Čarolija lutkarstva

Aktualnost klasične bajke: Uz premijeru “Mačka u čizmama” u riječkom GKL-u

Kim Cuculić

U interpretaciji Davida Petrovića prepredeni Mačak šarmantan je i uglađen lik



Predstava »Mačak u čizmama« Charlesa Perraulta – Magdalene Lupi Alvir premijerno je izvedena u Gradskom kazalištu lutaka Rijeka. Ovaj naslov redatelj Edi Majaron, autorica dramatizacije Magdalena Lupi i autorica likovnih rješenja Agata Freyer postavili su 1991. u riječkom GKL-u, a tada su – prema podacima iz monografije GKL-a – glumili Anđelko Somborski, Zdenka Marković, Alen Liverić i Dražen Mikulić. Nova verzija poznate bajke sada je uprizorena u duhu današnjeg lutkarstva, dok je nova glumačka ekipa donijela i drugačiju energiju. Došlo je do nekih promjena i u dramaturgiji te u songovima.


U svojoj inačici priče o siromašnom mladiću i lukavom mačku, Perrault je oslikao društveni život Francuske 17. stoljeća. Priča je to o trećem sinu, ujedno najmlađem djetetu, koji je tijekom dodjele nasljedstva dobio najlošiji dio ili skoro ništa – naizgled samo običnog mačka. Međutim, mačak za kojeg se vjerovalo da je beskoristan uopće nije bio takav, priskrbivši svome gospodaru bogatstvo, slavu i ljubav. Predstava u režiji i dramaturgiji slovenskog lutkara Edija Majarona zamišljena je kao svojevrsna »predstava u predstavi«, u kojoj su lutkari vidljivi publici i vode radnju.


Društvena hijerarhija


Na početku oni se duhovito nadmeću u tome koji će od likova biti glavni, dajući prednost likovima koje tumače – primjerice Stražaru i Kuharu, koji su zapravo sporedni likovi. A onda kreće prava priča, u kojoj je naslovni lik Mačak koji će svojim lukavstvom pomoći siromašnome i neuglednome gospodaru da se obogati i osvoji princezu. U interpretaciji i animaciji Davida Petrovića prepredeni Mačak u crvenim čizmicama šarmantan je i uglađen lik, koji je zahvaljujući svojoj inteligenciji, hrabrosti i domišljatosti uspio nasamariti kralja da njegovom gospodaru da veliki novac, a na kraju i ruku svoje kćeri.




U bajci se mnogo govori i o hijerarhijskom društvenom sustavu: Mačak je morao uvjeriti kralja da je njegov gospodar sam po sebi bogataš i tek tada kralj mu je iz poštovanja davao još bogatstva. Tek nakon što je kralj bio uvjeren da gospodar neobičnog mačka ima vlastiti dvorac, pustio ga je u svoj. Ovim motivima Perraultova je priča aktualna i u današnje vrijeme, koje karakteriziraju neravnopravnost po pitanju staleža, potkupljivost, prijevare i grubi materijalizam koji procjenjuje čovjeka samo na temelju onog što ima.


Čarolija lutkarstva


Predstava je napravljena u obliku animacije lutaka na »stolu«, a riječ je o klasičnoj lutkarskoj predstavi u kojoj su lutke u prvom planu. Čarolija lutkarstva najviše dolazi do izražaja u prizoru u kojem se Čarobnjak na Mačkov nagovor pretvara u lava, a zatim u miša kojega Mačak proguta. Predivne lutke, kojima je pridala crtu karikaturalnosti, osmislila je Agata Freyer, dok je tehnologinja lutaka Luči Vidanović. Autor glazbe je Igor Karlić, a svjetlo je oblikovao Sanjin Seršić. Riječki lutkari i ovoga su puta pokazali vještinu animacije, pridavši svojim likovima prepoznatljive karakterne osobine. Lutke mladića Jure i Dvorskog savjetnika animira Goran Zelić, u ulogama Stražara i Princeze je Almira Štifanić, Ludu i Kralja tumači Damir Orlić, a u ulogama Kuhara i Čarobnjaka je Alex Đaković.