Odluka Europske komisije

Od 2015. i u Hrvatskoj će svaki automobil sam moći nazvati 112

Irena Frlan Gašparović

Do sada je ugradnja bila dobrovoljna, pa zato taj sustav, čija ugradnja unovo vozilo stoji oko sto eura, prema podacima Komisije, trenutno ima tek 0,7 svih putničkih vozila u Europskoj uniji



ZAGREB  Europska komisija traži od zemalja članica Europske unije, ali i Hrvatske, da od 2015. godine osiguraju uvjete da može profunkcionirati sustav u automobilima koji automatski bira jedinstveni broj za hitne slučajeve u slučaju ozbiljne nesreće. Taj tzv. eCall aktivira se čim senzori unutar vozila zabilježe da se dogodila ozbiljna nesreća, pa onda sustav sam bira broj 112, uspostavlja telefonsku vezu s pozivnim centrom i šalje detalje o nesreći, uključujući vrijeme kad se dogodila, točnu lokaciju vozila, kao i smjer vožnje, što je bitno na autocestama i u tunelima. 


»Cilj je uspostava potpuno učinkovite eCall usluge u cijeloj Europskoj uniji, (kao i u Hrvatskoj, Islandu, Norveškoj i Švicarskoj) do 2015. godine«, priopćila je u četvrtak Komisija na svojim internetskim stranicama. 


Prema priopćenju, Komisija potiče zemlje članice da osiguraju da operateri mobilnih mreža na vrijeme nadograde svoju infrastrukturu i uspostave sustave koji će identificirati automatske hitne pozive i preusmjeravati ih na pozivne cente hitnih službi. Također, od zemalja članica se očekuje da jamče da će mobilni operateri tretirati te pozive kao i ostale pozive na broj 112, a to znači da će biti prioritetni i da se neće naplaćivati. 




No, prije toga treba osigurati da proizvođači automobila od 2015. godine u nova vozila ugrade eCall sustav, na što Komisija također poziva. Do sada je ugradnja bila dobrovoljna, pa zato taj sustav, prema podacima Komisije, trenutno ima tek 0,7 svih putničkih vozila u Europskoj uniji. Ugradnja tog sustava u novo vozilo stoji oko sto eura. 


Procjene na koje se poziva Europska komisija pokazuju da je vrijeme dolaska hitnih timova na mjesto nesreće, u slučaju postojanja automatskog biranja broja 112, skraćeno za čak 40 posto u urbanim i 50 posto u ruralnim područjima. »Jednom kad bude postavljen posvuda, eCall će spasiti nekoliko stotina života u Europi svake godine i smanjiti ozbiljnost ozljeda u desecima tisuća slučajeva«, navodi Komisija.