Može li gore?

Dotrajalost, grafiti i razbijeni WC-i: Izlazak iz vlaka u prijestolnici kulture budi nelagodu

Ljiljana Hlača

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Zgrada je u vlasništvu HŽ-a iz kojega poručuju da će grafiti biti uklonjeni u sklopu uređenja kolodvora za što se priprema postupak nabave za radove. Riječki konzervatori pak kažu da u obnovu ide fasada, drvenarija i prostor za službenike i putnike



RIJEKA – Nekad slavni riječki pogled u svijet – danas 130 godina nakon izgradnje – riječki kolodvor mjesto je propadanja, prljavštine i nelagode.


Neizdrživ smrad


Grafitima išarano pročelje i inventar, dotrajala vanjska drvenarija i oprema, a da ne govorimo o stanju sanitarnih čvorova iz kojih se na svu sreću još nije zavrtila spirala neke boleštine – slika je grada koji sljedeće godine postaje prijestolnicom kulture.


Zašto Rijeka ne može bolje? Zahodi su na kolodovoru posebna priča; čini se da oni imaju dvostruki režim rada. Vikendom, a vjerojatno navečer otvoren je tip WC-a gdje lavandini nemaju ni špine, gdje su vodokotlići neispravni, sanitarije porazbijane, a o čistoći i smradu tu ne treba ni govoriti.




Preko tjedna i dana – valjda kako bi se sramota prikrila – otvaraju se zahodi koji puno bolje izgledaju, ali je zato tu smrad neizdrživ.


Na ovo nas je upozorio jedan građanin, koji nam je ustupio zanimljive fotografije prvog tipa WC-a. Ali, zbog režima »dostupnosti« trebalo je neko vrijeme da se dojava potvrdi. Naš izvor samo nam je rekao da je »vidio turista kako izlazi iz prvog tipa WC-a s nevjericom, skoro povraćajući«.


U svakom slučaju loše, jadno za jedan grad, koji teži biti turistički. A na kraju i tužno. Zgrada je u vlasništvu Hrvatskih željeznica pa ih pitamo o planovima vezanima za građevinu.



Iz odgovora koje smo dobili saznajemo da će se grafiti na pročelju građevine – koji su nastali tijekom kolovoza, i za što je obaviještena policija koja je obavila očevid – ukloniti u sklopu uređenja kolodvorske zgrade. Uređenja?


– U tijeku je priprema postupka nabave za radove, kratak je odgovor HŽ-a. O rokovima početka zahvata i detaljima što će se na objektu točno raditi za sada – ništa. Ali sigurno bi to trebalo biti negdje početkom 2020. godine. Za sanitarne čvorove se veli da »oni koji su u funkciji da su adekvatni i da se održavaju na zadovoljavajući način«. Vjerojatno u Zagrebu ne znaju pravo stanje na terenu.


Zamjena projekata


Nešto detaljniji o radovima bili su riječki konzervatori. U obnovu ide fasada, drvenarija (negdje oko 100 otvora ima zgrada), prostor za službenike i putnike. Moguće je da će se tijekom sondiranja unutrašnje žbuke pronaći i oslike, koje će se restaurirati.



Riječki željeznički kolodvor počela je graditi Mađarska kraljevska državna željeznica 1889. godine, u vrijeme kada je Rijeka bila izravno podređena Budimpešti.


Sagrađen je prema zamisli budimpeštanskog arhitekta Ferenca Pfaffa, a otvoren je dvije godine kasnije – 1891. godine. Postoji i priča da je netko zamijenio projekte za zgrade kolodvora u Rijeci i mađarskom gradu Fzesabony, budući da su rađeni istodobno.


Pa je tako u Rijeci sagrađen kolodvor koji je trebao biti u Fzesabonyu, a u tome mađarskom gradu zgrada prema projektu predviđenom za Rijeku.