Obnova "trbuha grada"

RIJEČKA TRŽNICA Novi kiosci i drveni stolovi na tržnicu stižu od ponedjeljka

Orjana Antešić

Novi kiosci i drveni stolovi na tržnicu stižu od ponedjeljka Novi kiosci i drveni stolovi na nosivim postoljima bit će postavljeni na Centralnoj tržnici, na Tržnicu Zamet stižu novi drveni štandovi, a već se obnavljaju betonski stolovi na Centralnoj i tržnici Brajda. Plan je svu glavnu opremu na tržnicama zamijeniti postupno do kraja ožujka



RIJEKA – Dok iz Rijeka plusa najavljuju da će 15. ovog mjeseca početi s postavljanjem novih kioska, zakupci na glavnoj riječkoj tržnici najavljuju osnivanje udruge kroz koju će, kako nam vele, moći lakše obraniti svoje interese. Očito je da novi koncesionar, koji je preuzeo »trbuh grada« prije pola godine, i prodavači na tržnicama nisu baš startali najbolje niti su u ovih šest mjeseci uspjeli izgraditi odnos međusobnog, pa makar i samo početnog povjerenja. Čini se čak obrnuto. Jer, kako drukčije objasniti činjenicu da zakupci s glavne riječke tržnice namjeravaju angažirati pravnu pomoć za zaštitu svojih interesa za koje sumnjaju da će im biti ugroženi, a da u proteklih 25 godina, kada je tržnicama upravljala privatna tvrtka Ivana Franolića, nisu osnivali nikakve udruge.


Kada su u gradskoj upravi odlučili raskrstiti s Ivanom Franolićem, jedna od misli vodilja, barem kako je javno isticano, bila je da se riječke tržnice urede i učine primjerenijim i atraktivnijim mjestom od onog kakve sada jesu, poglavito ona glavna, u centru grada.


Stigla oprema


Ljepši i atraktivniji izgled tržnice zasigurno je svima u interesu, pozdravljaju to u konačnici i sami zakupci, prenosi njihov predstavnik Zoran Plavčić. Ipak, između tih javno iskazanih namjera Grada i Rijeka plusa puno je spornih pitanja i probuđene neizvjesnosti kod onih koji svakog dana rano izjutra već godinama, mnogi i desetljećima, stižu na svoje radno mjesto na tržnicu. Osim primjerenijeg i ljepšeg izgleda tržnice, ili pod tom izlikom, kako god, a što sumnjaju zakupci, novi »poredak« moguće će značiti lošije rješenje za njih. Uostalom, nije li iz gradskog proračuna potrošeno oko 3 milijuna kuna na uređenje paviljona na Brajdi, još za mandata pročelnika Vladimira Benca, pa tako lijep i uređen danas zjapi prazan i od zakupaca i od kupaca?





No sudeći prema pričama zakupaca, nova oprema i novi raspored na placi, još su najmanji problem. Ono što njih u ovom trenutku najviše muči, potvrdio nam je to i Plavčić, plan je Rijeka plusa da licitaciju prodajnih mjesta na tržnici provede uoči početka ljetne sezone. Naime, svim postojećim zakupcima postojeći ugovori bit će produženi do 31. svibnja ove godine, a onda, potvrdili su to i u Rijeka plusu, ide javni natječaj za zakup prodajnih mjesta.


– Tvrde da žele socijalni dijalog s nama, zakupcima, a uopće ga nema. Što nisu taj javni natječaj za zakup prodajnih mjesta proveli sada nego su ga pomakli za vrijeme kada će, upravo zbog glavne sezone pred vratima, cijene na licitacijama samo rasti? To je samo izgovor za dobro skriveno poskupljenje, a to što se oni pozivaju da se početne cijene neće mijenjati, nama ništa ne znači – strahuje Plavčić, ali i druge njegove kolege s glavne riječke pijace, s kojima imamo prilike gotovo svaki dan razgovarati. U kontekstu toga da se vodi računa o postojećim zakupcima, iz Rijeka plusa navode kako će oni imati prednost pri sklapanju ugovora, ali po – izlicitiranoj cijeni. U prilog tome da stvari pokušavaju učiniti boljima, iz ovog gradskog poduzeća dodaju kako će se ugovori sklapati na pet godina, a ne kao što je to, navode, prije bio slučaj – na godinu dana. Plavčić, pak, odgovara kako se pod Franolićevim Tržnicama to odnosilo samo na obnavljanje postojećih ugovora iz godine u godinu dok su samo slobodna prodajna mjesta išla na licitaciju. Istina, prednost je što sada zakupci neće morati plaćati polog, ali Plavčić napominje kako svejedno i dalje moraju potpisati mjenicu.



