Sindikat nezadovoljan otpremninama

Kriza u Jadroliniji: Uprava želi iste kriterije za pomorce i djelatnike na kopnu

Darko Pajić

Sukobi i nepovjerenje između sindikata i uprave govore o lošim odnosima u tvrtki  / Foto M. GRACIN

Sukobi i nepovjerenje između sindikata i uprave govore o lošim odnosima u tvrtki / Foto M. GRACIN

Nemamo više povjerenja u ovu Upravu jer sve što je dogovoreno nisu poštovali, naglašava kap. Dragomir Mucić uz najavu dodatnih sindikalnih aktivnosti u idućoj godini, pa čak i štrajk 



RIJEKA Ne postoji nikakva razlika u tretmanu zaposlenika na kopnu i pomoraca kada su u pitanju otpremnine. Nešto više od 50 djelatnika na kopnu suglasilo se s otpremninom za prijevremeno umirovljenje, a oko 30 pomoraca je ranije također dobilo otpremninu i iznosi su isti ili slični. Ovisno o izračunu godina staža, godinama rada u Jadroliniji i prosjeku plaće, i pomorci i djelatnici na kopnu dobili su otpremnine za prijevremenu mirovinu u istom rasponu, okvirno od 100.000 do 250.000 kuna. Na ovaj način predsjednik Uprave Jadrolinije Alan Klanac odgovara na nedavne tvrdnje predstavnika sindikata u tvrtki o tome da djelatnici na kopnu dobivaju velike otpremnine, a pomorci svega 8.000 kuna. Sukobi i nepovjerenje između sindikata i uprave govore o lošim odnosima u tvrtki te manjku povjerenja, i prijete mogućim sindikalnim akcijama.


Program štednje 


Klanac pojašnjava da su kriteriji za otpremnine jednostavni i jednaki već niz godina. Za redovan odlazak u punu starosnu mirovinu otpremnina iznosi 8.000 kuna za djelatnike na kopnu i pomorce. Sve iznad tog iznosa odnosi se na prijevremeno umirovljenje.


– Mi ovim programom otpremnina štedimo. Svi su odobreni iznosi za otpremnine manji od ukupnog troška preostalih plaća do pune mirovine i svatko se mogao prijaviti ukoliko ima uvjete i staž od najmanje 10 godina u kompaniji. Činjenica jest i to da imamo deficitaran broj pomoraca i ne možemo dozvoliti da netko ode u prijevremenu mirovinu uz otpremninu, a da onda nekog drugog zapošljavamo na isto radno mjesto. No, pomorcima smo također omogućili prijevremeno umirovljenje uz uvjet adekvatne medicinske dokumentacije, koja potvrđuje smanjenu sposobnost kod ljudi više starosne dobi i pred mirovinom. Govorimo o ljudima koji zbog bolesti više ne mogu ploviti i to je zasad 30-tak pomoraca iskoristilo. Ta tema je i dalje otvorena, razgovarat ćemo i dalje s Radničkim vijećem o tome u sklopu nove sitematizacije i reorganizacije Jadrolinije. Štitimo interes firme i radnika, ne stvaramo dodatni trošak i omogućavamo ljudima da malo ranije idu u mirovinu. Nema potrebe stvarati razdor između pomoraca i zaposlenika na kopnu, ističe Klanac, koji je kratko odgovorio i na upit zašto već dugo nema dogovora sa sindikatima oko kolektivnog ugovora. Naglašava kako je intencija dogovoriti nacionalni kolektivni ugovor, koji će se primjenjivati jednako na sve pomorce u nacionalnoj plovidbi.



»Vrijeme izgubljeno, novci bačeni« 




Kapetan Mucić se s jednakom kritikom osvrnuo i na pitanje kolektivnog pregovaranja.


– Mi smo prije godinu dana predložili konkretne članke oko uređivanja radnog vremena, a oni do danas nisu dali nikakav odgovor. Uprava Jadrolinije je platila outsourcing usluge pravnice, koja je radila s pravnicima sindikata na okviru novog nacionalnog ugovora, dok je cijeli proces koordinirala ravnateljica Mare Nostruma, Maja Markovčić Kostelac. Vrijeme je izgubljeno, a novci bačeni, jer se sada predlaže da se vratimo na kolektivni ugovor iz 1998. godine. I to je moguće, ali onda tražimo poštivanje prava iz tog ugovora u kojem recimo stoji da pomorci imaju pravo na regres za godišnji odmor u visini od polovice prosječne plaće što nismo dobili već 10 godina.



– Cilj je da uvjeti za sve budu isti, na Jadroliniji, Rapskoj plovidbi i drugim brodarima i želimo da sindikati budu ti koji će kontrolirati primjenu kolektivnog ugovora. Sindikati su dali i prijedlog teksta, koji je nama načelno prihvatljiv i vjerujem da postoji dobra šnasa da to i potpišemo. Kad je riječ o zahtjevu za povećanjem plaća, mislim da to nije realno s obzirom na stanje na tržištu. Međutim, nije točno da mornar ima plaću od svega 2.400 kuna. Zakonski minimum je nešto malo veći od 3.000 kuna i nitko nema manje od toga. Kada se plovi, onda je taj iznos i bitno veći, ide i pomorski dodatak, hranarina, plaćamo putne troškove i ostala prava iz Zakona o radu i prema pomorskim konvencijama, koje se poštuju – zaključuje Klanac. 


Radna skupina 


Koordinator Sindikata pomoraca u Jadroliniji, kap. Dragomir Mucić nudi bitno drugačiji pogled od Uprave na problem otpremnina. 


– Koliko sam upoznat, oko 70 do 80 radnika s kopna ide u prijevremenu mirovinu uz otpremnine. U velikoj većini će ti ljudi dobiti zamjene i drugi će doći na njihova radna mjesta. Uprava s kopna šalje u mirovinu ljude s otpremninama i ja se pitam postoji li uopće barem jedan radnik s kopna koji je išao u mirovinu s otpremninom od 8.000 kuna. Međutim, kod pomoraca je upravo to slučaj. Svaki pomorac koji je izgubio zdravstvenu sposobnost za plovidbu se automatski raspoređuje za djelatnika na kopnu. Treba reći i to da je Alan Klanac prije odobravanja postupka za prijevremenu mirovinu uz poticajnu otpremninu tražio pristanak od Radničkog vijeća i potpisao suglasnost da će isti kriteriji vrijediti za pomorce koji imaju 60 ili 61 godinu života i preko 40 godina staža. Klanac je predlagao da treba formirati i radnu skupinu koja će analizirati broj pomoraca starijih od 60 godina kao kandidate za otpremnine. Trebala je ta skupina imati dva člana Uprave, dva člana Radničkog vijeća i jednog neutralnog člana, ali ništa nije realizirano i on je prevario pomorce. U ove dvije godine Klanac je kao predsjednik Uprave obećavao brda i doline, a niti jedno obećanje nije ispunio. To je sramotno, ističe Mucić:


– Nemamo više povjerenja u ovu Upravu, jer sve što je dogovoreno nisu poštovali i realizirali, naglašava Mucić uz najavu dodatnih sindikalnih aktivnosti u idućoj narednoj, koje je u anketi podržala većina od ukupno 600 članova sindikata dajući time legitimitet Sindikatu pomoraca za sve akcije, pa čak i štrajk – zaključuje.