Crab Nebula

Hubble otkrio spektakularne slike osebujne maglice Rakovice

Portal Novilist.hr

FOTO/NASA

Hubble je povodom godišnjice snimio spektakularne fotografije maglice Rakovica, pokazujući nam još jednom nevjerojatno lice svemira.

Nevjerojatna slika južne strane maglice Rakovice u obliku pješčanog sata snimljena je u svrhu obilježavanja 29. godišnjice NASA / ESA Hubble svemirskog teleskopa u svemiru. Maglica, stvorena binarnim zvjezdanim sustavom, jedan je od mnogih objekata koje je Hubble demistificirao tijekom svog produktivnog života. Ova nova slika pridonosi razumijevanju maglice i pokazuje daljnje sposobnosti teleskopa, prenosi SciTech Daily.

Podsjetimo, Messier 1 (M1) ili maglica Rakovica nastala je 4. srpnja 1054. godine eksplozijom supernove u zviježđu Bika. Kineski astronomi opisali su supernovu kao četiri puta sjajniju od planeta Venere, što znači da je imala prividnu magnitudu od -6. Supernova je bila vidljiva po danu ukupno 23 dana. Tijekom noći, moglo ju se vidjeti još 653 dana.

24. travnja 1990. NASA / ESA Hubble svemirski teleskop je lansiran na svemirski “shuttle” Discovery. Od tada je revolucionirano kako astronomi i javnost vide Svemir. Slike koje pruža su jednostavno spektakularne.

Svake godine teleskop posvećuje mali dio svog dragocjenog vremena snimanju posebne godišnjice. Ovogodišnja slika je južnjačka rakovska maglica. Ova osebujna maglica, koja pokazuje ugniježđene strukture u obliku pješčanog sata, nastala je interakcijom između dvaju zvijezda u njegovom središtu.

Nejednak par se sastoji od crvenog diva i bijelog patuljka. Crveni div pušta svoje vanjske slojeve u posljednjoj fazi svog života prije nego što i ona živi u svojim posljednjim godinama kao bijeli patuljak. Neku od izbačenih materijala crvenog diva privlači gravitacija njezina pratioca, prenosi SciTech Daily.

FOTO/NASA

Kada se na ovaj bijeli patuljak povuče dovoljno materijala, on također izbacuje materijal prema van u erupciji, stvarajući strukture koje vidimo u maglici. Na kraju, crveni div će završiti bacanjem svojih vanjskih slojeva i prestati hraniti svog suputnika bijelog patuljka. Prije toga, može biti i više erupcija, stvarajući još zamršenije strukture.

Međutim, astronomi to nisu oduvijek znali. Objekt je prvi put opisan 1967. godine, ali se pretpostavljalo da je obična zvijezda sve do 1989. godine, kada je promatrana pomoću teleskopa u opservatoriju La Silla u Europskom južnom opservatoriju.

Slika je pokazivala proširenu maglicu u obliku raka, formiranu simetričnim mjehurićima plina i prašine. Ta su opažanja pokazala samo vanjski pješčani sat koji potječe iz svijetle središnje regije koja se ne može riješiti. Tek kad je Hubble 1999. promatrao maglicu, pojavila se cijela struktura. Ta je slika otkrila unutarnje ugniježđene strukture, što upućuje na to da se fenomen koji je stvorio vanjske mjehuriće dogodio dva puta u (astronomski) nedavnoj prošlosti.

Prikladno je da se Hubble vratio u ovaj objekt dvadeset godina nakon prvog promatranja. Ova nova slika pridonosi priči o aktivnom i objektu u u stalnoj evoluciji i doprinosi priči o Hubbleovoj ulozi u našem razumijevanju svemira.