Nesigurnost

Novi natječaj za Galeb još nije raspisan. Što sad?

Jasmin Đečević

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

EPK je puno kompleksniji projekt od jednog infrastrukturnog objekta, no u očima javnosti neuspjeh s obnovom broda može umanjiti ukupan uspjeh prijestolnice. Možda je jedan od načina da se to izbjegne komunikacija koja se ne svodi na jednu šturu rečenicu koja izaziva sumnje i postavlja nova pitanja



RIJEKA Novi natječaj za obnovu broda »Galeb« bit će raspisan kada se dovrše potrebne pripreme koje su u tijeku – tim su riječima iz Grada Rijeke odgovorili na naša pitanja o tome u kojoj je fazi obnova broda.


Ta jedna štura službena rečenica trebala bi odgovoriti na sljedeće: »Kada će biti raspisan novi natječaj? U priopćenju o poništenju prvog natječaja navodi se kako će novi biti raspisan za 30 dana. S obzirom na to da je priopćenje objavljeno 7. siječnja, očito je da je taj rok prošao. Zašto se čeka toliko dugo? Hoće li u novom natječaju biti nekih promjena u odnosu na prvi? S obzirom na trenutnu situaciju, kada bi, u najboljem slučaju, »Galeb« mogao biti otegljen u remont te posljedično kada bi se moglo očekivati otvaranje broda-muzeja?«.


Mamac za publiku


Sva ta pitanja uputili smo na Korzo 16, ali konkretne informacije nismo dobili. Pitanja smo postavili ne zato da bismo »hejtali« Grad, »Galeb« ili još manje EPK, već zato što je obnova tog broda jedan od najatraktivnijih i od strane same gradske administracije najduže najavljivanih projekata. Prema odgovoru s početka teksta, dalo bi se zaključiti kako Grad pokušava pronaći način da unutar planiranih 30-ak milijuna kuna brod privede novoj funkciji, ali u kojem smjeru idu njihova nastojanja, mogli bismo samo spekulirati.




»Galeb« je bez sumnje mamac za publiku, uostalom da nije tako, vjerojatno ga prije desetak godina ni sam Grad ne bi »uzeo pod svoje« i pokušavao od njega napraviti atraktivan kulturno-turistički projekt, prvo kroz model koncesija, potom obnovom u brod-muzej kroz europske fondove. Njegova posebnost i zanimljivost uz jako puno prednosti ima i određene nedostatke, a to se prvenstveno odnosi na mogućnost da eventualni neuspjeh u njegovoj obnovi zasjeni brojne dobre i uspješne stvari koje se događaju oko projekta Europske prijestolnice kulture.


Možemo se složiti da to ne bi bilo pošteno, ali u Gradu, koji je direktno odgovoran za infrastrukturni dio projekta EPK-a, jednostavno toga moraju biti svjesni. Kako god završio, »Galeb« ne može ugroziti projekt EPK-a, koji je puno kompleksniji i značajniji od jednog infrastrukturnog objekta no u očima šire javnosti može umanjiti njegov ukupan uspjeh. Možda je jedan od načina da se to izbjegne komunikacija koja se ne svodi na jednu šturu rečenicu koja izaziva sumnje i postavlja više pitanja nego što pruža odgovora.


Jedini bez zamjene


Uostalom, otvorenu diskusiju i debatu oko »Galeba« Rijeci je preporučila i Europa u službenom Izvješću stručne skupine zadužene za praćenje projekta Europske prijestolnice kulture. Preporuka je bila usmjerena prema konceptu budućeg broda-muzeja, a vrijedi podsjetiti i da u istom izvješću stoji kako je »Galeb« jedini prostor koji nema zamjenu.


– Stručnu skupinu zanimalo je postoji li plan B u slučaju da infrastrukturni projekti ne budu dovršeni na vrijeme. Tim ne očekuje kašnjenja jer su projekti u tijeku, a planirano je iskoristiti otvorenja različitih novih infrastrukturnih projekata kao mjesečne vrhunce EPK-a. Mnoga otvorenja planirana su za sredinu godine 2020. dok je otvorenje nove knjižnice planirano za početak 2021. te će na neki način označiti završetak godine kao naslijeđe godine EPK-a. Nadalje, u gradu ima dovoljno izložbenih prostora u slučaju nepredviđenih problema. Jedini prostor koji nema adekvatnu zamjenu jest brod Galeb, zaključeno je nakon sastanka u lipnja 2018.


Kašnjenje u realizaciji bilo kojeg projekta, pa tako i ovoga, nikako nije ugodno, ali je podnošljivije kada se konačni rezultat može barem naslutiti. U slučaju »Galeba« trenutno ne možemo niti to.