Produžena građevinska sezona

Radni siječanj u Gorskom kotaru: Dok ralice odmaraju, bageri su u akciji, i to velikoj

Marinko Krmpotić

Snimljeno 10. siječnja 2020. - rijetka slika za goranske zime / Foto M. KRMPOTIĆ

Snimljeno 10. siječnja 2020. - rijetka slika za goranske zime / Foto M. KRMPOTIĆ

Iako obično radovi stanu već u studenome, iznimno u prosincu, uz cestu Delnice - Crni Lug upravo se uređuje prostor s kojeg će prema Sović lazu krenuti nova cesta s infrastrukturom, a Hrvatske ceste istovremeno blizu Lokava saniraju klizište na Špičunku



DELNICE/LOKVE  Iza nas je prvih deset dana siječnja nove 2020. godine, a snijegu ni traga. Štoviše, ne samo da nema za ovo doba godine u Gorskom kotaru tipičnog snježnog pokrivača, već je – što je također neobično i za goranske prilike nesvakidašnje – moguće svjedočiti nastavku građevinske sezone!


Ranijih godina već u studenome, a najkasnije u prosincu, sve bi stajalo i jedini strojevi vidljivi na goranskim cestama i cesticama bile su ralice i utovarivači koji su čistili snijeg. I tako tamo do druge polovine trećeg mjeseca, da bi tek u travnju sramežljivo krenuli prvi radovi. Suprotno tome, sad je sve potpuno drugačije.


Primjerice, krenete li ovih dana cestom od Delnica prema Crnom Lugu, već nakon 500-600 metara slijedi semafor na kojem se mora stati jer teški strojevi delničkog »Gorangraditeljstva« uređuju prostor s kojeg će prema odlagalištu otpada u Sović lazu uskoro »krenuti« novouređena prometnica s kompletnom potrebnom infrastruktorom vezanom uz vodu i struju.


Strojevi »Gorangraditeljstva« snažno »napadaju« prostor uz prometnicu Delnice - Crni Lug / Snimio Marinko KRMPOTIĆ


Strojevi »Gorangraditeljstva« snažno »napadaju« prostor uz prometnicu Delnice – Crni Lug / Snimio Marinko KRMPOTIĆ





Cesta za Sović laz


Radovi se realiziraju u okviru plana Hrvatskih cesta Poslovne jedinice Rijeka, a strojevi delničkog poduzeća – čak dva bagera i nekoliko kamiona – »napadaju« uzvisinu uz postojeću cestu kako bi proširili prostor, a nakon tih početnih radova uslijedit će brojne aktivnosti vezane uz uređenje prometnice prema Sović lazu gdje su nedavno kraju privedeni radovi na uređenju reciklažnog dvorišta, a ovi novi radovi vezani su uz projekt izgradnje pretovarne stanice koju će, kao lokaciju za odvoz otpada prema županijskom odlagalištu Marišćina, koristiti sve goranske općine i gradovi osim Vrbovskog koje je već izgradilo pretovarnu stanicu i saniralo gradski deponij otpada u Cetinu.


Pretovarna stanica morala bi, sukladno potpisanim ugovorima i važećim zakonskim odredbama, biti gotova u tijeku ove godine, a budući da je izgradnja prometnice prvi korak u tom smjeru, jasno je da ova – bar do sada – blaga zima pogodna za građevinske radove, bitno pripomaže u realizaciji te ideje.


Radovi na Špičunku / Foto Marinko KRMPOTIĆ


Radovi na Špičunku / Foto Marinko KRMPOTIĆ



Podsjetimo, riječ je o projektu koji je trebao biti gotov prije nekoliko godina, ali do realizacije nikako nije dolazilo zbog sporosti državnih tijela koja nisu bila u stanju riješiti imovinsko-pravne odnose vezane uz dvije zemljišne čestice kojih je vlasnik bila – država! Nakon što je legendarna hrvatska birokracija ipak riješila taj problem, sad izgleda da će sve ipak biti realizirano, čime će i sve goranske lokalne samouprave biti uključene u zamišljen sustav prikupljanja, odvoza i odlaganja otpada na županijsko odlagalište na Marišćini.



Uz mogućnost nastavka građevinskih radova, blaga zima korist Goranima donosi i na taj način da su prometnice i ulice goranskih naselja, bar za sada, »spašene« od rada ralica, nabacane soli i pijeska te niskih temperatura koje u spoju s vlagom dovode i do pucanja asfalta i oštećenja na prometnicama. Istina, daleko je još do kraja zime i ne treba sumnjati da ni ovu zimu, kako to narod kaže, neće pojesti vuk. Odnosno, bit će još i snijega i leda i novih oštećenja. No, već i to što smo dio toga do sada izbjegli, lijepa je vijest, kako za Gorane, zako i za općine i gradove ovog planinskog područja kojima zima bez snijega znači manji trošak.



Opasno klizište


No, nije cesta Delnice – Crni Lug jedina goranska prometnica na kojoj, unatoč tome što nam kalenadar svjedoči kako idemo prema polovini siječnja, traju radovi. Građevinske strojeve i radnike lako je uočiti i na »staroj« cesti Rijeka – Zagreb, točnije na lokaciji uz vidikovac iznad Lokvarskog jezera, neposredno uz brdo Špičunak. Upravo to brdo već desetljećima predstavlja vrlo ozbiljan problem jer s njegovog »odsječenog« dijela kamenje i zemlja – posebno u jesen i zimu – često klizi na prometnicu i na tom dijelu stare prometnice vožnju čine opasnom. Riješiti problem klizišta pokušavali su mnogi, a sad to čine i Hrvatske ceste, Poslovna jedinica Rijeka koje taj posao planiraju dovršiti ove godine, a pogodno zimsko vrijeme svakako pripomaže jer radovi traju i van goranske građevinske sezone.


Lijepo uređen ulaz u Lokve s riječke strane / Foto Marinko KRMPOTIĆ


Lijepo uređen ulaz u Lokve s riječke strane / Foto Marinko KRMPOTIĆ



Podsjetimo, rješenje tog klizišta dio je velikog projekta kojim su Hrvatske ceste, Poslovna jedinica Rijeka, uredile »staru cestu« Rijeka – Zagreb na dionici od Delnica pa do Rogoznog. Gotovo svi drugi poslovi osim tog klizišta, kao i dijela prometnice prema Špičunku koji još treba asfaltirati, su gotovi i po tom obnovljenom dijelu prometnice vožnja je sada daleko ugodnija i sigurnija. Na nekim lokacijama, poput ulaza u Lokve s obje strane, napravljena je i signalizacija pa tako sada taj dio prometnice i izgledom svjedoči o uspješnoj obnovi i sanaciji.


Klizište na Špičunku desetljećima je problem / Foto Marinko KRMPOTIĆ


Klizište na Špičunku desetljećima je problem / Foto Marinko KRMPOTIĆ