Rasprava

Žestoko o otvorenju EPK u “Otvorenom”: ‘To je bila obična sletovska predstava’

P. N.



Povjesničar i teatrolog Slobodan Prosperov Novak sinoć se u HRT-ovoj emisiji “Otvoreno” žestoko obrušio na otvorenje EPK u Rijeci, rekavši da se “ovdje radi o retrogradnom dramaturškom modelu koji ničim ne impresionira”.


– To je jedna sletovska predstava viđena u raznim epohama, rekao je i potom dodao da je i u predstavi “Jurišanju na zimski dvorac” sudjelovalo oko 20.000 ljudi u Petrogradu. “Ovdje je potpuno jasno da se radi o jednom kriptojugoslavenskom, kripto navodno antifašističkom, kriptokomunističkom sadržaju. Što se tiče zastava i lente vremena ona je izvedena na razini Googlea, Wikipedije”. Ne može se pjevanje pjesme “Bella ciao” primiti baš samo tako, da se na toj manifestaciji spotiče velika grupa ljudi, da pjeva jednu pjesmu koja s partizanskim, antifašističkim pokretom u Rijeci, apsolutno nema veze. Ima veze, kao što je poznato iz povijesti, s komunizmom, poratnim, s pseudokomunizmom u našem prostoru, kazao je Prosperov Novak, prenosi HRT.


Višnić mu je odgovorila i napomenula da europska prijestolnica kulture nije samo riječki, već i europski projekt.




– Dopuštam kao i što ću uvijek dopuštati svakome da u bilo kojem dijelu, bilo ono umjetničko ili bilo koje drugo, vidi svoju interpretaciju. Samo se nemojte pozivati na apsolutnu istinu kada tako nešto tvrdite. Neke interpretacije su drukčije. Postoje ljudi koji su doživjeli tu pjesmu, ne isključivo kao povijesni ideološki diskurs, nego u poruci koja govori o slobodi, umiranju za slobodu, što je univerzalna poruka Europe i svog civiliziranog svijeta. Ti ljudi također imaju pravo na interpretaciju. To što vi govorite o sletovskoj dramaturgiji te predstave mislim da niste u pravu. Prije bi se govorilo o nekoj vrsti happeninga. Da to nije bilo ništa novo i ekskluzivno – nitko nikada nije ni tvrdio da treba biti nešto novo i ekskluzivno. Mislim da vi kao i neki drugi, srećom u manjini, u hrvatskim medijima previše ideologizirate tu stvar i postavljate tezu o nekakvom jugoslavenstvu, jugonostalgiji, u gradu koji je bio sa svojim punkom i svim ostalim predvodnica kritike istog tog sistema, rekla je Višnić.


Jasen Boko, dramaturg i producent u HNK-u Split, rekao je da se hrabrost očitovala upravo u činjenici da se tradicija suoči sa suvremenošću, dok je ministrica Nina Obuljen Koržinek izjavila kako se s ministarske pozicije suzdržava oko toga kako joj se nešto svidjelo.


– Bilo je jako puno ljudi taj dan i bila je jako svečana atmosfera u gradu. Ovo je bila ceremonija otvorenja, a pred nama je godina dana s više od 600 programa. Meni je žao da se cijeli program svodi na jednu ili dvije instalacije ili događaja koje u ovom trenutku ljudi percipiraju kao provokaciju. Međutim, umjetnost je uvijek provocirala. U povijesti su umjetnici znali i jako teško nastradati. Vrijeme će pokazati je li nešto umjetnička provokacija ili samo provokacija, rekla je i dodala da joj je “neprihvatljivo korištenje totalitarnih simbola poput npr. petokrake ili pozdrava ‘smrt fašizmu'”.


Kaže da su se pod tim pozdravima i simbolima vršile egzekucije, kao i da je pod tom zvijezdom je napadana Hrvatska, Vukovar, moj Dubrovnik, uništavana je baština. No neprihvatljivo joj je i da pozdrav “za dom spremni” ima samo konotaciju Domovinskog rata, a da nema konotaciju od 1941. do 1945., rasnih zakona i slično. 


– Sve se svodi na jednu zvijezdu, zastavu ili ovo što slušamo zadnjih dana o tome – je li predsjednik Vlade bio ili nije bio u Rijeci. To je zloporaba kulture. To je ponižavanje u krajnjem slučaju, svih tih ljudi koji su tamo program osmišljavali, svih umjetnika koji će u njemu sudjelovati. Predsjednik Vlade tamo nije bio isključivo zato jer je bio na sastanku sa 17 drugih premijera. U ovome trenutku predsjedamo Vijećem EU-a i pregovara se o proračunu i jasno je rekao da će doći drugi put, kazala je na HRT-u.