Influenceri

Iako mnogima omraženi, influenceri su nova generacija javnih osoba. Znate li koji su najpopularniji u nas?

Sanda Milinković

Photo: Pixabay

Photo: Pixabay

Prema Cambridgeovom rječniku, influencer je osoba koja vlastitim utjecajem dovodi do promijene načina na koji se ljudi ponašaju, primjerice kroz korištenje društvenih mreža. Nove generacije blogera i online influencera, koriste platforme poput Facebooka, Instagrama, Snapchata i Twittera kako bi skrenuli pažnju na ono što rade.



Docent i voditelj smjera Novi mediji na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, Domagoj Bebić, direktno.hr napominje da su influenceri oduvijek važna instanca u širenju poruke, prodaji proizvoda i informiranju.


“Današnje digitalno okruženje dalo nam je mogućnost da svi imamo priliku biti influenceri – imamo priliku biti utjecajni u svojoj mreži”, rekao je Bebić za direktno.hr . 


Temelj za napredovanje svakog influencera je tzv. Influence marketing u kojem se fokus stavlja na ljude koji imaju utjecaj na određeno tržište, umjesto da se fokus prebaci na ciljno tržište kao cjelinu.




Ovakva vrsta marketinga targetira pojedince koji imaju utjecaj (influence) na moguće kupce, te se marketinške aktivnosti usmjeravaju na te ljude. Prema podacima za prošlu godinu, vrijednost globalne industrije influencer marketinga procjenjuje se na 1.07 milijardi američkih dolara. Influence Markting Hub navodi da je ovakav marketing hibrid starih i novih marketinških alata, a nastao je idejom da se kampanje vode pomoću tzv. celebritija i njihove podrške.


Influenceri u Hrvatskoj


Influenceri su pronašli svoj put i u Hrvatskoj. Nove i ambiciozne snage u svijetu mode, make-upa, književnosti i dizajna interijera, prihvatile su društvene mreže kao najbolju platformu za uspješnu karijeru. Putem bloga, vloga, Youtube kanala i Instagrama, može se zaviriti u svakodnevni život influencera putem njihovih objava. Iako se većini profili temelje na onome što rade, pojavljuju se i mnoge spontane slike. Stručnjaci komentiraju da su društvene platforme odličan marketing iz razloga što se korisnici brzo povezuju s influenserima.


Influenceri u Hrvatskoj, u najvećem su broju pjevačice, glumci i sportaši koji imaju svoje profile s nekoliko desetaka tisuća followera koji vjerno prate njihove objave. No, to je u neku ruku razumljivo jer oni spadaju u domenu javnih osoba. Pravi influencerski marketing najbolje se vidi u individuama koje nemaju toliki „zvjezdani“ status nego se reklamiraju putem vlastitih objava koje s vremenom prerastaju u različite sponzorske ugovore i brendiranje poznatih proizvoda. Marija Margareta Klika, savjetnica u agenciji Dialog komunikacije predstavila je rezultate prvog hrvatskog istraživanja o influencerima, 2017. godine na konferenciji Diablog, rekla je  Barbara Grgić za Netokraciju. 


Klika izjavljuje da “putem recenzija ili kampanja zarađuje 86% ispitanika, a brendovi kontaktiraju čak 85,7% ispitanika”, stoji u izvještaju Netokracije. Ovo su rezultati drugog istraživanja o stanju hrvatske blogerske scene. 


Utvrđivanje top – influencera


Vrlo je teško utvrditi najveće influencere iz nekoliko razloga. Prvi je taj što svaki influencer ima određenu ciljanu publiku. Primjerice, influenceri koji brendiraju make-up imat će daleko veći odaziv kod pratitelja, od onih koji reklamiraju izradu stolnjaka.


