Čovjek iz budućnosti u Rovinju

KARIM RASHID Što manje stvari imamo to smo slobodniji. Novo bogatstvo je sakupljanje iskustava

Lara Bagar

Foto: Danilo Memedović

Foto: Danilo Memedović

Shvatio sam da s malo novaca možete stvarati fantastične stvari. Ne radi se o materijalu, već o doživljaju koji ja stvaram. A to je novi pokret. Stvari se mijenjaju. Što manje stvari imamo, to smo slobodniji. Ne radi se više o posjedovanju i sakupljanju novaca, već o posjedovanju novih iskustva. To je novo bogatstvo, objasnio je Karim Rashid




Čovjek koji je dizajnirao preko 300 predmeta i interijera te osvojio više od 300 nagrada u prepunu dvoranu bivše tvornice duhana u Rovinju ušetao je vrlo jednostavno, kao da je došao iz budućnosti, koju on uostalom i stvara.


Karim Rashid jedan je od najplodnijih dizajnera današnjice, istinska zvijezda u svijetu dizajna i arhitekture, elegantno je vodio publiku kroz dizajn. U laganom crnom odijelu (crnu boju za razliku od mnogih dizajnera ne voli), u bijeloj majici (omiljenoj boji), tenisicama, ružičastom narukvicom i prstenom te plavim naočalama bio je to on. Karim Rashid – neobičan i autentičan, kao i njegov dizajn. On ja istinska zvijezda u svijetu dizajna.




Njegov se rukopis prepoznaje i u nizu interijera restorana, hotela i banaka, radovi mu se čuvaju u dvadeset stalnih zbirki i prikazuju u nizu galerija diljem svijeta, a on je predstavljen u više knjiga i časopisa, među ostalim, u Timeu, Vogueu, Esquireu, GQ, Wallpaperu.


Tehnologija mijenja život


– Dnevno smo u interakciji sa 600 objekata što govori o tome koliko je dizajn važan. Dizajn je oblikovao naš svijet od samog početka, dizajnirali smo sustave, gradove, robu, bavili smo se svjetskim problemima. Dizajn se danas ne bavi rješavanjem problema, već uljepšava naše već izgrađeno okruženje te poetski, estetski, iskustveno i osjetilno poboljšava naše živote. No, to je istovremeno politički i ne samo kreativni čin, ustvrdio je na početku i kao pravi dizajner nije se snalazio na običnom laptopu, već samo na “macu”. I nadodao “tehnologija je promijenila ne samo naš život, već i sam dizajn.


U digitalnom dobu nema više fizičkog već virtualnog. U prošlosti su objekti služili da povijest razumijemo kroz naše artefakte. Zadnjih deset tisuća godina dokumentiramo samo kroz fizičko. Upravo su dizajneri ti koji dokumentiraju stvari s vremenom u kojem živimo. A mi smo pak ti koji godinama stvaramo odnos s predmetima koji nas okružuju. Dizajn ne stvara bolji svijet, već bolji osobni život, rekao je u iznimno zanimljiv Karim Rashid na predavanju uz slajdove njegovih radova. Digitalno doba potiče kreativnost i daje nove alate, rekao je.


Bez fasada


– Danas su konačno forma i funkcija u harmoniji. Na pomolu je epoha transparentnosti u kojoj neće biti fasada – ni fizičkih, ni metaforičkih, a to mijenja cijelu priču svijeta u kojem živimo, pa tako i dizajn, objasnio je Karim Rashid i oduševio publiku ogromnim pljeskom te posvetio nekoliko minuta našem listu.


– Osim što ste u Hrvatskoj bili nekoliko puta surađujete i s hrvatskim dizajnerima. Dok razgovaramo sjedimo na crvenoj ERA sofi koju ste napravili s hrvatskom tvrtkom. Kako je došlo do suradnje?


– Jednostavno su me kontaktirali. U Hrvatskoj sam bio više puta, imao sam izložbu u Muzeju suvremene umjetnosti. Osmisli smo kolekciju od deset proizvoda koja uključuje stoliće, sofe, ormare i krevete.


– Što mislite o dizajnu u Hrvatskoj, o stilu?


-Moja bivša žena je Srpkinja i s njom sam bio u braku deset godina te poznajem kulturu s ovih prostora. Oduvijek mi se sviđala strast koju ljudi ovdje imaju prema suvremenim stvarima. Vjeruju u to, vrlo iskreno i s velikim senzibilitetom.


