USKORO POČETAK RADOVA

Počinje rekonstrukcija derutne zgrade željezničkog kolodvora u Rijeci, obnova će trajati godinu dana

Marinko Glavan

Foto/Arhiva/NL

Foto/Arhiva/NL

Radovi uključuju cjelovitu sanaciju pročelja zgrade, prostora za prijam i otpremu putnika, sanaciju službenih prostora prometnog osoblja, sanitarnog čvora za putnike i klimatizaciju zgrade. Time će Rijeka napokon dobiti željeznički kolodvor primjeren trećem po veličini gradu u državi i najvećoj hrvatskoj luci



RIJEKA – Obnova riječkog željezničkog kolodvora započet će uskoro, potvrđeno je jučer iz HŽ Infrastruktukture, nakon što je, po provedenom postupku javne nabave, sa zajednicom ponuditelja koju čine tvrtke HEDOM d.o.o. i Spektar Gradnja d.o.o. potpisan ugovor o izvođenju radova na rekonstrukciji kolodvorske zgrade u Rijeci, u vrijednosti 15,8 milijuna kuna, bez PDV-a.


Radovi uključuju cjelovitu sanaciju pročelja zgrade, sanaciju prostora za prijam i otpremu putnika, sanaciju službenih prostora prometnog osoblja, sanaciju sanitarnog čvora za putnike i klimatizaciju zgrade. Rok za završetak svih radova je godinu dana od uvođenja izvođača u posao.


Time će Rijeka napokon dobiti željeznički kolodvor primjeren trećem po veličini gradu u državi i najvećoj hrvatskoj luci.




Kako će radovi trajati godinu dana, projekt obnove neće biti završen za riječkog prijestolovanja europskom kulturom, no bolje ikad nego nikad, a kolodvorska zgrada, izgrađena još u 19. stoljeću, bit će u cijelosti rekonstirurana, izvana i iznutra.


U sadašnjem stanju, kako smo već u više navrata izvještavali, riječ je o zdanju koje teško da može biti na čast i gradu i Hrvatskim željeznicama, zapuštenom, devastiranom i posve neprimjerenom potrebama putnika u 21. stoljeću.



Prema ranijim izjavama čelnika HŽ Infrastrukture, raspisivanje natječaja za obnovu zgrade oteglo se radi zahtjeva konzervatora, budući da je riječ o zgradi unutar registrirane urbanističke cjeline grada Rijeke upisanoj u Registar nepokretnih spomenika kulture Republike Hrvatske rješenjem Ministarstva kulture, Konzervatorskog odjela u Rijeci, koja još od izgradnje 1891. do danas primarno obnaša svoju izvornu funkciju.


Zahtjevi konzervatora


Tako su na zahtjev Konzervatorskog odjela u Rijeci još 2008. godine izvedeni sondažno-istražni radovi slojeva boje i žbuke na pročelju zgrade. Temeljem pronađenih elemenata izrađen je projekt uređenja pročelja kojemu će biti vraćen prvobitni izgled i boja. Prema pronađenim originalnim dijelovima stolarije bit će izrađena nova, drvena stolarija, također u skladu s izvornim izgledom zgrade.



Na riječkom željezničkom kolodvoru do sad je izveden dio radova na rekonstrukciji pa je tako 2008. godine obnovljena krovna konstrukcija, na kojoj su dotrajali crepovi i dijelovi konstrukcije zamijenjeni novima, a prije nešto manje od četiri godine obnovljena je i nadstrešnica na peronu.



Iz HŽ Infrastrukture posebno naglašavaju kako je izvorna stolarija ukrasnim elementima pratila namjenu kolodvorskih prostora, što će u cijelosti biti restaurirano.


– Svih 100 otvora pročelja pažljivo će se rekonstruirati, nakon detaljne analize i dogovora s konzervatorskim nadzorom, poručuju iz HŽ Infrastrukture.


Projekt unutarnjeg uređenja prostora za prijam i otpremu putnika obuhvaća prostore vestibula, vjetrobrana, hodnika, garderobe, čekaonice i prolaza.


– Predviđeni opseg uređenja poboljšat će uvjete prijama i otpreme putnika i osigurati pristupačnost osobama smanjene pokretljivosti u kolodvorskoj zgradi Rijeka.


Predmetni prostori su dotrajali i uređuju se u smislu poboljšanja i uređenja podnih, zidnih i stropnih površina i opreme. Nakon skidanja postojećih rasvjetnih tijela, voznih redova, natpisnih oznaka, nepotrebnih kanalica i drugog, uredit će se zidne površine oštećene zbog utjecaja kapilarne vlage.


Prema zahtjevu Konzervatorskog odjela, na zidovima vestibula izvest će se restauratorski istražni radovi, a na zidovima izraditi prezentacija nalaza i boja, usuglašeno i potvrđeno od investitora i Konzervatorskog odjela. Prezentacija će biti sastavljena od grafičko oblikovanih pronađenih uzoraka, odnosno uzoraka iz arhivske građe, te suvremenim materijalom aplicirana na dijelove istočnog i zapadnog zida vestibula.


Golubovi i propuh


Postojeće blagajne u vestibulu bit će zadržane, uz prilagodbu jedne blagajne osobama smanjene pokretljivosti i zamjenu ostakljenja kaljenim lamistalom.


Uklonit će se i postojeći ovalni držač kofera u kamenu. Blagajna prilagođena osobama smanjene pokretljivosti bit će centralna blagajna, a za osobe smanjene pokretljivosti predviđeno je postavljanje metalne rampe, zapadno od ulaza u vestibul kolodvora. Na novi stakleni otvor u veličini 120×100 cm, predviđena je postava grafički oblikovane slike u boji s temom stare kolodvorske zgrade, novog vlaka, stare lokomotive, simbola Rijeke i željeznice, stoji u dopisu HŽ Infrastrukture.


Za zaštitu prostora kolodvora od golubova i propuha koji utječu na devastaciju prostora i na uštedu energije i toplinsku zaštitu, predviđena je zamjena postojećeg vjetrobrana i ugradnja novog u prostoru vestibula čekaonice. Sva ostala postojeća oprema, rasvjeta, vozni redovi, stari natpisi i piktogrami bit će uklonjeni. Predviđena je postava novih oznaka piktograma i novih vitrina za vozni red, a postojeća rasvjeta bit će zamijenjena novom, suvremenom led rasvjetom.


Projekt unutarnjeg uređenja službenih prostora prometnog osoblja obuhvaća prostore na zapadnom dijelu zgrade, isključivo u smislu poboljšanja dotrajalih podnih, zidnih i stropnih površina i opreme sanitarnih čvorova. Predviđen opseg uređenja poboljšat će uvjete rada službenog osoblja Prometnih poslova kolodvorske zgrade Rijeka, ističu iz HŽ Infrastrukture.


O sadržajima unutar kolodvorske zgrade jučer nije bilo moguće dobiti više informacija, no valja se nadati da će, s cjelokupnom obnovom, kolodvor napokon dobiti i primjerene ugostiteljske, uslužne i druge sadržaje koji će ga učiniti sigurnijim, udobnijim zdanjem koje će zadovoljiti barem osnovne potrebe putnika.