Nema odmora

Operativci Centra 112 doslovno žive na radnom mjestu: Upoznajte vrijednu ekipu koja pomaže Riječanima

Slavica Kleva

Foto: M. MARKOVIĆ

Foto: M. MARKOVIĆ

Dnevno stiže od 500 do tisuću poziva. Centar 112 je služba koja je u stalnoj vezi s policijom, epidemiolozima, hitnom te sa svim ostalim interventnim službama



RIJEKA – Trenutno 14 operativaca u svakodnevnom 24-satnom ritmu odgovara na mnogobrojna pitanja naših sugrađana u Primorsko-goranskoj županiji, telefonska linija 112 užarena je. U turnusima po troje operativaca zajedno s voditeljem pokriva cijelu Primorsko-goransku županiju, dan i noć.


Nije lako, operativci unazad mjesec dana doslovno žive na radnom mjestu kako bi pomogli našim sugrađanima savjetom, informacijom, uputom. Od prvog registriranog oboljelog od koronavirusa prije gotovo mjesec dana, rad službe 112 mijenja se iz dana u dan.


Brojni dnevni zadaci


Tako nam govore na početku razgovora Milan Marković, voditelj Županijskog centra 112 i Matko Škalamera, pročelnik Područnog ureda Civilne zaštite Rijeka pri Ravnateljstvu CZ MUP-a. Razgovarali smo o aktualnom trenutku ispred Ureda, na Rivi broj 10.


Činjenica je da u slučaju nesreće, nepogode ili bilo kojeg trenutka u kojem nam je potrebna pomoć neke od interventnih službi, pozivamo centar 112. A ovo su sada nove okolnosti, do sada neviđene, pojavom nove pošasti, koronavirusa. Operativci na čelu s Markovićem i Škalamerom organiziraju realizaciju nevjerojatnog broja dnevnih zadataka, kako i sami kažu, horizontalno i vertikalno, prema stožerima civilne zaštite osnovanim u gradovima i općinama, ali i prema Stožeru CZ.– Dnevno primimo i odgovaramo na 500 do 1.000 poziva, ali se i taj broj mijenja, ovisno o trenutnoj situaciji. Jedna smo od službi za koju naši sugrađani znaju da ćemo se javiti, odgovoriti, uputiti, savjetovati ih. U stalnoj smo vezi s policijom, epidemiolozima, hitnom pomoći, ali i svim ostalim interventnim službama i u skladu s potrebama reagiramo, pojašnjava Marković.

Na pitanje što sugrađani najviše traže, što ih najviše zanima i kako se ponašati i učiniti, u bez sumnje potpuno novoj situaciji, Marković odgovara da je najčešće pitanje kako se ponašati ukoliko neka njima bliska osoba dolazi iz inozemstva.


– Poznato vam je da su i teleoperateri na svojim mrežnim stranicama dali uputu, ukoliko prelazite granicu te dolazite iz zemalja u kojima se također detektirao koronavirus, obavezno se javite službi 112 ili pak graničnoj policiji, dodaje Škalamera. S obzirom na to da je Nacionalni stožer Civilne zaštite izdao niz odluka koje se moraju provoditi, naravno da ima velik broj pitanja vezanih upravo za te odluke. Primjerice, treba li netko raditi ili ne. Ljudi su u stresu, ali s druge strane ima osoba koje se ne pridržavaju mjera, dodaje Marković. Opet, nastavlja, imamo velik broj poziva osoba koje upozoravaju na svoje susjede ili poznanike koji se ne pridržavaju mjera samoizolacije.


– Često zovu ljudi koji su u izolaciji, odnosno samoizolaciji, pa je ovo prilika naglasiti da je otvoren još jedan broj, 113, na koji se ljudi mogu javljati s pitanjima vezanim za epidemiološku situaciju i naravno potražiti pomoć, bila ona psihološke prirode ili informativne, napomenuo je Marković. Podsjećam da nas velik broj ljudi zove vezano za transport, odnosno protok robe, pitaju kakva je situacija. Upućujemo ih na stranice Ministarstva vanjskih poslova gdje mogu također dobiti vrlo iscrpne i točne informacije.


Rade u novim, dosad neviđenim okolnostima - Matko Škalamera i Milan Marković / R.BRMALJ


Rade u novim, dosad neviđenim okolnostima – Matko Škalamera i Milan Marković / R.BRMALJ



Najrazličitija pitanja


– Također, upućujemo naše sugrađane na brojeve za psihosocijalnu pomoć, takvih upita ima također jako puno. Zovu nas starije osobe koje nemaju bližih rođaka, ne znaju komu se javiti za pomoć. Mi ih upućujemo na društva Crvenog križa koja opet dalje preuzimaju brigu o takvim osobama.


Imamo upite i s otoka, primjerice Krka. Naime, tamo se zatekla jedna grupa stranih gostiju koji su potpuno zdravi, ali eto, nije ni njima ugodno. Imamo upita rade li mehaničari. Da, neki obrtnici i radionice rade jer s klijentima nema izravnog kontakta, za razliku od trgovina s dijelovima gdje može doći do bliskog kontakta, stoga su one zatvorene, nadalje nabraja Marković. Može li se otići po građevinski materijal unaprijed naručen jer nema bliskih kontakata, sve su to pitanja koja muče naše sugrađane, nastavlja Marković.


– Postoje preporuke za velike markete gdje prodavači znaju kako se u ovoj situaciji postaviti prema kupcima i namirnicama, tako da se ne prebire po namirnicama, ali velim, to je stvar koju uređuju trgovački centri, odnosno trgovine. No, ističem pitanja koja stižu u Centar 112, kaže Marković.


– Protok roba se mora osigurati, opskrba trgovina s prehrambenim namirnicama također, protokol je po tom pitanju uspostavljen. O svemu podrobnije naši sugrađani mogu naći na stranicama Stožera Civilne zaštite, poručio je Škalamera.