– Na predavanju ste rekli da smo dosta uniformirani. Mislite li da su Hrvati dosta ukalupljeni?


-I da i ne. Generalno se mijenjamo jer smo osnažili kao individue. Nemojte zaboraviti da je Jugoslavija bila u jednom zatvorenom sustavu i dugo je trebalo da se otvore, oslobode i počinju razvijati. To nije bilo tako davno. Sada se sve brzo mijenja – živimo u epohi poduzetništva u kojoj svatko može započeti svoj posao. To je nevjerojatna snaga digitalnog doba. U skladu s ostatkom svijeta u Hrvatskoj se mlađe generacije mijenjaju. U sljedećih 10 i 20 godina dogodit će se velike promjene u cijelom svijetu. Generalno, cijeli se život pokušavamo prilagoditi. Što to znači? Zašto se moramo prilagoditi? Ako su arhitekti kreativni, zašto su sve zgrade iste.


Manje se troši


– Možete li nam nešto kazati o tim promjenama? Rekli ste da dizajneri i kreativci ne vide budućnost, oni vide sadašnjost koja je drugima budućnost, a ostali vide prošlost.


– Točno. Kako napredujemo, potrošačko društvo manje troši, što je važno jer samo to može spasiti planetu. Dakle, troši se manje, ali bolje. Veća je potreba za doživljajem i boljim iskustvom. To je velika i nova promjena. Svijet je konačno prigrlio živjeti u sadašnjem trenutku. A i to je novo. Stari načini i tradicije nestaju. Svijet kakav znamo sve više nestaje. Mnogi se zgražaju pri pomisli na nestanak tradicije. Ali mnoge tradicije koje njegujemo su samo neki tradicijski kič i više jednostavno nisu relevantne. Bojimo se otpustiti prošlost.


– Znači mijenja se dosadašnja paradigma života? Kao što ste rekli i sam koncept luksuza se promijenio. Na predavanju ste rekli da je nekada dizajn bio usko povezan s arhitekturom i luksuzom, znači vrlo materijalnim, a danas se to mijenja.


– Danas je luksuz slobodno vrijeme ili mogućnost da radite ono što vam je poziv ili strast. Luksuz je sada nematerijalan. Sve je drugačije. Svijest je jača. Ja vjerujem u demokratski dizajn. Posljednjih desetak godina projektiram dosta budget hotela diljem Njemačke i diljem Europe, koji izgledaju kao da su hoteli s četiri zvjezdice, a interijeri koje uređujem su jeftini s malim budžetom. Shvatio sam da sa malo novaca možete stvarati fantastične stvari. Ne radi se o materijalu, već o doživljaju koji ja stvaram. A to je novi pokret. Stvari se mijenjaju. Što manje stvari imamo, to smo slobodniji. Možete putovati svijetom za malo novaca. Povratna karta New York – Moskva stoji 350 dolara. Putujemo svijetom, globtrotteri smo. Ne radi se više o posjedovanju i sakupljanju novaca, već o posjedovanju novih iskustva. To je novo bogatstvo.


Greške inspiriraju


– Usporedo sa stilom života mijenja se i dizajn. Koji je smisao dizajna danas?


– Mislim da danas dizajn funkcionira prvenstveno tako da se producira samo ako je nešto originalno. To je idealno. Drugo, stvari iako izgledaju neobično trebaju funkcionirati. Mnogo stvari koje smo izgradili ne funkcioniraju. Kako mnogo putujem vidim kako je svijet nefunkcionalan. Često me pitaju što me inspirira. Greške me inspiriraju. Radi se o tome da ih ispravim, stvari učinim boljima. Opet ponavljam, tijekom mojih mnogobrojnih putovanja često uočim kako su hotelske sobe pune grešaka, svjetlo je slabo, prekidači su na nezgodnom mjestu i puno takvih malih stvari što smo odavno trebali bolje dizajnirati. No, stvari se mijenjaju. Danas su sve više forma i funkcija u harmoniji.


– Dizajn bi trebao rješavati probleme?


