Poslovanje zasad stabilno

Iako je gorivo skuplje, Autotrolej zasad neće dizati cijene karata

Marinko Glavan

U idućoj godini Autotrolej će nabaviti 52 nova autobusa i minibusa / Snimio Ivica TOMIĆ

U idućoj godini Autotrolej će nabaviti 52 nova autobusa i minibusa / Snimio Ivica TOMIĆ

Zasad nisu potrebne nikakve mjere, u zadnje vrijeme vidimo da cijene nafte padaju, tako da ne očekujem da će gorivo značajnije poskupjeti u dogledno vrijeme, kaže direktor Autotroleja Marin Rajčić



RIJEKA   Autotrolej neće podizati cijene svojih usluga, unatoč povećanju cijene goriva, potvrdio je za naš list direktor gradskog prijevozničkog poduzeća Marin Rajčić.


Prema njegovim riječima, Autotrolej za sada uspijeva održati svoje poslovanje stabilnim, iako cijena dizelskog goriva raste konstantno još od rujna prošle godine. Kako su cijene nafte na svjetskim tržištima ipak počele padati, Rajčić kaže kako se nada da neće biti daljnjeg dramatičnog rasta cijena goriva u Hrvatskoj.


Ušteda na plinu


– Naravno da nam ovako visoke cijene goriva ne idu prilog, kao ni svim ostalim prijevoznicima, ali za sad nisu potrebne nikakve mjere, posebno ne one najnepopularnije – podizanje cijena. Cijena karata ostat će ista, a jedino ako cijena goriva i dalje bude nekontrolirano rasla, morat ćemo razmotriti moguća rješenja. Teško je predvidjeti kako će se kretati cijene sirove nafte, pa time i goriva, ali u zadnje vrijeme ipak vidimo da cijene nafte padaju, tako da ne očekujem da će gorivo značajnije poskupjeti u dogledno vrijeme – kazao je Rajčić.




Očuvanju stabilnosti poslovanja u uvjetima rasta cijene goriva u velikoj je mjeri, ističe Rajčić, pridonijela orijentacija k nabavci autobusa na stlačeni prirodni plin posljednjih godina u Autotroleju, koji sada ima ukupno 40 autobusa i minibusa pogonjenih plinom, što je gotovo četvrtina ukupnog voznog parka od 170 vozila.


– Ušteda na plinu nije toliko u razlici nominalne cijene, jer kilogram plina je čak i nešto skuplji od litre dizela, ali je njegova energetska vrijednost veća. U prošloj smo godini, u prosjeku, dizel plaćali 6,4 kune po litri, bez PDV-a, a plin 6,9 kuna po kilogramu, no s obzirom na razliku u energetskoj vrijednosti, naša vozila pogonjena dizelom trošila su 3,54 kune po kilometru, a autobusi na plin 2,84 kune po kilometru, kaže Rajčić.


Ukupno su autobusi Autotroleja pogonjeni stlačenim prirodnim plinom u prošloj godini prevalili 2,2 milijuna kilometara.


– To znači da smo na gorivo potrošili milijun i pol kuna manje, nego da smo imali sva vozila pogonjena dizelskim gorivom. Plin se s ekonomskog aspekta isplatio, a o ekološkom da se ne govori. U odnosu na klasične, dizelske autobuse, oni na plin gotovo u potpunosti eliminiraju emisiju čestica čađe, dušikovih, sumpornih i drugih štetnih spojeva, a ovih četrdeset autobusa na plin proizvodi i 1.500 tona CO2 manje na godišnjoj razini u odnosu na dizelske autobuse odgovarajućih karakteristika – kaže Rajčić.


Iako su plinski autobusi donekle ublažili utjecaj rasta cijena goriva na Autotrolej, udar na prijevoznike, posebno one u javnom gradskom prometu, mogla bi ublažiti i država smanjenjem trošarina na gorivo, smatra direktor.



Nakon nedavna tri uzastopna požara na autobusima Autotroleja, u kojima zahvaljujući brzoj reakciji vozača nitko nije stradao, zadnjih dana u našu je redakciju stiglo nekoliko pritužbi građana zbog nepoštovanja voznog reda, odnosno izostanka nekih polazaka autobusa zbog kvarova. Marin Rajčić priznaje kako je u zadnjih mjesec dana bilo određenih problema s održavanjem vozila. – Održavanje nije bilo na razini na kojoj je trebalo biti. Uočili smo taj problem, i zajedno s Rijeka Plusom, gradskom tvrtkom koja održava vozila svih komunalnih poduzeća, pa tako i Autotroleja, pokrenuli smo koordinacije na dnevnoj bazi, kako bi se to pitanje riješilo. Žao mi je što su korisnici naših usluga osjetili ovaj problem, ali vjerujem da se to ubuduće neće događati, rekao je Rajčić.  


 Veći vozni park


– To bi nam bilo od značajne pomoći, a državni proračun ne bi bio znatnije oštećen. U slučaju smanjenja trošarina, mogli bi čak i ozbiljnije razmisliti o smanjenju cijena nekih vrsta putnih karata, što trenutno nismo u mogućnosti, s obzirom na visoke troškove goriva – kaže Rajčić.


U idućoj godini vozni park Autotroleja bit će povećan za čak 52 nova autobusa i minibusa, od kojih će deset kao gorivo koristiti stlačeni prirodni plin. Nabavku dvadeset vozila financira Ministarstvo prometa, i to u stopostotnom iznosu od 38 milijuna kuna, dok će preostalih 32 s 85 posto, odnosno 7,2 milijuna eura, biti sufinancirani iz sredstava Europske unije, predviđenih za projekte Urbane aglomeracije Rijeka.