Pojačanja na kontejnerskom terminalu

Na Brajdici iskrcana prva nova obalna dizalica

Marinko Glavan

Nova će oprema, vrijedna 23 milijuna eura, nakon iskrcaja biti temeljito testirana, a u operativnom pogonu bit će najkasnije do sredine srpnja



RIJEKA  Prva od dviju velikih obalnih kontejnerskih dizalica koje su iz Kine stigle na kontejnerski terminal Brajdica iskrcana je jučer s broda »Zhen Hua 20« na obalu.


Unatoč lošem vremenu, s kišom i vjetrom, iskrcaj čelične grdosije tekao je uglavnom glatko, iako je čitava operacija trajala satima jer je prebacivanje goleme konstrukcije s broda na kopno iziskivalo maksimalnu preciznost i koordinaciju između broda i obale.


Dizalica je na kopno prebačena za tu priliku privremeno postavljenim šinama, a prethodno je paluba broda balastiranjem dovedena u razinu s obalom, na kojoj ju je čitavo vrijeme trajanja iskrcaja trebalo i održavati, bez obzira na premještanje opterećenja uslijed pomicanja dizalice.




Pažljivo, doslovce centimetar po centimetar, dizalica je na poziciju iznad obalnih tračnica po kojima će se ubuduće kretati duž Brajdice stigla oko 14.30 sati, nakon čega su započele pripreme za njeno pozicioniranje. 


   Jučerašnjoj operaciji prethodio je iskrcaj šest kontejnerskih mostova za manipulaciju kontejnerima na skladišnom prostoru (RTG), dok se iskrcaj preostale obalne dizalice i dvaju željezničkih kontejnerskih mostova očekuje do nedjelje.


Ova je oprema, vrijedna 23 milijuna eura, na Brajdicu stigla početkom tjedna iz Šangaja, odakle je do Rijeke putovala puna dva mjeseca, specijalnim brodom proizvođača dizalica, tvrtke ZPMC, i to obilaznim putem, oko Afrike. 


   Nove obalne dizalice na Brajdici imaju dohvat od pedeset metara, što je oko 18 redova kontejnera koje mogu podići na visinu od 36 metara iznad razine platoa terminala, odnosno, prema podacima iz AGCT-a deset su metara više od postojećih dviju Samsungovih dizalica. 



Za sve građane koji nove dizalice i kontejnerske mostove žele vidjeti iz blizine, uprava kontejnerskog terminala danas je organizirala Dan otvorenih Jadranskih vrata, u sklopu kojega je omogućen slobodan ulaz na naovoizgrađeni dio terminala i razgledavanje opreme, od 10 do 12 sati. Pristup će biti omogućen isključivo kroz novi ulaz na Brajdicu, automobilima s ceste D-404, skretanjem udesno nakon izlaska iz tunela iz smjera čvora Vežica preko centra Rijeke, ili pješice nogostupom s Delte prema tunelu. Djeci je ulaz dopušten isključivo uz pratnju odraslih osoba.



   Nova će oprema, nakon iskrcaja biti temeljito testirana, a direktor Jadranskih vrata (AGCT) Phillip Marsham najavljuje da će u operativnom pogonu biti najkasnije do sredine srpnja ove godine. 


   Do tada će u funkciji biti i cjelokupna novoizgrađena obala Brajdice, što će povećati kapacitet jedinog riječkog kontejnerskog terminala na maksimalnih 600 tisuća TEU-a godišnje, a zbog dubine mora od 14,2 metra uz obalu omogućit će i uplovljavanje brodova s većom količinom tereta, što bi, ustvrdio je Marsham prilikom dolaska broda, Rijeku »trebalo ucrtati na kartu najznačajnijih luka na Jadranu«.


Nova obala i nove dizalice i mostovi već bi u ovoj godini, prema najavama iz AGCT-a, trebali rezultirati rastom kontejnerskog prometa na Brajdici koji će, s planiranih nešto više od 150 tisuća TEU-a, ipak biti daleko od maksimalnog kapaciteta, kao i od izravne konkurencije u Kopru i Trstu.