– Dizajn bi trebao poboljšati život. Dizajn je prisutan fizički, mentalno i duhovno. To je dizajn. Primjerice, kada odete u restoran. Morate pročitati jelovnik kako treba, glazba bi trebala biti prilagođena tako da možete razgovarati s osobom preko puta. To je dizajn, on uključuje sva čula, i nije samo vizualan. Greška je što još uvijek mislimo da je dizajn isključivo vizualan.


– Rekli ste da je svrha dizajna da učini svijet ljepšim mjestom. Vaš razigrani inovativni dizajn prepoznatljiv po neobičnim formama pun je veselih boja, zanimljivih formi te je vrlo energičan, nije dosadan. Eto, čak ste i ružičastu boju koju uvijek koristite kao dio ne samo vašeg osobnog imidža već i interijera, učinili muževnom, što je vrlo hrabro. Je li taj šareni svijet vaš svijet?


– Želim da se ljudi osjećaju živima, da ih to podigne. Stvarnost je takva da vrijeme prolazi, možete se svakog dana dignuti na lijevu nogu, loše raspoloženi, brinuti o poslu, o tome kako ćete dijete odvesti u školu. No zato nam treba neki stimulans u životu zbog kojeg ćemo se osjećati živima – tako što ćete uživati u lijepoj fotelji, slici, uživati u prostoru.


Staromodan Audi


– Kakav će biti dizajn za 20 godina.


– Dizajn će urediti trgovinu. Sve ima više performansi, sve je udobnije i suvremenije. Ljudi imaju puno stilova, produciraju umjetnu prošlost. Razlika je u dizajnu i stiliziranju. Tendencija je da većina nas stilizira. U Americi postoji ogromno tržište koje producira replike antiknog namještaja. To tržište nestaje. Gotov je.


Idemo li ka održivom dizajnu?


– Ljude zanima da to lijepo i dobro funkcionira i na neki način nadahnjuje. Nije važno je li skupo ili jeftino. Zapravo, mnogo jeftinih stvari su zanimljivije i progresivnije od skupih stvari. Primjerice, ako kupujete auto poput Mercedesa, Audija, Porchea unutrašnjost tih automobila je tako zaostala, staromodna – imitacija umjetnog drva, mali sat na kontrolnoj ploči. Ali to je tako staromodno. Onda kupite jeftin auto poput malog Cubea od Honde, kontrolna ploča je svjetložuta, više u duhu vremena. Tako je i s modom. Elitni brendovi su zapeli u prošlosti, a mladi su brendovi progresivniji primjerice sa supercool tenisicama za trčanje.


– Rekli ste da je prošlost pogubna, posebice za dizajn.


Istina, u prošlosti niste živi.


Ne zanima me prošlost


Što vas čini živim?


– Svaki trenutak koji živim u sadašnjosti. Ne zanima me nostalgija, povijest. Ovo će zvučati grozno, ali ja više nemam memoriju. Znate zašto? Proveo sam godine i godine čitajući knjige vezane uz pamćenje, shvatio sam da me ne zanima pamćenje i memorija. Slobodniji sam. Ne zanima me prošlost, živim sada i u ovom trenutku.


– U Rovinju ste odsjeli u dizajnerskom hotelu »Lone«. Kako vam se sviđa.


– Ne znam tko ga je dizajnirao. Čestitam, prekrasan hotel.


– Hotel je projektirao arhitektonski studio 3LHD iz Zagreba, a unutrašnjost je uređena produkt dizajnom hrvatskih dizajnera.


– Jako je lijep. Samo bih promijenio smeđi tepih. Samo je jedan problem s interijerom, mislim da dizajneri interijera koriste previše materijala – 50 materijala je nepotrebno. Četiri različite boje drva. Zašto? Uzmite jednu. Reducirajte. Malo su neudobne neke stolice, ali sve u svemu to je doista prekrasan hotel.


– Dizajnirate hotele diljem svijeta. Hoćete li dizajnirati i hotele u Hrvatskoj?


– Trebao sam dizajnirati hotel u Dubrovniku, pa u Splitu. Nisu me izabrali, valjda me se boje. Jako bih htio dizajnirati hotele u Hrvatskoj.


– I za kraj. Za svaki rođendan poklonite si jednu tetovažu na tijelu. Dizajnirate li time svoje tijelo?


– Točno. Znate prtljagu koja je oblijepljena s naljepnicama sa silnih putovanja. Takav sam i ja. To je onaj mali dio prošlosti kojoj sam privržen.


Izvor: glasistre.hr