Sljedeći je razlog nevjerojatan trend promjene u kojem se svakodnevno neka novost nameće kao „in“ koji treba „pratiti“. Jedan od razloga je i taj što broj pratitelja uvelike ovisi o suradnji influencera s pojedinim brendom. Što je poznatiji brend ili marka, to će imati veću bazu potencijalnih pratitelja. Što su jači sponzorski ugovori, to je veći dohvat kod ostalih korisnika društvenih mreža u svijetu. Naravno da su takve suradnje novčane, a iznosi su vrtoglavi.


Primjer cjenika je nedavno objavila nekadašnja glumica iz serije Zauvijek susjedi, Sonja Kovač koja je vjerojatno zabunom objavila cjenik reklamiranja na vlastitom profilu. Teško se pouzdati i u mnoge Instagram alate za pratitelje jer postoje mnogi lažni pratitelji i mnoštvo profila izrađenih od strane iste osobe. Za sada još ne postoji filtrirani alat koji bi na zajedničkoj platformi mogao analizirati broj pratitelja i proizvode koje influencer reklamira ili ono čime se bavi.


Top influenceri u Hrvatskoj


Prateći Instagram i čitajući rezultate različitih natječaja i glasova pratitelja, može se doći do pojedinih imena koja svakako iskaču u svijetu društvenih medija. Tako na prvo mjesto po broju pratitelja na Instagramu možemo staviti dvije beauty influencerice. Prva je Amadea Dashurie – beauty, fashion, lfiestyle influencer s više od milijun pratitelja. 


Instagram, Amadea D.


Instagram, Amadea D.



Više od jednog milijuna vjernih pratitelja koji gotovo svakodnevno mogu vidjeti različite načine šminkanja, beauty savjete i lifestyle objave, prate i drugu top influencericu, Jelenu Perić.


Instagram, Jelena Perić


Instagram, Jelena Perić



Prema ovogodišnjim nagradama Cosmopolitana, jedna od influencerica godine je i novopečena mama Ella Dvornik s 360 tisuća pratitelja, u kategoriji „putovanja“.


Instagram, Ella Dvornik


Instagram, Ella Dvornik



Gledajući Cosmopolitanovu kategoriju za književnost, apsolutna je pobjednica Ingrid Divković s 37.6 pratitelja koji uživaju u njezinim inspirativnim autorskim tekstovima.


Instagram, Ingrid Divković


Instagram, Ingrid Divković



Među top influencerima našla se i mlada Gingerellica, Lucija Kontić sa gotovo 68 tisuća pratitelja. Lucija je fashion bloggerica koja je osvojila i nagradu Diablog Award 2018. u toj kategoriji, a ima i vlastiti Youtube kanal.


Instagram, Lucija Kontić (gingerellica)


Instagram, Lucija Kontić (gingerellica)



S 84 tisuće pratitelja među top influencere u Hrvatskoj spada i Maša Zibar, lifestyle vloggerica koja je osvojila nagradu Cosmopolitana  u kategoriji Beauty Blogger po izboru čitatelja, kao i nagrade Gloria Icon i Diablog award u istoj kategoriji. 


Instagram, Maša Zibar


Instagram, Maša Zibar



Vrlo popularna influencerica je i Marija Nikišić, fashion, beauty & lifestyle bloggerica koju prati više od 19 tisuća obožavatelja. 


Instagram, Marija Nikšić


Instagram, Marija Nikšić



Ove su djevojke prema različitim kriterijama dospjele na listu top influencerica u Hrvatskoj.


Gledajući ukupan broj samih pratitelja, ispred njih je daleko najpraćeniji nogometaš Luka Modrić, Dejan Lovren, pjevačica Severina, pa i popularna kolumnistica Andrea Andrassy.


No, kako se već navelo u početku teksta, to su javne osobe koje imaju profesionalne karijere u svijetu sporta i glazbe. Brendovi koji stoje iza njih, mašinerija marketing stručnjaka te godine uspjeha u karijeri, doprinijele su ogromnoj bazi obožavatelja koja je postojala i prije Instagrama i ostalih društvenih medija. Djevojke koje su dospjele na ovu listu predstavljaju novi marketing, nove snage društvenih mreža i nove javne osobe u svijetu influencera čije vrijeme tek dolazi.