U Rijeka plusu dosad su na nabavku nove, unificirane opreme i kioska potrošili nešto više od šest milijuna kuna. Najveća stavka, o čemu je naš list već pisao, bili su novi aluminijski kiosci, njih ukupno 90, koji ukupno stoje 5,6 milijuna kuna i sve će ih isporučiti Euromodul koji je bio jedini ponuđač na raspisanom natječaju još prije više mjeseci. Osim Euromodulovih kioska, u Rijeka plusu oprema dosad su nabavili i pedeset drvenih štandova s tendom vrijednih ukupno 241.000 kuna, kao i 130 stojnica, odnosno drvenih pultova u paketu s 200 dodatnih postolja, čija je vrijednost dodatnih 220.000 kuna. Za pedeset novih suncobrana u zeleno-bež boji, kako je u dogovoru s konzervatorima dogovoreno da će biti novi vizualni identitet riječkih tržnica, još uvijek je u tijeku njihova nabava.


– Na Centralnu tržnicu bit će postavljeni novi kiosci, kao i drveni stolovi na nosivim postoljima. Što se ostalih lokacija tiče, na Tržnici Zamet bit će postavljeni novi drveni štandovi. Treba spomenuti i kako je već započela obnova betonskih stolova, tako da će na Centralnoj tržnici biti obnovljeno ukupno 69 betonskih stolova, dok je za Tržnicu Brajda planirana obnova 59 betonskih stolova. Betonski stolovi biti će zamijenjeni sukcesivno, kako bude tekla obnova – naveli su iz Rijeka plusa, između ostalog, u svojim odgovorima na naša pitanja. Njihov je plan da bi zamjena glavne tržničke opreme bila gotova do konca ožujka.


Sporna pitanja


Što se tiče »udarne« pozicije između prvog i drugog paviljona na glavnoj tržnici, Verdijevoj ulici, obistinit će se ono zbog čega su se zakupci na toj lokaciji pobunili i pobjesnili. Dakle, prostor Verdijeve se kompletno čisti od fiksnih štandova, ostaju samo dva kioska i četiri betonska stola koja se neće izmještati već ostaju na lokaciji uz sjever drugog paviljona, navode iz Rijeka plusa. Ova nakana gradskih urbanista i Rijeka plusa, podsjetimo, objašnjena je potrebom da se »poveća protočnost« oko Kazališnog parka. Uzalud vapaji zakupaca s te lokacije kako je to katastrofalno rješenje ako već ni zbog čega drugog onda zbog jakih naleta bure kojima je taj potez izložen.


– U Verdijevijoj ulici prodaja će se i dalje odvijati putem drvenih stolova na stojnicama, koji se po okončanju radnog vremena uklanjaju, kao što je to praksa i danas – zaključuju u Rijeka plusu. Pobunu među zakupcima izazvala je i najava da će Rijeka plus nabaviti nove digitalne vage. Evo što na tu temu danas kažu iz ovog gradske tvrtke, kojoj je na čelu Željko Smojver.



Kako navode iz Rijeka plusa, novi alu-kiosci postavljat će se sukcesivno, i to najprije u Trnininoj ulici, za voće i povrće, a odmah potom i u Ulici Vatroslava Lisinskog. Neki prodavači iz Trninine ulice postavili su logično pitanje ne bi li se ta ulica, koja je »pokrpana« i puna rupa, najprije trebala urediti, a tek onda postaviti nove kioske tako da se »u šutu« sve odradi jer je, smatraju, tako i jednostavnije i jeftinije nego da se danas-sutra, za godinu-dvije, ponovno moraju micati kiosci radi uređenja same ulice.



– Nove vage nabavit će se naknadno, a obzirom se upravo vage i novi suncobrani, često spominju u negativnom kontekstu, treba pojasniti kako naplata korištenja istih nipošto neće imati ulogu zarade za Rijeka plus, već je riječ isključivo o ulaganju u sigurnost korištenja ove opreme koju Rijeka plus nabavlja za zakupce. Naime, cilj je zaštita građana kao kupaca na tržnici i to na način da se osigura ispravnost tehničkih uređaja jer će na ovaj način, ujednačavanjem uređaja, za ispravnost utega i vaga i njihovo održavanje odgovarati Rijeka plus koji će kontinuirano kontrolirati ispravnost ovih uređaja – stoji u odgovoru koji smo dobili iz ovog gradskog poduzeća kojemu je povjerena tržnička djelatnost. Plavčić i njegove tržničke kolege ovome suprotstavljaju jednostavnu logiku.


– Svoju vagu platio sam tri tisuće kuna. Što da radim sada s njom? Objašnjenje kako se brinu za sigurnost kupaca, a ne za svoju dodatnu zaradu, ne stoji jer svaka od naših vaga mora i ima markicu ovlaštenog servisera da je baždarena, što je i danas vidljivo svakom njihovom zaposleniku – ističe Plavčić te dodaje kako je očito da u gradskoj upravi na Titovom trgu i u Rijeka plusu očito nikakav efekt nije imao pismeni dopis zakupaca s riječke tržnice, kojeg su uputili početkom prosinca prošle godine. Dapače, Plavčić smatra kako prema onom kako se stvari odvijaju taj dopis, kojeg su potpisala 123 zakupca, nije uzet ni u razmatranje.