Tjedan mobilnosti

Riječani nemaju naviku dijeliti vožnju do posla

Ljiljana Hlača

Teško je mijenati navike ljudi, ali je cilj osvijestiti mogućnost da to postoji. Dijeljenje auta ili vožnje može biti puno fleksibilnije od javnog prijevoza, naglasila je u svom predavanju Lea Šikić



RIJEKA Riječani još uvijek ne dijele vožnju niti auto; nemamo car sharing (dijeljenje auta) koji je lani uveden u Zagrebu i time predstavljen u Republici Hrvatskoj, ali ni car pooling (zajednička vožnja). Svakako treba poticati ove modele mobilnosti stanovništva kako bi se smanjila pojedinačna vožnja i rasteretili gradovi od auta, naglasila je u svojem izlaganju u Gradskoj vijećnici Lea Šikić, studentica prometnog odjela na Veleučilištu u Rijeci.


Njezino predavanje pod nazivom »Sustavi dijeljenja vožnji u funkciji smanjenja prometnih zagušenja uz zadržavanje dostignute razine mobilnosti« održano je u okviru Europskog tjedna mobilnosti, manifestacije čiji je cilj potaknuti javnu svijest i aktivnosti građana protiv zagađenja okoliša uzrokovanog povećanjem motoriziranog prometa u urbanim sredinama. Ove godine naglasak spomenute manifestacije jest na dijeljenju vožnje odnosno promiče zajedničku mobilnost koja može imati pozitivan utjecaj na gradove i naselja.


– Teško je mijenati navike ljudi, ali je cilj osvijestiti mogućnost da to postoji. Zapravo dijeljenje auta ili vožnje može biti puno fleksibilnije od javnog prijevoza. I tvrtke bi zaposlenike nakon posla mogle poticati ili možda osigurati takav oblik prijevoza za svoje zaposlenike – dalje je naglasila Lea Šikić.




Dijeljenjem se utječe i na lakše prometovanje različitih prijevoznih sredstava (motori, bicikli i javni promet), utječemo na smanjenje gužvi na cestama, na okoliš, racionalnije koristimo svoje resurse, moglo se čuti u Gradskoj vijećnici .


Predstavljena je i djelatnost tvrtke Spin City koja pruža mogućnost dijeljenja auta na području Zagreba i koja postoji godinu dana. Kako saznajemo od njezinog vlasnika Matije Krznara, sat takve vožnje plus PDV iznosi 36 kuna (u to su uključeni i troškovi parkiranja u svim zonama u Zagrebu). Postoji mogućnost i pretplate, a njihovi su korisnici u 90 posto domaći. U ponudi za sada imaju ukupno 30 automobila – 10 električnih i 20 benzinskih.


– Naši korisnici se moraju prethodno registrirati putem naše web stranice gdje dobiju sve potrebne informacije o daljnjem korištenju naših automobila. Imamo preko 2.200 registriranih korisnika – rekao je Matija Krznar, koji se s tom idejom susreo dok je boravio u Americi, a potencijal za ovu vrstu biznisa vidi na riječko-opatijskom području osobito zbog turizma.