trebalo poraditi. Izazovu je odgovorio mladi glumac Nikola Nedić, koji se solidno snašao u formi mjuzikla. Treba izdvojiti njegov ljubavni duet s Leonorom Surian Popov, koja je u prvoj premijeri tumačila Betty Schaefer, dok je u drugoj premijernoj izvedbi odigrala Normu Desmond (partner joj je bio Damir Kedžo u ulozi Joea Gillisa).

Riječke glumice Leonora Surian Popov, Olivera Baljak i Elena Brumini na domjenku upriličnom nakon premijere mjuzikla »Sunset Boulevard« zasjale su poput holivudskih diva. Elegantne i glamurozne. A takve su bile i sve ostale sudionice mjuzikla koje su pridonijele da se osjeti dašak kazališnog glamura. »Sunset Boulevard« nisu propustili pogledati župan PGŽ  Zlatko Komadina,  predsjednik Županijske skupštine Erik Fabijanić, brojni glumci poputa Rade Šerbedžije, Alena Liverića i Sabine Salamon, pjevač Damir Urban i njegova supruga Milica, doc.dr.sc. Vladimir Mozetič  kao ni brojni drugi viđeniji Riječani.  Giorgio Surian  uživao je u nastupu svoje kćeri Leonore, a glumica i pjevačica Jasna Bilušić čestitala je na ulozi svom životnom partneru glumcu Aleksandru Cvjetkoviću.

Publika zadovoljna

Leonora Surian Popov izdvojila se svojim lijepim i čistim glasom, prikladnim mjuziklu, a ovom žanru dobro je odgovorio i Jasmin Mekić u manjoj ulozi asistenta redatelja Artieja Greena. Kod ostalih izvođača, glumaca, opernih pjevača i članova zbora Opere, ipak se osjetilo da im mjuzikl nije primarna forma izražavanja. Pjevački i glumački vrlo dobar bio je Dario Bercich u ulozi batlera Maxa von Mayerlinga, a redatelja Cecila B. DeMillea utjelovio je Aleksandar Cvjetković. Lijepe dionice imali su članovi zbora Opere te članovi Baleta. Orkestrom Opere ravnao je rasploženi Igor Vlajnić. Premijerna publika ispratila je prvu podjelu i autorsku ekipu pljeskom i odobravanjem.